ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » ناتوانی در نگهداری راز

ناتوانی در نگهداری راز

ناتوانی در نگهداری راز

چرا برخی افراد قادر به رازنگه دار و ناتوانی در پنهان کردن اسرار دیگران نیستند؟علت و منشا این امر کجاست و چه راههای درمانی دارد؟
خانمی ۲۴ ساله‌ام. به دلیل اینکه نمی‌توانم حرفی را در دلم نگه دارم، باعث دلخوری خانواده و شوهرم می‌شوم. هر اتفاقی را به خانواده‌ام می‌گویم و بالعکس. به همین سبب باعث ایجاد کدورت در فامیل شده‌ام.
پاسخ مشاور: همین که از عادت خود آگاهید و مصمم به اصلاح آنید، گام بلندی برداشته‌اید. رازداری از جمله اصول زندگی زناشویی محسوب می‌شود. زن یا مردی که اسرار زندگی خود را نزد دیگران بازگو می‌کند ضربه سختی بر پیکره زندگی با نشاط و صمیمی خود وارد کرده است.
در ادامه نکاتی رفتاری را مطرح می‌کنیم که در صورت مداومت می‌تواند به تغییر رفتارتان کمک کند:
[B] علت را بیابید[/B]
لازم است مواردی را که بیشتر آن‌ها را بیان می‌کنید، شناسایی کنید و علت اینکه به بیان آن‌ها اقدام کرده‌اید بررسی کنید در واقع انگیزه رفتارتان را کشف کنید. سپس این گونه مسائل را از دید خود رتبه‌بندی کنید به این صورت که برای موضوعات کم اهمیت‌تر امتیاز کمتر و برای موضوعات مهم‌تر امتیاز بیشتری در نظر بگیرید.
[B] هر روز یک موضوع را در نظر بگیرید[/B]
هر روز یکی از موضوعاتی را که رتبه بندی کرده‌اید در نظر بگیرید (سعی کنید ابتدا موضوعات مهم‌تر و جنجالی‌تر را مد نظر قرار دهید) و آن را برای خودتان روی کاغذ به طور مفصل شرح دهید. طی روز مراقب باشید که آن را بیان نکنید. در پایان روز و در صورت موفقیت در عدم ابراز آن، متناسب با اهمیت موضوع به خود امتیاز بدهید و چنانچه نتوانسته‌اید بر ابراز آن غالب شوید، بلافاصله به خود امتیاز منفی بدهید چراکه در غیر این صورت تاثیری نخواهد داشت.
با این کار متوجه خواهید شد که طی هفته گذشته در چه مواردی موفق بوده‌اید و در چه مواردی هنوز نیازمند مراقبت بیشتری هستید. همچنین با این کار می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود در رازداری را شناسایی کنید.
راهکارهای موفقیت را در پایان هفته فهرست کنید. مواردی را که موفق بوده‌اید شناسایی کنید و در موارد مشابه از آن‌ها بهره ببرید و در مواردی که موفق نشده‌اید، راهکارهای جدیدی را به کار ببرید. طی هفته‌های بعدی تعداد موضوعات را افزایش دهید و بر عدم ابراز آن‌ها مصمم شوید. بدین ترتیب با گذشت زمان، قادر خواهید بود عادت خود را اصلاح و تعدیل و ترک کنید.
[B] از نیروی تلقین کمک بگیرید[/B]
در اوقات تنهایی و نیز حین گفت‌و‌گو با دیگران، مدت کوتاهی را سکوت کنید و در این هنگام به خود بگویید که قادر به حفظ موضوع مورد نظر هستید. این تمرین را حداقل پنج بار در روز انجام دهید. باید توجه داشت که اثر تلقین تدریجی است و با تمرین مداوم موثر واقع می‌شود.
منبع: خراسان

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 26-06-1394, 21:17   بازدیدها : 744   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .