ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » نیمه های مشابه یا مکمل؟

نیمه های مشابه یا مکمل؟

همتایی و شباهت میان زن و مرد باعث کمرنگ شدن تفاوت ها و پررنگ شدن شباهت هایشان می شود. اما فکر می کنید این تفاوت ها در چه زمینه هایی باید باشد؟
1.همتایی در اعتقادات
مردی از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسید: با چه کسی ازدواج کنیم؟
ایشان فرمودند: الاکفاء (کفوها، هم سان ها و هم شان ها)
مرد دوباره پرسید: کفوها چه کسانی هستند؟
حضرت فرمودند: مومنان کفو  و همشان هم اند. (وسائل، ج7، ص51.)
 منظور از همتایی در اعتقادات زن و مرد این است که دو طرف بایستی در میزان دینداری، نوع نگاه به مسائل دینی، سخت گیری، وسواس یا اعتدال در امور دینی و... متناسب باشند‌. همتایی در امور مذهبی و دینی از مهمترین همتایی ها و تناسبات محسوب می شود زیرا زن و مرد ممکن است با تحمل سختی بتوانند با عدم همتایی در مسائل دیگرکنار بیایند اما نمی توانند عدم همتایی مذهبی شان را تحمل نمایند.
 
2.همتایی در اخلاق
همتایی زن و مرد در امور اخلاقی نیز برای رسیدن به سعادت در زندگی زناشویی لازم و ضروریست.
 پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: « با کسى که اخلاق و دینش مورد پسند است، ازدواج کنید. اگر چنین نکنید، فتنه و فساد بزرگى در زمین به وجود خواهد آمد»
فردى از امام رضا( علیه السلام) سؤال کرد: براى دخترم خواستگارى آمده که بد اخلاق است. آیا دخترم را به او بدهم؟ حضرت فرموند: « اگر بد اخلاق است، دخترت را به او نده. » (همان، ج‏14، ص 51.)
زنـدگـى مشترك زناشویى ، داراى فراز و نشیب هایى است كه برخورد صحیح با آنها نیاز به روحـیـه اى قـوى و اخـلاقـى پسندیده دارد. زن و مرد اگر از این مزیّت بهره اى نداشته باشند، نـمـى تـوانند با تفاهم و همكارى متقابل ، بر مشكلات زندگى چیره شده ، بار سنگین آن را به مقصد برسانند.
همتایی در امور مذهبی و دینی از مهمترین همتایی ها و تناسبات محسوب می شود زیرا زن و مرد ممکن است با تحمل سختی بتوانند با عدم همتایی در مسائل دیگرکنار بیایند اما نمی توانند عدم همتایی مذهبی شان را تحمل نمایند
3.همتایی ادراکی
همتایی ادراکی در دو سطح معنا می یابد. سطح اول و مهمتر تناسب دختر و پسر در میزان فهم و شعور و سطح دوم تناسب آن دو در مدرک تحصیلی است. بیشتر کارشناسان بر این باورند که همتایی تحصیلی در ازدواج یعنی اینکه یا دختر و پسر مدرک تحصیلی یکسان داشته باشند یا تحصیلات دختر یک مرحله پایین‌تر از پسر باشد.
 
4.تناسب در زیبایی
همه انسان ها به زیبایی علاقه دارند و همیشه به دنبال آن هستند. حتی در انتخاب همسر هم دوست دارند زیباترین ها نصیبشان شود. ولی باید به تناسب دختر و پسر در این زمینه نیز توجه نمود. زیبایی بیش از حد یکی از طرفین باعث مشکلاتی چون برتری جویی وی و تحقیر فرد مقابل می شود.
 
5.تناسب خانوادگی
ازدواج با یک فرد  به معنای پیوند با وی به تنهایی نیست بلکه به معنای پیوند با او و خانواده اش است. به همین دلیل علاوه بر تناسب و همتایی طرفین در امور مختلف، تناسب خانواده ها نیز حائز اهمیت است. خانواده ها باید در امور چون امور اعتقادی و دینی، امور فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و... با یکدیگر تناسب داشته باشند.
نیمه های مشابه یا مکمل؟
 
6. تناسب سنی
نکته ای که در این تناسب مهم و جالب به نظر می رسد این است که تناسب سنی به معنای «یکسانی سن» دختر و پسر نیست بلکه بالعکس به معنای «تفاوت سنی» آنهاست. دختر و پسر به دلیل تفاوت چند ساله ای که در بلوغ جسمی و جنسی شان وجود دارد باید در ازدواج حدود 4 تا 6 سال با یکدیگر تفاوت سنی داشته باشند تا هم قادر به درک یکدیگر باشند و هم بتوانند نیازهای یکدیگر را برآورده نمایند.
 
7.کفویت نگرشی و طرز تفکر
معمولاً افراد متناسب با فرهنگ، سطح تحصیلات، سن و... دارای طرز فكر و اندیشه ای خاص خود می باشند.
مشابه بودن در نوع تفكر به معنای همسطح بودن و یكسانی در نوع جهان بینی و فهم و ادراك زن و مرد نسبت به مسائل مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.
 این تناسب به زن و مرد كمك می كند تا با وجود تفاوت هایشان، به هم نزدیک شده و یکدیگر را درک کنند و جهان را از دریچه چشم دیگری ببینند.
 
 8.تناسب سیاسی
برای موفقیت در ازدواج نه تنها باید زن و مرد در نوع نگاه به مسائل سیاسی، عملکردهای سیاسی، طرفداری یا عضویت در حزبی خاص به هم نزدیک باشند بلکه خانواده هایشان نیز باید در این زمینه تناسب داشته باشند.
 
9. تناسب فرهنگی
فرهنگ به معنای مجموعه آداب و رسوم، سنتها، اخلاقیات، مراسم ها و...یک قوم و ملت است. از آنجا که فرهنگ‌ها با هم متفاوت هستند، بایدها و نبایدهای آنها نیز با هم فرق می کند. به همین دلیل لازم است که هم دختر و پسر و هم خانواده هایشان در این امور تناسب داشته باشند تا به دلیل تفاوت های فاحش فرهنگی در زندگی مشترکشان دچار مشکل نشوند.
 
10. تناسب مالی
تناسب مالی به معنای هم سطح بودن وضعیت مالی و اقتصادی دختر و پسر و خانواده هایشان است. تفاوت بسیار دختر و پسر در این زمینه نیز مشکلاتی چون تحقیر شدن، زیر منت بودن و... را برای افراد به بار می آورد
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 6-06-1394, 12:57   بازدیدها : 1253   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .