ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

مرگ تدريجي يک رويا

در مقاله عصباني ها به بهشت نمي روند شرح داديم که وجود خصيصه خشم و عصبانيت در ميان زوجين مي تواند چه عواقب منفي را به دنبال داشته باشد و سپس برخي از راهکارها در مورد مديريت و کنترل خشم را براي شما عزيزان ارائه  نموديم. و آموزش داديم که براي کاهش خشم لازم است افکار خود را مورد ارزيابي قرار داده و به درستي يا نا درستي طرز تلقي خود فکر کنيم . در اين مقاله نيز مطالب مفيد ديگري را در همين ارتباط توضيح مي دهيم.
بايد درباره فايده مشاجره در زندگي زناشويي خود تصميم بگيريد. فراموش نکنيد که شما حق انتخاب داريد مي‌توانيد خشم خود را بروز دهيد، يا آن را کتمان نمائيد. اگر مورد نخست را انتخاب کرديد، مي‌توانيد درباره چگونگي آن نيز تصميم بگيريد.
اگر ابراز خشم باعث از ميان رفتن ناراحتي شما از همسرتان گردد، زيانش از ابراز خشمي که همسرتان را تهديد و تحقير کند، کمتر است.
به خاطر داشته باشيد قانوني که حکم بر اجبار بروز خشم بدهد وجود ندارد. با خويشتن‌داري، خشمتان علي‌الاصول فرو مي‌نشيند و شما هم احتمالاً از اين خويشتن‌‌داري خوشحال مي‌شويد. وقتي خويشتن‌داري مي‌کنيد تا خشمتان فروکش کند، فرصتي مي‌يابيد که درباره رفتار همسرتان و معنايي که براي آن در نظر گرفته‌ايد بيشتر فکر کنيد. مثلاً سعيد، پس از آنکه خشمش فروکش کرد به اين نتيجه رسيد که اگر همسرش فراموش کرده لباس او را به خشک‌شويي ببرد دليل بي‌توجهي او نيست. اتفاقاً او  تحت تاثير يک مشغله ذهني فراموش کرده بود لباس شوهرش را به خشک‌شويي ببرد. به همين دليل، سعيد از اينکه ناراحتي‌اش را بروز نداده بود خوشحال بود.
قبل از آنکه خشمتان را بروز دهيد از خود بپرسيد:

 
1- از عصباني شدن، مجازات کردن، يا انتقاد نمودن از همسرم چه عايد من مي‌شود؟
2- با عصباني شدن چه چيزهايي را از دست مي‌دهم؟ حتي اگر نتايج کوتاه مدت مفيدي داشته باشد، آيا امکان دارد که نتايج بلند مدت آن بد باشد؟ آيا امکان دارد تاييد موقتي همسرم در آينده اسباب سردي و جدايي بيشتر او از من را فراهم سازد؟
 
3- با عصباني شدن مي‌خواهم چه مطلبي را به همسرم انتقال دهم؟ بهترين راه براي رسيدن به اين مقصود کدام است؟ آيا سرزنش و انتقاد از همسرم بهترين راه ممکن است؟
4- آيا راه بهتري از مجازات براي نفوذ به همسرم وجود ندارد؟ مثلاً آيا بهتر نيست با او درباره رفتارش صحبت کنم؟ آيا بهتر نيست به جاي مجازات از سياست تشويق استفاده کنم و مثلاً با هر رفتاري که موافق ميل من انجام مي‌دهد، در مقام تعريف از او حرف بزنم؟
به مواقعي فکر کنيد که راه هاي ديگري  را به غير از عصباني شدن در پيش گرفنه و نتايج خوبي را گرفته ايد. مثلا با بياني ملايم عنوان کرده ايد که از چنين رفتاري خوشتان نمي آيد يا ...
بهترين راه براي تعيين فايده‌ خشمگين شدن ارزيابي تجربه‌هاي گذشته است. ببينيد در گذشته در مواردي شبيه به اين مورد چه عکس العملي داشته و در قبال اين واکنش چه نتيجه اي دريافت کرده ايد؟ البته بهتر است بيشتر در مواقعي به اين موضوعات براي تفکر بپردازيد که آرامش نسبي داريد و مي توانيد با فراغ بال فکر کنيد و به نتيجه برسيد.
به مواقعي فکر کنيد که راه هاي ديگري  را به غير از عصباني شدن در پيش گرفنه و نتايج خوبي را گرفته ايد. مثلا با بياني ملايم عنوان کرده ايد که از چنين رفتاري خوشتان نمي آيد يا ...
 
دعا مي کنم که هيچگاه چشمهاي تو را در انحصار قطره هاي اشک نبينم
                                                              و تو برايم دعا کن ابر چشم هايم هميشه براي تو ببارد
دعا مي کنم که لبانت را فقط در غنچه هاي لبخند ببينم
                                                                            و تو برايم دعا کن که هر گز بي تو نخندم
دعا مي کنم دستانت که وسعت آسمان و پاکي دريا و بوي بهار را دارد
                                                                                           هميشه از حرارت عشق گرم باشد
برگرفته از کتاب" عشق هرگز کافي نيست" با تغيير و اضافات

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 3-06-1394, 12:46   بازدیدها : 742   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .