ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » کفشی آهنین برای ازدواج

کفشی آهنین برای ازدواج

شخصیت شما، ترکیبی از ویژگی های روحی، عاطفی، منطقی و خصوصیات اخلاقی شما است. وقتی این خصوصیات به بلوغ کافی رسیده باشند، می توانیم بگوییم که شما یک کفش تمام عیار برای طی کردن یک مسیر مهم و احتمالا دشوار را دارید. یکی از مهم ترین این ویژگی ها، رشد یافتگی عاطفی شماست.
کسی که در برخورد با دیگران رفتارها و واکنش هایی منطقی و معقول از خود نشان دهد و توانایی کنترل احساسات خود، توانایی داد و ستد عاطفی و تبادل مهر و محبت با دیگران را داشته باشد، به رشد عاطفی رسیده است.
 
عاطفه امری فطری است. به همین دلیل بسیاری گمان می کنند که باید در همه افراد به یک میزان وجود داشته باشد و در زمانی خاص مثلاً پس از رسیدن به بلوغ یا در بزرگسالی به نهایت رشد خود برسد.
در پاسخ به این افراد باید گفت که رسیدن به رشد عاطفی تنها به سن بستگی ندارد، زیرا افرادی هستند که در سنین بالای بزرگسالی قرار دارند، اما از لحاظ عاطفی رشد نکرده‌اند و توانایی ابراز علاقه به خود و دیگران و حتی کنترل احساساتشان را ندارند.
دقیقاً به همین دلیل است که افراد باید در ازدواج به رشد عاطفی بسیار توجه کنند. یعنی ابتدا باید وجود آن را در خود و سپس در فرد مقابل بررسی نموده و میزان رشد آن را (در خود و فرد مقابل) بسنجند. زندگی با افرادی که به رشد عاطفی نرسیده اند با مشکلات عدیده ای (به خصوص برای خانم ها) چون مورد توجه و علاقه نبودن، درک نشدن و... همراه بوده و حتی گاه ادامه زندگی را غیرممکن می کند. پس بررسی فرد مقابل و حتی تحقیق و پرس و جو از او در این زمینه از ملزومات اصلی موفقیت در ازدواج محسوب می شود.
همه متخصصان بر این باورند که جنبه عاطفی انسان ها علاوه بر این که درونی و فطری است، تحت تاثیر عواملی چون یادگیری، تجارب فرد و از همه مهم‌تر تعامل عاطفی با اطرافیان است و به وسیله آنها به رشد مناسب خود می رسد. مثلاً افرادی که در خانواده هایی مملو از عشق، صفا و صمیمیت بزرگ می شوند، بهتر و راحتتر به رشد عاطفی می رسند. این گونه افراد به دور از هر گونه خودخواهی و خودپرستی محبت را حس می کنند و آن را به دیگران به ویژه همسرشان انتقال می دهند. در مقابل افرادی اند که هیچ محبت و عاطفه از والدین و اطرافیان ندیده اند و با آن ناآشنایند.
 
نشانه‌های رشد عاطفی
از کجا بدانیم که فرد مقابل به رشد عاطفی رسیده است یا نه؟
1. فردی که در ابراز احساساسات و عواطف خود به ثبات رسیده است. یعنی احساسات عاطفی غیرمعقول و کودکانه اش را کنار گذاشته و واکنش های معقول عاطفی را جایگزین واکنش های هیجانی دوران کودکی کند. در این حالت فرد به صورت طبیعی و متعادل به اطرافیان ابراز احساسات می نماید. توجه داشته باشید که ابراز احساسات افراطی، خود یکی از مهمترین نشانه های عدم رشد عاطفی فرد است.
 
2.شخصی که در مقابل بینش ها، تفکرات و وقایع زندگی انعطاف‌پذیر است.
 
3. فردی که در خانواده ای با روابط عاطفی متعادل بزرگ شده است.
 
تمرین: اگر برطبق مطالب بالا به این نتیجه رسیدید که به رشد عاطفی نرسیده اید، تلاش کنید احساسات خوشایند یا ناخوشایند خود و عواملی که شما را در ایجاد آنها تحریک می‌کنند بشناسید. سپس سعی کنید از دفعه بعد آنها را کنترل و به سمت احساسات مناسب تغییر دهید.
مثلاً یکی از احساسات ناخوشایند مریم حس عصبانیت بیش از حد اوست. وی پس از بررسی به این نتیجه رسید که برخی عوامل چون بدقولی اطرافیان، توهین و... محرکان اصلی ایجاد این حس ناخوشایند در او هستند، به همین دلیل سعی کرد که از این به بعد در مواجهه با هر یک از این موارد بیشتر دقت کند تا بتواند عصبانیت خود را کنترل نموده و امور مناسبتری چون ابراز حس ناراحتی اش به فرد مقابل با لحنی آرام را جایگزین ابراز حس عصبانیتش به وی نماید.  در این صورت این حس ناخوشایند کم کم و با تمرین در وی به حد تعادل و کنترل می رسد
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 6-06-1394, 13:17   بازدیدها : 910   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .