ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » اول مشاوره، بعد زندگی مشترک

اول مشاوره، بعد زندگی مشترک

مشاوره قبل از ازدواج در نظر بسیاری از خانواده ها یک امر فرمایشی است و کمتر به آن اهمیت می دهند. گاهی اوقات نیز دختر و پسر و خانواده هایشان تصمیم نهایی خود برای ازدواج را می گیرند و سپس یک جلسه هم به مشاور مراجعه می کنند در صورتی که فلسفه این مشاوره کمک به دوطرف برای یک انتخاب بهتر و صحیح است. متاسفانه برخی از خانواده ها به مسائلی مانند تهیه جهیزیه، تدارکات عروسی، فهرست مدعوین و... بیشتر از مشاوره قبل از ازدواج فرزندشان اهمیت می دهند. در صورتی که همه می دانیم یک زوج جوان بدون دستگاه بستنی ساز هم می توانند شاد و خوشبخت زندگی کنند ولی در صورت داشتن اخلاقیات متناقض به احتمال زیاد به مشکل برخواهند خورد.
اگر نگاهی به دلایل وقوع طلاق در چند سال اخیر بیندازیم به این نکته پی خواهیم برد که یکی از دلایل اصلی طلاق انتخاب نامناسب همسر و شریک زندگی است و بدین ترتیب لزوم مشاوره پیش از ازدواج بیش از پیش احساس می شود.
 
مشاوره قبل از ازدواج چیست؟
در این نوع مشاوره دختر و پسر و گاهی اوقات خانواده های آن ها نیز نزد مشاور یا روانشناسی که در زمینه مشاوره پیش از ازدواج کار می کند می روند. مشاور با آن ها درباره خودشان و معیارهای ازدواج صحبت می کند، تست های شخصیت از دو طرف می گیرد و سپس تشخیص خود را درباره امکان موفقیت ازدواج آن ها بیان می کند. این نظر تنها یک پیشنهاد است و دونفر خود باید تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.
لزوم انجام تست های شخصیت نیز برای اطمینان از این موضوع است که دو طرف به مشکلات شخصیتی دچار نیستند و در صورت وجود مشکل، از آن آگاه شوند و با علم به این موضوع برای ازدواج تصمیم بگیرند. همچنین در این جلسات، مشاور مهارت های لازم و ضروری برای یک ازدواج موفق را به دختر و پسر آموزش می دهد. در این خصوص کلاس ها و دوره هایی نیز وجود دارد که به آموزش مسائل ارتباطی و زناشویی می پردازد که برای داشتن یک ارتباط زناشویی موفق و پایدار ضروری به نظر می رسد.
با توجه به لزوم مشاوره پیش از ازدواج بهترین راه این است که چه دختر و چه پسر هرگاه که احساس کردند برای ازدواج آمادگی دارند با کمک یک مشاور معیارهای خود را برای انتخاب همسر مشخص کنند. در این مرحله مشاور به افراد کمک می کند تا خصوصیات خود را بشناسند و همچنین معیارهای منطقی تر و درست تری را برای انتخاب همسر برگزینند و در صورتی که فرد دچار مشکلاتی باشد می تواند قبل از وارد شدن به یک رابطه زناشویی آن را به کمک مشاور حل کند. همچنین بهتر است که دو طرف بعد از انجام مراحل اولیه خواستگاری و به دست آوردن یک شناخت نسبی، در صورت توافق اولیه پیش مشاور بروند تا تصمیم دقیق تری برای زندگی آینده خود بگیرند. با این کار دوطرف هم شناخت بهتری از خصوصیات هم به دست می آورند و هم به تصمیم خود اطمینان بیشتری می کنند.
به یاد داشته باشید که در صورت تایید تصمیم شما از جانب مشاور، باز هم آینده
زندگی مشترک شما به صورت 100درصد تضمین نخواهد شد. بسیاری از زوجین
که به مشاوره پیش از ازدواج رفته اند به محض روبه روشدن با یک اختلاف زناشویی به اعتبار مشاوره شک می کنند و آن را بی اساس و غیرمفید می دانند
نقش خانواده‌ها در این میان چیست؟
خانواده در تشویق و حتی همراهی فرزندان برای مشاوره نقش مهمی دارد. بهتر است خانواده ها بدانند که یکی از راه های تضمین خوشبختی فرزندانشان ترغیب آن ها به مشورت با یک متخصص در زمینه ازدواج است.
 
چند نکته
-متاسفانه از آن جا که معمولا طرفین تصمیم نهایی خود را برای ازدواج می گیرند و بعد پیش مشاور می روند در صورتی که مشاور تصمیم آن ها را تایید نکند و یا حرفی برخلاف میل آن ها بزند به راهنمایی های او اهمیت نمی دهند و حتی گاهی او را بی سواد می دانند.
- به یاد داشته باشید که در صورت تایید تصمیم شما از جانب مشاور، باز هم آینده زندگی مشترک شما به صورت 100درصد تضمین نخواهد شد. بسیاری از زوجین که به مشاوره پیش از ازدواج رفته اند به محض روبه روشدن با یک اختلاف زناشویی به اعتبار مشاوره شک می کنند و آن را بی اساس و غیرمفید می دانند. در صورتی که برای داشتن یک ازدواج موفق شما به سعی و تلاش بسیار و دائمی نیاز دارید. مانند این است که شما برای انتخاب رشته دانشگاهی خود نزد مشاور تحصیلی بروید و او رشته مناسب را به شما پیشنهاد کند و بعد از آن شما بدون درس خواندن و سعی و تلاش برای موفقیت و کسب تجربه در آن رشته انتظار موفقیت داشته باشید.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 5-06-1394, 19:30   بازدیدها : 1015   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .