ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » هدف اصلی ازدواج چیست؟

هدف اصلی ازدواج چیست؟

متاسفانه بسیاری از ازدواج ها با انگیزه های مادی، موقعیتی و غلط و خودخواهانه اتفاق می افتند. انگیزه هایی که بعد از مدتی می توانند تغییر کنند و شما را به این نتیجه برسانند که ازدواج تان اشتباه ترین تصمیم زندگی تان بوده است. برخی از رایج ترین این انگیزه ها عبارتند از:
1- فشار اطرافیان:
تاثیراتی است که دوستان،خانواده، جامعه و حتی عقاید شما بر شما تحمیل می کنند. پیامی که مضمون آن اینچنین است: ”‌تو باید در یک رابطه با جنس مخالف خود باشی و یا حتما ازدواج کنی، اگر رابطه نداشته باشی و یا ازدواج نکرده باشی حتما عیبی در تو وجود دارد.”‌ در جامعه فشار زیادی به افراد مجرد تحمیل میگردد اما دیگر زمان آن فرا رسیده است که آنها را به حال خود رها کنیم و بیاموزیم که تجرد آنها را درک کرده و ارج نهیم. هر فردی مختار است مجرد بماند و یا ازدواج کند.
2- رهایی از تنهایی و افسردگی:
بسیاری از افراد تنها به این خاطر که تنها هستند (و یا از تنها ماندن هراس دارند) و یا مایوس هستند تن به ازدواج می دهند. آنها تصور می کنند که ازدواج مشکل آنها را مرتفع می کند. اما در این شرایط معمولا فرد قادر به یک گزینش صحیح نیست و احتمال آنکه فرد با شخص نامناسبی ازدواج کند زیاد است. یک انسان ناامید و تنها پس از ازدواج نیز تنها خواهد ماند. برخی افراد تا آن حد از لحاظ عاطفی تهی هستند که امیدی به یک ازدواج موفق با هیچ فردی را احتمال نمی دهند. در نهایت نیز اینگونه افراد گرفتار روابط محنت زا و غم انگیزی می شوند.
3- عطش جنسی:
درست است که یکی از اهداف ازدواج، تامین نیازهای جنسی است اما این همه چیز نیست. برخی افراد آنقدر غرق در غرایض جنسی خود میبانشد که جز روابط جنسی به چیزی دیگری نمی اندیشند. آنها رابطه جنسی را به یک رابطه صمیمانه و دراز مدت ترجیح می دهند. این گونه افراد تنها بدنبال یک همخوابه میباشند تا یک همسر خوب. این ازدواج ها نیز پس از مدتی به سردی گراییده و از هم می پاشد. این انگیزه معمولا در مردان مشاهده می شود و تعداد آنها هم کم نیست.
4- گریختن از واقعیات زندگی خود:
بسیاری از افراد ازدواج میکنند نه به این خاطر که شخص مناسبی را برای ازدواج یافته اند، بلکه به جهت آنکه عذری برای دوری گزیدن از مشکلات و واقعیات زندگی خود تراشیده باشند. زندگی اینگونه افراد عاری از شور و اشتیاق و هدف مشخص میباشد. اما جای آنکه راه حل را درون خودشان بیابند ازدواج کرده و تصور میکنند با ورود فرد دیگری در زندگیشان، زندگی آنها نیز از سکون و کسالت آوری بیرون خواهد آمد.
ازدواج به افراد هویت اجتماعی مطلوب تری می دهد. بنابراین انگیزه ازدواج برای خیلی ها کسب هویت و تایید اجتماعی است. حتی استخدام شدن و بهره مندی از برخی امکانات هم ممکن است باعث عجله در ازدواج و تشکیل زندگی با انگیزه های غلط شود
5- فرار از رشد و بالندگی:
این گونه افراد تنها به این منظور ازدواج میکنند که فرد دیگری مسئولیت مراقبت از انها را به عهده گیرد. اینگونه افراد معمولا از لحاظ عاطفی به شریک خود وابسته می شوند. این ازدواج ها در موارد زیر نمود بیشتری دارند:
• ازدواج هایی که اختلاف سنی فاحشی میان دو فرد وجود دارد.
• در ازدواجزهایی که اختلاف فاحشی در قدرت مالی و یا موفقیت شغلی دو فرد وجود دارد.
• ازدواجزهایی که مغایرت محسوسی در سبک زندگی دو فرد وجود دارد.
6- احساس گناه:
برخی افراد که پیش از ازدواج با فردی رابطه دراز مدت داشته اند تن به ازدواج با فرد میدهند به این خاطر که از ترک کردن شریک خود هراس دارند که پس از رفتن آنها چه بر سر شریکشان خواهد آمد. همچنین احساس گناه می کنند زیرا که تصور می کنند آنطور که باید و شاید رفتار پسندیده ای نسبت به شریک خود نداشته اند و یا متقابلا لطف هایی که شریکشان در حق آنها روا داشته را جبران نکرده اند. هنگامی که فرد از روی احساس گناه و عذاب وجدان و نه از روی عشق واقعی تن به ازدواج با فردی دیگر می دهد ثمری جز ناکامی و نابودی هر دو فرد در پی نخواهد داشت.
7- پر کردن خلاء احساسی و معنوی:
این گونه افراد دارای حس پوچی و بی ارزشی هستند و می خواهند توسط فرد دیگری خلاء وجودی خود را به گونه ای پر کنند اما باید آگاه باشند که هر میزان هم که فرد مقابلشان آنها را دوشت داشته باشد قادر به پر کردن خلاء های زندگی آنها نیست.
 هدف از ازدواج
8- پذیرش اجتماعی:
ازدواج به افراد هویت اجتماعی مطلوب تری می دهد. بنابراین انگیزه ازدواج برای خیلی ها کسب هویت و تایید اجتماعی است. حتی استخدام شدن و بهره مندی از برخی امکانات هم ممکن است باعث عجله در ازدواج و تشکیل زندگی با انگیزه های غلط شود.
9- تامین مخارج زندگی:
این ازدواج ها در زنان بیشتر به چشم می خورد که به منظور تامین نیازهایشان با مرد ثروتمندی تن به ازدواج می دهند. ازدواج هایی که مدتی بعد، وقتی نیازها و ضرورت های مالی برطرف شد با احساس پشیمانی همراه می شود. جای خالی عشق و وابستگی های عاطفی در این ازدواج ها، آنها را به طلاق سوق می دهد.
10- اعتماد به نفس پایین:
برخی افراد با نخستین فردی که به آنان پیشنهاد ازدواج می دهد می پذیرند و ازدواج می کنند. اینگونه افراد به خاطر اعتماد بنفس پایینشان فکر می کنند قابل دوست داشته شدن نیستند و به همین دلیل، فرصت را مغتنم می شمارند و به اولین پیشنهاد ازدواج شان پاسخ مثبت می دهند. آنها از ترس آنکه نکند فرد دیگری آنان را نپسندد و شاید این آخرین فرصتی باشد که در زندگی برایشان ایجاد گشته، شتابزده تن به ازدواج می دهند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 6-06-1394, 06:18   بازدیدها : 853   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .