ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » هيجان در زندگي زناشويي

هيجان در زندگي زناشويي

هيجان رابطه مستقيم با عواطف دارد و احساسي كه ما از عواطف مختلف به دست مي‌آوريم هيجان نام دارد. ترس، خشم، اندوه، تنفر، شادي و تعجب و احساس‌هايي مانند عشق، نااميدي، احساس گناه، تعجب، شرم، حسادت، غرور، بدبيني و... جزو هيجان‌ها هستند و ما با احساس هر كدام از اينها دچار هيجان مي‌شويم. همانطور كه مي‌دانيد ما هم دچار هيجان‌هاي مثبت مي‌شويم و هم دچار هيجان‌هاي منفي. آنچه مسلم است اين است كه ما همواره در پي هيجان‌هاي مثبتيم و در تلاشيم كه زندگي خود را از هيجان‌هاي منفي پاك كنيم.
هيجان‌هاي مخالف
زندگي زناشويي سرشار از عاطفه است و طبيعتا سرشار از هيجان. در ازدواج‌هايي كه زوجين با يكديگر در تعارض و تضاد باشند، برانگيختگي‌هاي هيجاني زيادتري ديده مي‌شود و به عبارت ديگر، بيشتر تعارض‌ها و اختلافات بين زوجين به دليل برانگيختگي‌هاي هيجاني صورت مي‌گيرد.
 
افراد در توانايي دريافت و تشخيص دقيق عواطف خود و ديگران با يكديگر تفاوت دارند. مثلا بعضي از زوج‌ها آشكارا نسبت به علائم هيجاني همسرشان بي‌توجه هستند و آنان را ناديده مي‌گيرند يا آنها را سوء تعبيركرده و درست تشخيص نمي‌دهند. مثلا حالت غمناكي يا اندوه همسر خود را به عنوان عصبانيت و خشم تفسير مي‌نمايند. همين تفسير‌هاي غلط در زندگي مساله ساز است و باعث مي‌شود كه زوجين نتوانند همديگر را به خوبي درك كنند و از هم دور و دورتر شوند. فرض كنيد اگر ما احساس ترس همسرمان را خشم برداشت كنيم و در قبال عمل او پرخاش كنيم مسلما نمي‌توانيم احساس ترس او را به آرامش تبديل كنيم و حتي بر هيجانات منفي او نيز مي‌افزاييم.
انسان‌ها داراي تفاوت‌هاي قابل توجهي در توانايي ابراز صريح عواطف خود هستند. برخي از زوج‌ها عادت دارند پيام‌هاي هيجاني مبهم و گيج‌كننده‌اي به طرف مقابل خود بدهند مثلا هم زمان، هم مي‌خندند و هم اخم مي‌كنند اين پيام‌ها هم مي‌تواند در زندگي مشترك مشكل‌ساز باشد.
گاهي نيز برخورد با احساسات و هيجانات است كه مشكل ايجاد مي‌كند. ما بايد بدانيم در برابر هر احساس و هيجاني كه از طرف مقابل بروز داده مي‌شود چه عكس‌العملي نشان دهيم. مقابله به مثل راه غلط و رايجي است كه اكثر همسران نسبت به عواطف هم نشان مي‌دهند اين روش باعث دامن زدن به هيجانات زياد از حد مي‌شود و در آخر نيز نتوانسته اند كه رابطه‌اي موثر با هم داشته باشند. كاري كه در اكثر هيجانات منفي طرف مقابل وظيفه ماست فراخواندن به آرامش است چرا كه هيجانات باعث مختل شدن تفكر مي‌شود و انسان معمولا دست به اعمال يا حرفي مي‌زند كه در حالت عادي و منطقي آن كار را نمي‌كند.
مقابله به مثل راه غلط و رايجي است كه اكثر همسران نسبت به عواطف هم نشان مي‌دهند اين روش باعث دامن زدن به هيجانات زياد از حد مي‌شود و در آخر نيز نتوانسته اند كه رابطه‌اي موثر با هم داشته باشند.
هيجان‌هاي موافق
زوج‌هاي موفق در مقايسه با زوج‌هايي كه رابطه زناشويي و هيجاني خوبي با هم ندارند، احساس همدلي بيشتري به هم نشان مي‌دهند و نسبت به احساسات يكديگر حساسيت بيشتري به خرج مي‌دهند.
زوج‌هاي شاد و خوشبخت نسبت به زوج‌هاي ناسازگار، هم در اظهار و ابراز عواطف و هم در استنباط، تشخيص و دريافت عواطف، عملكرد بهتري از خود نشان مي‌دهند.
براي موفقيت در ايجاد رابطه هيجاني با همسرمان دو وظيفه داريم اول اين‌كه هيجانات او را به درستي بشناسيم و عكس العمل صحيح را در قبال او بروز دهيم و دوم اين‌كه هيجانات خود را به درستي و دقيق به همسرمان منتقل كنيد و از ايجاد ابهام در هيجانات بپرهيزيم.
در اوايل زندگي كه زن و شوهر شناخت كافي نسبت به هم ندارند صحبت راجع به هيجان‌ها مي‌تواند خيلي به زوج‌ها كمك كند. مثلا براي هم بگوييد كه هرگاه خشمگين يا ناراحت و غمگين و... هستيد چه رفتاري داريد و براي اين‌كه آرام شويد به چه عكس العملي از طرف همسرتان نياز داريد. با دانستن اين‌ها و بدست آوردن تجربه مي‌توانيد در برابر هيجانات يكديگر پاسخ‌هاي مناسبي بدهيد.
 
هيجان يا آرامش
افراد با توجه به شخصيت‌هاي متفاوتي كه دارند ممكن است زندگي پر از هيجان يا زندگي آرام را دوست داشته باشند.
زندگي ايده‌آل زندگي است كه هم قسمت‌هاي هيجان انگيز داشته باشد و هم قسمت‌هاي آرام و افراد بسته به آنچه هر دو زن و شوهر دوست دارند نسبت اين دو را در زندگي تعيين كنند. افرادي كه مسافرت رفتن را بسيار دوست دارند، اهل خطر كردن هستند دائما دروسائل خانه و ماشين و... تنوع ايجاد مي‌كنند كساني هستند كه هيجان را دوست دارند اين افراد دوست دارند كه در روابط به چالش كشيده شوند و در مورد همه مسائل بحث كنند و به نتيجه منطقي برسند اما كساني كه هيچ تغييري در كار و رفتار و زندگي خود نمي‌دهند و هميشه يك جور و يكنواختند زندگي آرام و بي‌هيجاني را دوست دارند اينها از جر و بحث فراري‌اند و دوست دارند به سرعت با ديگران توافق كنند. مسلما اين دو دسته نمي‌توانند در كنار هم به راحتي زندگي كنند و هميشه يكي از آنها خسته و درمانده است. براي همين دخترها و پسرها بايد قبل از ازدواج شخصيت‌هاي يكديگر را به خوبي بشناسند. البته معمولا افراد جذب شخصيت‌هايي مي‌شوند كه مخالف شخصيت خودشان است اما اين جذابيت در زندگي از بين مي‌رود چرا كه افراد مي‌خواهند شبانه روز در كنار هم زندگي كنند و در اين ميان به زندگي شخصي خود نيز بپردازند و اينجاست كه شخصيت‌هاي مخالف و متضاد براي هم دردسرساز مي‌شوند. پس بهتر است براي ازدواج شخصيتي مشابه و نزديك به شخصيت خود پيدا كنيد تا بتوانيد علايق و رفتارهاي مشابهي در همديگر بيابيد و در كل به تفاهم برسيد.
تنوع در خانه و روش و سبك زندگي از تغذيه و چيدمان خانه تا ارتباط با دوستان و... ، خلاقيت در رابطه زناشويي، ابراز محبت در شكل‌هاي متنوع و...، رسيدگي به ظاهر خود، برنامه‌ريزي براي تفريح و سرگرمي‌، پيشرفت كردن در همه زمينه‌ها چه شخصيتي و تحصيلي و چه مالي و خانوادگي همه مي‌تواند در زندگي هيجان ايجاد كند.
ما با رفع يكنواختي مي‌توانيم در زندگي هيجان ايجاد كنيم. رفع يكنواختي نيز با ايجاد تنوع در زندگي رخ مي‌دهد. تنوع در خانه و روش و سبك زندگي از تغذيه و چيدمان خانه تا ارتباط با دوستان و... ، خلاقيت در رابطه زناشويي، ابراز محبت در شكل‌هاي متنوع و...، رسيدگي به ظاهر خود، برنامه‌ريزي براي تفريح و سرگرمي‌، پيشرفت كردن در همه زمينه‌ها چه شخصيتي و تحصيلي و چه مالي و خانوادگي همه مي‌تواند در زندگي هيجان ايجاد كند.
براي ايجاد آرامش نيز در زندگي زناشويي بايد تا آنجا كه مي‌شود از به چالش كشيدن همسرمان خودداري كنيم، از جر و بحث بپرهيزيم و بيشتر توافق كنيم. احساسات خود را مديريت كنيم تا هيجانات اضافي را از رفتارمان كنار بگذاريم. اگر كار جديدي مي‌خواهيم انجام دهيم آن را بي‌مقدمه به همسرمان نگوييم و او را در مقابل عمل انجام شده قرار ندهيم چرا كه كساني كه هيجان را دوست ندارند از تغيير خوششان نمي‌آيد و دوست دارند همه چيز آنطور كه بوده باشد و بماند. پس براي هر تغييري در زندگي احتياج به مقدمه چيني داريد.
شما مي‌توانيد باشناخت و مطالعه دقيق هيجان را در زندگي شخصي و زناشويي خود مديريت كنيد و زندگي اي‌ باب ميل خود و همسرتان بسازيد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 1-06-1394, 17:32   بازدیدها : 933   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .