ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » توانايي حل مسايلتان را داريد؟

توانايي حل مسايلتان را داريد؟

تصور کنيد بعد از چند جلسه رفت و آمد متوجه تفاوتهاي فرهنگي فاحشي با همسرتان مي شويد. که مطمئن هستيد اگر به آنها رسيدگي نکنيد زندگي شما در آينده به تلخي مي گرايد. از طرفي اين تفاوتها به اصل زندگي شما کاري ندارد و آنقدر پررنگ نيست که ارتباط بين شما و همسرتان را تيره کند ،اما براي اينکه شما بهتر بتوانيد با مسئله ي پيش رو مواجه شويد، ما پيشنهادهايي را به شما مي دهيم. زندگي گذشته ي خود را کمي مرور  کنيد. در زندگي همه ي ما مسائل و مشکلاتي بوده که يا آنها را حل کرده يا حل نکرده از کنار آن رد شده ايم. ولي در همين جا بايد بدانيم اگر در سنين نوجواني يا جوان تري مي دانستيم که حل نکردن اينگونه مسئله باعث تأثير گذاري منفي در روح ما مي شود حتماً از آن به اين آساني نمي گذشتيم ولي حالا از اين به بعد بهتر است سعي کنيم مسائل را بدون حل نگذاشته و به تک تک آنها رسيدگي کنيم چون در آينده باعث کم شدن اعتماد به نفس، ايجاد احساس بي کفايتي و ناتواني در حل مسائل بزرگتر مي شود. و بدانيم که اين مورد ارتباط ما با خود و ارتباط با اطرافيان ما را تحت الشعاع قرار مي دهد. اين اطرافيان از خانواده ي خود شروع مي شود به همسر و خانواده او و دوستان ادامه مي يابد. ما در اين شرايط ترجيح مي دهيم با کمتر کسي ارتباط برقرار کنيم و روابط اجتماعيمان را محدود کرده و آسيب جدي تري به خود و خانواده مي زنيم. ولي بدانيد که هر وقت ما مهارت حل مسئله را بياموزيم. از اضطراب و افسردگي احتمالي در ارتباط با خانواده ي خود و همسر خود جلوگيري کرده ايم چون اين مهارت ما را در تصميم گيري درست همراهي مي کند.
 
گام نخست
اينست که همه ي ما قبل از ازدواج دچار فرهنگ يا باورهاي غلطي هستيم که در حين ازدواج اين تفکرات مسموم ذهن ما را به خود مشغول کرده و باعث پيش داوري و يا عکس العملهاي منفي زودهنگام و در نهايت باعث اختلاف ما مي شود. مانند اينکه (مادرشوهر نمي تواند محبت پسر خود را به همسرش ببيند. خواهر زن فضا را مسموم کرده برعليه شوهرخواهر. جاري ...) اگر بدانيم اينگونه تفکرات امکان هر گونه تصميم گيري درست را از ما مي گيرد ديگر به آنها بها نمي دهيم. چون ممکن است با کوچکترين حرف مادرشوهريا خواهر زن آنچنان عکس العمل منفي نشان دهيم که مسئله به جراحتي در روح طرف مقابلمان بيانجامد که ترميمش کار کارشناسانه اي را بطلبد پس در گام نخست اين تفکرات را در خود کمرنگ و ترجيحاً پاک  مي کنيم.
پيدا کردن راه حلهاي مختلف البته از راه حل هاي بد شروع کنيد تا به خوبها برسيد. سعي کنيد تعداد زيادي راه حل ارائه دهيد زيرا وقتي به پايان ليست خود مي رسيد، ديگر از لحاظ روان کمي آرامتر شده ايد و خواه ناخواه بهترين راه را انتخاب مي کنيد
گام دوم
وقتي با يک مشکل روبرو مي شويم. سعي نکنيم هر مشکلي از ازل (از روز خواستگاري تا پايان عقد) با آن روبرو بوديم را بررسي کنيم و در فکر خود زير و رو کنيم. بلکه سعي کنيد همان مشکل روبرو را حلاجي کرده تجزيه کنيد و براي اين مسئله به دنبال راه حل بگرديد. بايد بتوانيم به اين سؤالاتي پاسخ دهيم:
 1- مشکل کنوني چيست؟ 2- کي شروع شده؟ 3- چه کسي يا کساني نقش داشته اند؟ و سعي کنيد براي آرامش خود و همسرتان هم که شده مسئله را بيشتر کوچک کنيد تا پروبال دهيد و بزرگ جلوه دهيد.
 
گام سوم
حل مشکلات
پيدا کردن راه حلهاي مختلف البته از راه حل هاي بد شروع کنيد تا به خوبها برسيد. سعي کنيد تعداد زيادي راه حل ارائه دهيد زيرا وقتي به پايان ليست خود مي رسيد، ديگر از لحاظ روان کمي آرامتر شده ايد. و خواه ناخواه بهترين راه را انتخاب مي کنيد. لازم نيست برگه ي خود را به همسر خود نشان بدهيد. چون اينها فکرهاي مغشوشي است که در ذهن شما بوده و شايد در واقع خود شما هم به خيلي از آنها اعتقاد نداشته باشيد ولي براي آرامش روح خود آنها را نوشته باشيد.
و در نهايت صادقانه و بدون هيچ گونه بغض و نفرتي از همسر خود کمک بخواهيد که در حل مسئله به شما و خودش کمک کند. مطمئن باشيد که صداقت شما بر وجود طرف مقابلتان تأثير مي گذارد و او را با شما همراه مي کند. اين کار باعث مي شود شما در مشکلات احساس تنهايي نکنيد و از طرفي يک سياست است که به همسرتان اعتماد به نفس مي دهيد چون شما به او اطمينان کرد. و مشکلتان را با او در ميان گذاشته ايد در نهايت بدانيم که انسانها به فرموده ي مولايمان اميرالمؤمنين(ع) برده ي محبت هستند. و شما با گذشتتان جايگاهي در دل خانواده همسرتان باز مي کنيد که خودتان هم تعجب خواهيد کرد. اگر باور نداريد امتحانش پرفايده است.
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 6-06-1394, 17:01   بازدیدها : 916   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .