ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » روانشناسی حضور دائم در فضای مجازی

روانشناسی حضور دائم در فضای مجازی

روانشناسی حضور دائم در فضای مجازی

آیا در مورد استفاده افراطی از فضای مجازی و پیامدهای آن اطلاع دارید و می دانید چه عوارض روحی و روانی برایتان به دنبال خواهد داشت.
 سیما فردوسی،روانشناس، با اذعان نسبت به استفاده افراطی برخی افراد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: پیشرفت تکنولوژی و فناوری روز موجب تسهیل ارتباطات شده است اما در این میان برخی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیش از حد لازم استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که گر چه استفاده از تکنولوژی ارتباطات محاسنی دارد اما استفاده افراطی از آن بر مغز تأثیر گذاشته و عملکرد آن را تغییر می‌دهد. بر این اساس مغز دیگر از محرک‌های معمولی و عادی لذت نمی‌برد و ناچار نیازمند محرک‌هایی است که هیجان‌انگیزتر باشد.
*  پیامد استفاده افراطی از فضای مجازی
این روانشناس ادامه داد: همچنین تحقیقات نشان داده است استفاده زیاد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی معایبی مانند سردردهای شدید و طولانی، تشنج و اعتیاد را همراه دارد.
* مبتلایان به افسردگی بیشتر در فضای مجازی سیر می‌کنند
وی افزود: کاهش اعتماد به نفس، عدم رشد اجتماعی کافی، ابتلا به افسردگی و اضطراب بالا به استفاده افراطی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منجر می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی‌ گفت: افرادی که در دنیای حقیقی اعتماد به نفس کافی ندارند در فضای مجازی دنبال افرادی هستند تا آنها را تأیید کند چرا که از این طریق اعتماد به نفس کاذب پیدا می‌کند. همچنین افرادی که در دنیای حقیقی در ارتباطات اجتماعی ضعیف هستند در فضای مجازی به برقراری ارتباط می‌پردازند.
وی ادامه داد: ژاپن، چین، تایلند و کره جنوبی استفاده افراطی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را اعتیاد دانسته و در پژوهش‌هایی به اندازه‌گیری سطح دوپامین در مغز افرادی که به طور افراطی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند پرداختند.
* کم‌حوصلگی در روابط اجتماعی و بداخلاقی پیامد استفاده افراطی از فضای مجازی
این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: کم‌حوصلگی به ویژه در روابط اجتماعی، بداخلاقی و تحریک‌پذیری پیامدهای استفاده افراطی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است همچنین متخصصان مغز و اعصاب نوعی صرع را که مخصوص استفاده افراطی از رایانه است یافته‌اند.
* در استفاده از فضای مجازی زمان را مدیریت کنید
فردوسی گفت: برای استفاده از فضای مجازی باید زمان را مدیریت کرد و از ساعت 11 شب به بعد استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را متوقف و به استراحت پرداخت همچنین والدین باید برای کودکان خود قانونی بگذارند که طی آن کودک یک ساعت از ابزار دیجیتال استفاده کند همچنین بهتر است این یک ساعت به دو بخش نیم ساعته در صبح و بعد از ظهر اختصاص یابد.
وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود جوانان تحقیقات موجود در زمینه استفاده افراطی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را از اینترنت جستجو کنند، متخصصان مغز و اعصاب در رسانه‌ها به بیان معایب استفاده افراطی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بپردازند و محققان و نویسندگان در این مورد مطلب بنویسند.
مشرق،

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-06-1394, 16:07   بازدیدها : 2131   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .