ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » از هم‌دلی تا همبستری - خیانت‌های کت و شلوار پوشیده

از هم‌دلی تا همبستری - خیانت‌های کت و شلوار پوشیده

از هم‌دلی تا همبستری - خیانت‌های کت و شلوار پوشیده

«او همکارم بود و یک پروژه مشترک باعث شد تا شماره تماس هم را داشته باشیم. وقتی تلگرام را نصب کردم، گویا برای همه افرادی که شماره مرا ذخیره داشتند، پیغام رفته بود که من هم به تلگرام پیوستم و او خیلی ساده یک پیام خوش‌آمد گفت. این بهانه‌ای شد برای هم‌صحبتی ما در شب اول؛ یک صحبت رسمی ‌و معمولی و یک خداحافطی که فکر نمی‌کردم خیلی زود سلامی ‌را به‌همراه داشته باشد، اما فردا باز هم یک سلام و باز هم یک چت نه‌چندان طولانی.


روزهای اول فقط حرف‌های معمولی می‌زدیم؛ در مورد شعر و ادبیات، فلسفه و سیاست و خلاصه چت‌هایی که در آن‌ها به علایق و نظریات مشترکی می‌رسیدیم. کم‌کم فضای حرف‌هایمان صمیمانه‌تر شد؛ تا جایی‌که شوخی و فرستادن استیکر‌های خنده و چیزهایی از این دست بین‌مان عادی شد. هم من متأهل بودم و هم او. بین‌مان حرف‌های عاطفی ردوبدل نمی‌شد. فقط تنهاییم را پر کرده بود و تنهاییش را پر کرده بودم. روحیه‌ام برای زندگی با همسرم بهتر شده بود. هروقت از زندگی مشترکش گله‌ای می‌کرد سعی می‌کردم او را نصیحت کنم.


بعد از گذشت چند هفته بیشتر مواقع در انتظار پیامی ‌از طرف او بودم. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، عصبی و بی‌حوصله می‌شدم و اگر پیام می‌داد و چت می‌کردیم، حال و روز خوبی داشتم. بعد از یک مدت، تحمل رفتارهای نامناسب همسرم برایم سخت شد. نمی‌دانم چرا حتی طرز لباس‌پوشیدنش هم در نظرم بد شده بود. روزبه‌روز رابطه‌مان سردتر و سردتر شد و همه این‌ها در چند هفته اتفاق افتاد. هرقدر من و همسرم از هم دورتر می‌شدیم، هم‌صحبت تلگرامی ‌من، به من نزدیک‌تر می‌شد. او هم از زندگی‌اش ناراضی بود. همسر او هم نمی‌توانست درکش کند. خودش می‌گفت از وقتی من به زندگی‌اش آمده‌ام تازه می‌فهمد که با یک زن هم می‌توان حرف‌های جدی زد.


نمی‌دانم دقیقاً چه اتفاقی افتاد که فعل‌های جمع‌مان شد فعل مفرد و همدیگر را با نام فامیل صدازدن‌مان تبدیل شد به نام کوچک. عکس‌فرستادن، دیدن‌های حضوری و تصمیم به جدایی، همه این‌ها خیلی زود اتفاق افتاد. آن‌قدر زود که حتی فرصت نکردم به آینده فرزندم فکرکنم.»


چیزی که خواندید یکی از فیلم‌های فارسی‌وان نبود و یک رمان و داستان کوتاه یا بلند هم نبود؛ زندگی واقعی یک زن بود در زیر پوسته این شهر مجازی که به واقعی کشیده شد و زندگی‌اش را نابود کرد.


گاهی این‌قدر اتفاقات این روزها عجیب‌وغریب است که شاید اگر مادر‌بزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ما می‌شنیدند در روزهایی که قرار نیست آب از آب‌انبار پر کنی، چنین چیزهایی اتفاق خواهد افتاد، خدا را هزار بار شکر می‌کردند که زمانی به دنیا آمدند که در خانه‌هایشان کرسی است، اما همسرشان در کنار آن‌ها نمی‌تواند به دنیایی وصل شود که ممکن است آن‌ها را آن‌قدر کم‌رنگ کند که دیگر رابطه‌شان با هیچ کرسی گرم نشود.


اما با این اتفاقات عجیب‌وغریب و زندگی‌های عجین‌شده با وصل‌شدن به دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و آشنایی‌های سطحی و ارتباط برقرارکردن‌های راحت، باید چگونه کنار بیاییم تا زندگی‌مان مثل داستان‌های آینه عبرت نشود؟


اینجا آدم‌ها واقعی هستند

اولین چیزی که همه ما باید در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی رعایت کنیم این است که پشت آی‌دی‌ها و شماره‌ها و پروفایل‌هایی که می‌تواند عکس‌های غیرواقعی و حتی اسم‌های غیرواقعی داشته باشند هم یک انسان واقعی وجود دارد که آن انسان می‌تواند احساس داشته باشد، می‌تواند بدون هیچ احساسی احساس ما را درگیر کند و یا می‌تواند روزی از پشت مانیتور به دنیای واقعی بیاید و آن‌وقت خیلی از شنیده‌هایی که فکر می‌کردیم امکان ندارد در زندگی ما اتفاق بیافتد را خدای‌نکرده به چشم ببینیم.


حرف‌هایی که تایپ می‌کنیم همان تأثیری را دارد که اگر بگوییم، آن تأثیر را خواهد داشت. دوستت دارم معنی دیگری در دنیای مجازی نمی‌دهد. این شکلک‌های قلب و بوسیدن و بغل‌کردن هم معنی دیگری ندارند. باید باور کنیم آدم‌های دنیای مجازی واقعی هستند. همان خدایی که باید و نباید‌های دنیای واقعی را خدایی می‌کند، در تمام این شبکه‌ها هم حضور دارد پس اگر حافظه چت‌ها را هم خالی کنیم، باز جایی تمام حرف‌های‌مان ثبت خواهد شد.


وقتی وارد هر فضای جدید و متفاوتی می‌شوی یک نکته را به خود یاد‌آوری کنیم: اصول ما نباید تغییر کند. حفظ زندگی زناشویی‌مان مهم‌ترین نکته‌ایست که همیشه باید مدنظر قرار دهیم.


حرکت روی خط اعتدال

یک روز فیس‌بوک آمد و همه با فیلترشکن‌های‌شان به آن هجوم بردند، یک روز وایبر آمد همه شروع کردند به ساختن گروهای وایبری و استفاده زیاد از آن، تا جایی‌که در تعداد کاربران وایبری، رکورددار شدیم. یک ‌روز تانگو، یک ‌روز لاین، یک‌ روز…هرکدام از امکانات جدیدی که پایش به زندگی ما باز می‌شود، با خود محاسنی هم دارد، اما وقتی معایبش بیشتر می‌شود که ما در استفاده از آن زیاده‌روی کنیم. بهتر است مدت ‌زمان حضور در فضای مجازی و کار با گوشی همراه را برنامه‌ریزی کنیم و مشخص کنیم مثلاً روزی دوبار و هر دفعه نیم‌ساعت وارد اینترنت شویم. اگر استفاده ما از این فضاها به‌اندازه باشد، امکان لغزش و ایجاد روابط نامناسب بسیار کم می‌شود.


این هیجان‌های زودگذر

یکی از چیزهایی که با ورود شبکه‌های اجتماعی گریبان ما را گرفته است، درگیرشدن با هیجانات زودگذر با کمترین هزینه است. سابق‌بر این باید دانشگاه می‌رفتی تا با کسی آشنا شوی، در محل کارت کسی می‌بود تا کم‌کم احساس علاقه‌ای ایجاد شود و یا خلاصه چندقدمی‌ در خیابان راه می‌رفتی و کسی را می‌دیدی تا پایت می‌لغزید، اما این روزها به‌راحتی زیر باد کولر و بدون هیچ زحمتی ممکن است پایت بلغزد و زندگی‌ات را به باد دهی.


روابط عاشقانه و مخفیانه سرشار از هیجان است، اما هیجان زودگذر. اگر در اولین قدم‌های روابط این‌چنینی جلوی آن را بگیریم، به خودمان و آینده‌مان کمک کرده‌ایم. اگر هم تمام تلاش‌مان این باشد که اصلاً وارد چنین روابطی نشویم و حتی اگر جایی احتمال ایجاد رابطه یا احساسی وجود داشت از آن دوری کنیم که دیگر پیشگیری کرده‌ایم که از درمان بسیار بهتر پاسخ می‌دهد.


یک واکسن برای همه بیماری‌ها

یکی از زنگ خطر‌های مهم برای چنین خیانت‌هایی، بی‌تفاوتی در خانه نسبت به یکدیگر است. بهانه این بی‌تفاوتی هرچه باشد فرقی نمی‌کند. ارتباط زناشویی به‌گونه‌ایست که باید همیشه قلب دو نفر برای هم بلرزد. این یک شعار نیست. اگر این‌گونه نباشد، بی‌تفاوتی می‌تواند منجر به از هم‌پاشیدن زندگی زناشویی شود و جا را برای ورود نفر سومی‌ حتی از دنیای مجازی باز کند.


زن و شوهر‌هایی که بعد از گذشت مدتی احساس می‌کنند نسبت به هم بی‌علاقه هستند، باید این علامت را جدی بگیرند. مثل تب‌کردن که نشانه یک بیماری نهفته می‌تواند باشد، باید پیگیر شوید تا بفهمید علت این بی‌تفاوتی چیست.


زندگی مشترک یک موجود زنده است، نیاز به رسیدگی دارد. آب می‌خواهد، غذا می‌خواهد، باید گاهی استراحت کند، باید هیجان‌زده شود و رشد کند، خود را ترمیم کند تا زنده بماند. اگر ما حواس‌مان به برخی نیازهای زندگی مشترکمان نباشد، بیمار می‌شود و در آخر می‌میرد. خیانت و دردودل‌کردن‌های مجازی اصولاً در بین همسرانی می‌تواند رسوخ کند که جای خالی در رابطه‌شان وجود دارد.


یادمان باشد که خیانت‌هایی از این دست تا مدت‌ها با لباس موجه در ذهن و دل ما می‌گردند و یک دردودل ساده هستند و یک هم‌صحبتی روشنفکرانه، اما آن‌قدر قدم‌قدم تبدیل به جانم و عزیزم می‌شوند که وقتی به خودمان می‌آییم که خیلی دیر شده است.


امیدواریم نه در دنیای مجازی و نه در دنیای واقعی حتی قدمی ‌از وفاداری به شریک زندگی‌تان دور نشوید.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 27-06-1394, 01:56   بازدیدها : 1714   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .