ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » نشانه‌های بلوغ عقلی

نشانه‌های بلوغ عقلی

- وقتی به بلوغ عقلی می رسید، توانایی تصمیم گیری صحیح و بدون وابستگی، مشورت با افراد آگاه و با تجربه دارید. دیگر پیروی بی چون و چرای نظر دیگران نیستید و برنامه ریزی مشخصی در زندگی تان دارید. داشتن انتظارات منطقی و معقول، عدم پافشاری بر افکار نادرست، تجزیه و تحلیل مسائل، انتخاب درست، مسؤولیت پذیری در قبال رفتار و کردار، کنترل زبان این ها هم از علایم بلوغ عقلی هستند. یک فرد عاقل و بالغ سنجیده رفتار می کند، حد اعتدال را در بروز احساسات رعایت می کند، از تندروی می پرهیزد و با اطرافیانش سازگار است ولی در عین حال استقلال فکری اش را حفظ می کند.
- اگر نتوانید در کوچک ترین و ابتدایی ترین امور، تصمیم گیری صحیح و بدون تزلزل و وابستگی داشته باشید چگونه انتظار دارید بتوانید در مورد ازدواج که مهم ترین انتخاب شما در زندگی است درست تصمیم بگیرید؟!
- برای آنکه از وابستگی به دیگران در تصمیم گیری کم کنید، می توانید ابتدا از اتخاذ تصمیم های کوچک بدون اتکا به دیگران شروع کنید.
- بهتر است در کارهایتان با افراد آگاه و با تجربه مشورت کنید، در این صورت با شریک کردن عقل و تجربه دیگران تصمیمی منطقی و عقلانی خواهید گرفت.
- برای اینکه بی چون و چرا پیرو نظرهای دیگران نباید بهتر است نظرات مختلف را خوب ارزیابی کرده در صورتی که مطابق موازین شرعی و عرفی و خواسته های شما بود آن را قبول کنید.
- اهداف خود را در زندگی مشخص کنید و برای رسیدن به آن ها راهبردهای مناسبی پیش بگیرید؛ لازمه ی این کار داشتن یک برنامه ی حساب شده است، که شما را از سردرگمی و دور شدن از هدف رهایی می بخشد.
- تنش ها، آسیب های روانی و برخوردها بیشتر در زندگی بدون برنامه ظهور پیدا می کند. اگر خواهان آرامش هستید، سعی کنید برنامه ریزی صحیح و اصولی داشته باشید.
- وقتی انتظاراتی دارید که برآورده نمی شوند، احتمال بدهید که شاید بعضی از آن ها نامعقول باشند؛ پس سعی کنید:
الف- انتظارات تان را متعادل و منطقی سازید.
ب- به تجزیه و تحلیل عقلانی و منطقی انتظاراتی که از خود دیگران دارید بپردازید تا درگیری ها و سوء تفاهم های ناشی از انتظارات نامعقول را کاهش دهید.
ج- با شناخت توانایی ها و استعدادهای خود، هدف های دور از دسترس، انتظارات و آرزوهای نامعقول را به حداقل برسانید.
- پافشاری کردن روی افکار نادرست و محروم کردن خود از شنیدن نظرات دیگران می تواند بیانگر عدم رشد عقلانی باشد.
این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید: سازگاری با سازش کاری یکسان نیست، سازگاری کنار آمدن با اطرافیان است و سازش کاری کنار گذاشتن ارزش هاست. فرق یک فرد بالغ و نابالغ دقیقا در همین است
- در برخورد با مشکلات زندگی، همه جوانب کار را بسنجید و شرایط را خوب درک کنید مطمئن باشید با تجزیه و تحلیل خوب و موضع گیری صحیح و اصولی، انتخابی رضایت بخش خواهید داشت.
- انتخاب درست، حمایت و تشویق دیگران را به دنبال خواهد داشت که باعث دلگرم شدن هرچه بیشتر شما می شود.
- شما در قبال پیامد رفتارها و کردارهای تان مسئولید و باید پاسخ قابل قبول و قانع کننده ای برای آن ها داشته باشید. پس بهتر است:
الف – قبل از اینکه سخنی را به زبان بیاورید، کمی راجع به آن فکر کرده و با درایت بیشتری صحبت کنید، در واقع با کنترل زبان از پشیمانی های احتمال جلوگیری کنید.
ب- هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. این ضرب المثل را آویزه گوشتان کنید تا همیشه سنجیده و با توجه به اقتضای شرایط رفتار کنید و سخن بگویید.
ج- مواظب باشید در شادی ها، خیلی مغرور و در مصایب زیاد غمگین و ناامید نشوید و همواره حدّ تعادل در بروز احساسات را رعایت کنید.
- سازگاری یا همدلی کردن یک نشانه مهم در رشد عقلی است. برای بالا بردن توان سازگاری، خود را جای دیگران بگذارید و ببینید در آن موقعیت چه می کردید، در این هنگام است که دیگران را بهتر می توانید درک کنید و راحت تر با آن ها کنار می آیید.
- این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید: سازگاری با سازش کاری یکسان نیست، سازگاری کنار آمدن با اطرافیان است و سازش کاری کنار گذاشتن ارزش هاست. فرق یک فرد بالغ و نابالغ دقیقا در همین است.
- توجه داشته باشید افرادی که می خواهند همیشه مورد قبول دیگران واقع شوند و برای این منظور دست به هر کاری می زنند، یکی از بزرگترین سرمایه های زندگی خود را که استقلال رأی و آزادی عمل است از دست می دهند.
- یادتان باشد عاقل بودن را با بعضی از زرنگی ها، زد و بندها و حیله گری ها اشتباه نگیرید.
- آشنایی با سیره و زندگی با افرادی که به بلوغ فکری و عقلی رسیده و فهمیده و رشد یافته اند و همنشینی با آنان از جمله راه های رسیدن به بلوغ عقلانی است.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 6-06-1394, 12:36   بازدیدها : 1151   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .