ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

زندگي با بمب ساعتي

نامزدم خلق و خوئي وحشتناک دارد. من در ترس هميشگي از او زندگي مي کنم.
زندگي با شخصي عصباني به مانند زندگي با يک «بمب ساعتي» است. هرگز نخواهيد دانست که چه موقع منفجر خواهد شد. بنابراين در تنش و ترس هميشگي از او بسر خواهيد برد. وقتي عاشق کسي هستيد که حمله هاي عصبانيت دارد، احساس مي کنيد که توسط خشم او کنترل مي شويد و اين خشم شما را از اينکه حقيقتاً آسوده باشيد و آرامش داشته باشيد باز مي دارد؛ زيرا که مايل نيستند غافلگير شويد. وقتي همسرتان مشکل عصبانيت دارد، سعي مي کنيد خود را با اوضاع وفق داده و قسمتهائي از خود را ويرايش کنيد تا  که موجبات ناراحتي و عصبانيت او را فراهم نکرده باشيد.مي باشد، خشمي است که غيرمعمول و نامتناسب باشد.
عشق در زندان
آيا همسرتان تندخو و پرخاشگر است؟
در زير برخي از نشانه هاي هشدار که حاکي از اين هستند که همسرتان در رابطه با خشم مشکل جدي دارد، آورده شده است. اگر همسر شما در اين مواقع خشمگين مي شود:
هنگامي که برخي چيزهاي کوچک مطابق ميل او نيستند، هنگامي که با نظر او موافق نيستيد، کم حوصله بودن براي در انتظار ماندن ندارد. هنگامي که چيزي را توضيح مي دهيد، نمي تواند با حوصله به شما گوش کند.هنگامي که از او مي خواهيد تا کار ساده اي را برايتان انجام دهد.
اگرخشم خود را با در کوبيدن در، تلفن را روي شما قطع کردن، اتاق را ترک کردن، از خانه رفتن، و... بروز مي دهد.
اگر خلق و خويش به ناگهان از وضعيتي مهربان، گرم و صميمي در عرض تنها چند ثانيه به وضعيتي عصباني تغيير مي کند.
اگر وقتي مرتکب اشتباهي مي شويد، آمادگي او براي اينکه برسرتان داد بزند و شما را تحقير کند، بالاست.
اگربه سادگي در مکانهاي عمومي صدايش را بلند کرده و يا عصباني مي شود.
اين نشانه ها به مانند جرقه هائي هستندکه از آتشي که در راه است، خبر مي دهند. مهمترين نکته اي که مي بايست به خاطر داشته باشيد اينست که: هرگز نشانه هاي هشدار را که حاکي از مشکل تندخوئي همسرتان مي باشد، ناديده نگيريد. به احساسات غريزي و دروني خود اعتماد کنيد و اجازه ندهيد وحشت زده شويد. احساسات خود را ناديده نگيريد و هرگز آنها را توجيه نکنيد. مي بايستي که سريعاً اقدام کرده و با مشکل روبه رو شويد و اصرار بورزيد که او حتماً کمک بگيرد. مي بايستي به او اولتيماتوم بدهيد تا که از رفتار آزاردهنده ي خود دست بردارد .
  اگر به راحتي نمي توانيد خشم و عصبانيت خود را ابراز کنيد. اغلب ناخودآگاه کساني را به خود جذب مي کنيم که نقطه ي مقابل ما هستند؛ تا اينکه عدم تعادلي را که در شخصيت خودمان نهفته است، التيام دهيم.
چرا همسرتان تا بدين حد تندخو است؟
دلائل بسياري وجود دارند که چرا مردم تندخو و عصباني بار مي آيند:
اگر در کودکي از لحاظ جسماني، کلامي و يا جنسي با آنها بدرفتاري شده باشد، خشم سرکوب شده ي زيادي را در خود انبار کرده اند. اين خشم سرکوب شده را در بزرگسالي که از امنيتي نسبي برخوردار هستند، به شکل عصبانيت و پرخاشگري بيرون مي ريزند.اگر در کودکي به واسطه ي طلاق، عدم حضور پدر يا مادر و يا مرگ يکي از والدين، احساس «غيرخوب» يا به عبارتي احساس «دوست داشته نشدن» و نيز طرد شدگي داشته باشند، اين خشم کودکي خود را در بزرگسالي به شکل عصبانيت با کساني که آنها را دوست دارند (ترک کنندگان بالقوه) نشان خواهد.
اگر در کودکي احساس ناتواني و ضعف داشتند و با بيچارگي تمام شاهد آزار و اذيت يک والد خود توسط ديگري بودند، هرگز اين اجازه را که احساسات خود را بيان کنند، نداشتند و در بزرگسالي عجز و درماندگي کودکي خود را با بروز خشم و عصبانيت جبران مي کنند. اندوه سرکوب شده در دوران کودکي به شکل تندخوئي و عصبانيت در بزرگسالي نشان داده خواهد شد.
لذا در درمان خشم بايد به علت پرداخت. خشم يک نشانه و «معلول» مي باشد. درمان خشم بدون درک عامل بوجود آورنده ي آن تنها راه حلي موقتي و حتي خطرناک است. کار عاطفي تجربي نظير آزادسازي خشم نظير ضربه زدن به کيسه بوکس، جيغ کشيدن توي بالش و کار با «کودک درون» همه و همه از ملزومات کمک به شخص مي باشند؛ به طوري که بتواند خشم خود را به اندوه تبديل کرده و نهايتاً التيام يابد.
تلاش در جهت درک خشم و عصبانيت نامزد/همسرتان مانعي ندارد اگر که: همسر شما متعهد شده باشد که به منظور التيام خشم خود کمک جدي دريافت کند. جهت گرفتن آن کمک اقدام نيز کرده باشد. تغييرات محسوس و قابل ملاحظه اي در جهت مثبت کرده باشد.

چرا شخصي تندخو را به سمت خود جذب مي کنيد؟
هرگز کسي خودآگاه و دانسته به دنبال همسري تندخو و عصباني نمي گردد. اين برنامه ريزي ناخودآگاه روحيتان است که در نهايت شما را به انتخاب فردي عصباني سوق مي دهد. برخي از دلائل اين امر به قرار زير است:
در کودکي يک يا هر دوي والدين شما عصباني بودند و خشم و عشق براي شما با يکديگر تداعي معاني دارند.
 اگر با فردي فوق العاده تندخود و پرخاشگر بزرگ شديد و به بسياري از نشانه ها عادت داريد، اين امکان وجود دارد که ظرفيت فوق العاده بالائي براي تحمل رفتار «عصبي» و پرخاشگري کسب کرده باشيد. چرا که در خانواده و زندگي شما طبيعي به حساب مي آمد. در اينگونه موارد برنامه ريزي احساسيتان به شما مي گويد: «کساني که مرا دوست دارند، از من عصباني مي شوند.» به عبارتي اين همان تصميم ناخودآگاهي است که در کودکي گرفته ايد. سپس شما کسي را ملاقات مي کنيد که زياد داد مي زند و به کرات نيز کنترل خود را از دست داده و از کوره در مي رود. و اگر چه ممکن است که خود آگاه چنين رفتاري را زياد نپسنديد، اما چندان هم معتقد نيستيد که او مسئله اش جدي باشد. موضوع غم انگيز اين است که کساني که در کودکي مورد آزار و اذيت جسماني و يا کلامي قرار گرفته اند، در بزرگسالي مستعد اينکه همسراني «کتک خور» بشوند، مي باشند. اين امکان وجود دارد اينگونه افراد «کتک زن» نيز بشوند.
اعتماد بنفس و خودباوري شما پائين است و «قرباني» سهل الوصولي براي يک همسر «آزاردهنده» مي باشيد. اگر خودتان را قبول نداريد و با احساس ضعف زيادي زندگي مي کنيد، براي يک فرد «تندخو» همسري ايده آل خواهيد بود. چرا که احتمالاً براحتي وحشت زده و ناراحت مي شويد.
اگر به راحتي نمي توانيد خشم و عصبانيت خود را ابراز کنيد. اغلب ناخودآگاه کساني را به خود جذب مي کنيم که نقطه ي مقابل ما هستند؛ تا اينکه عدم تعادلي را که در شخصيت خودمان نهفته است، التيام دهيم. مردي که از لحاظ عاطفي و روحي «بسته» مي باشد، ممکن است زني را به خود مجاب کند که فوق العاده با احساسات خود در تماس بوده و بطور مثال مي تواند براحتي گريه کند. زني که نمي تواند عصبانيت و يا هرگونه احساسات منفي خود را بروز دهد، ممکن است مردي را به خود جذب کند که کمي «بيش از حد» عصباني مي شود. اين امکان وجود دارد که احساساتي که شما در خود سرکوب مي کنيد، همسرتان از خود نشان دهد. وقتي که عصبانيت خود را به وسيله ي مکانيزمهاي دفاعي، «سرکوب کردن» و «انکار» مهار مي کنيد، همسرتان آنها را به طرز افزوده اي از خود بروز مي دهد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 3-06-1394, 10:17   بازدیدها : 864   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .