ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » خلاء عاطفی جدای تان نکند !

خلاء عاطفی جدای تان نکند !

قبلا برای لحظه به لحظه برنامه ی دیدارمان برنامه ریزی می کردیم؛ چقدر با هم بودن برایمان لذت بخش و شیرین بود، نگاه های عاشقانه مان، مرهمی بود برای تحمل سختی ها و از همه مهمتر، محرک و انگیزه ای می شد برای خوشحال کردن بیشتر همدیگر، دوست داشتیم هر کاری برای هم  بکنیم تا مبادا خمی به ابروی دیگری بیاید ،اون اوایل حتی تصور این که لحظه ای از یاد هم غافل باشیم باعث تکدر خاطر هر دویمان می شد و ...
اما حالا، دیگر زندگی مان شور و اشتیاق روزهای اول را ندارد ، دیگر نه من و نه همسرم مثل سابق، منتظر تماس یکدیگر نیستیم ، هر دو بی اعتنا وبی توجه به یکدیگر شده ایم، به هم نگاه می کنیم ولی خبری از برق عشق در چشمان من و همسرم نیست، برای شادی همدیگر تلاش نمی کنیم ، حرف نمی زنیم ،شوخی نمی کنیم، با هم نمی خندیم ، شیرینی کلاممان به تلخی زهر مار و حتی گاها به نگاههای سرد مبدل شده،  اصلا این روزها، 180 درجه با روزهای اول زندگی مشترکمان متفاوته، دیگه به هم  عادت کردیم ، هیچ جذابیتی برای هم نداریم ، با هم هستیم ولی انگار با هم نیستیم و...
*******
دل نوشته های  بالا، بخشی از دلمشغولی های ذهنی، اکثریت قریب به  اتفاق، زوجینی است که ماه ها و یا چند سالی از زندگی مشترکشان می گذرد و رکود عاطفه ی  فی مابین همسران، تلنگری شده که برگ های دفتر روزهای زندگی ورق بخورد و به روز و شب های اوایل زندگی مشترک و یا آشنایی برسد ،...
 بی تردید اینجاست که به  آهی از ته دل اکتفا خواهید نمود و بی اختیار خواهید گفت یادش بخیر، ای کاش آن روزها دوباره تکرار شوند.
می بینید:
فقط یک آه ، یک جمله کوچک " یادش بخیر " و آرزویی بزرگ و دست نیافتنی" کاش آن روزها دوباره تکرار شوند "
و این اندیشه که همه مردم  این دوران خوش را می گذارند و در نهایت همین یکنواختی و سردی را تجربه می کنند ؛ این رسم گردش روزگار است، لاجرم مفری از آن نیست ،
می شود ماحصل این تورق چند ساعته شما.
تا به حال شده، از خودتان بپرسید: این اندیشه و احساسات درست هستند یا نه؟
به جرات می توانم بگویم :خیر .
کسانی که متمایلند زندگی شان را متحول نمایند و روزگار را وفق مراد خود سازند و دوباره عاشق شوند، ادامه این یادداشت را مطالعه فرمایند.
چه باید بکنید تا به این اوضاع سرد و بی روح، سروسامان دهید؟
ابتدا: افسوس و فغان را کنار بگذارید.
فقط کافی است
با خود تصمیم بگیرید که باید آستین هایتان را بالا بزنید و کاری کنید کارستون .
در یک فضای دوستانه و محبت آمیز ،عیوب و کاستی های یکدیگر را  در زندگی مشترک بررسی نموده و راهکارهایی پیشنهاد شده و انتخابی خود و همسرتان را در پیشبرد اصلاح رابطه تان به کار گیرید
سپس، بهتر است شما و همسرتان، تدابیر ذیل را به کار گیرید تا همه چیز را فدای روزمرگی ها نکنید :
* گذشت داشته باشید. یکی از رموز موفقیت عشق در نخستین روزهای زندگی، گذشت و فداکاری زوجین در مواجه با اشتباهات همسر است ، که متاسفانه با گذشت مدت زمانی از زندگی مشترک، این خصیصه پسندیده رنگ می بازد و غرور کاذب و منم  جایگزین آن می شود این در حالی است که زوجین از اثرات شگفت انگیز این سِحر در تدوام حیات زندگی مشترکشان غافلند. باید بگوئیم :" چشمانتان را ببندید و گوش هایتان را کر "
از خطایای همسرتان چشم پوشی کنید و در بروز مجدد اختلاف، وقایع گذشته را به رخ او نكشید، به خصوص اگر اظهار ندامت کرده باشد. بهتر است بدانید گذشته ها گذشته، از این پس را دریابید.
*از انتقاد، سرزنش، سخنان کنایه آمیز،مخالفت صریح و شرمنده کردن او بالخص در مقابل دیگران، چه آشنا و چه غریبه، به شدت بپرهیزید.
*در همه حال، حامی و پشتیبانش باشید و اجازه بی احترامی به همسرتان را ، به هیچ کس ندهید.
خلاء عاطفی ،جدای تان نکند ! 
*
در مواقع بحرانی (همچون بیماری، داغدیدگی ، مشکلات شغلی و...)همراه و انیسش  باشید و او را از همه جهات تامین روانی کنید.
*تمام تلاشتان را برای ایجاد آرامش در منزل به کار گیرید، زن و شوهر، خانه را باید پایگاه امنی برای مراودات سالم خود بدانند نه کانون استرس و تنش.
* برای اجتناب از ایجاد فاصله بین خود و همسرتان، برای یكدیگر وقت بگذارید و به همسرتان بگوئید  چقدر در طول روز به او فكر اوئید. بهتر است با توجه به شرایط زندگی تان، حداقل روزانه نیم ساعت با یکدیگر صحبت کنید، فقط در مورد خودتان نه فرزندان، خانواده هایتان دوستان، و... فقط خودتان.
* صحبت كنید، گوش دهید و از هر گونه پیشداوری و یا حدس و گمان ذهنی راجع به سخنان همسرتان که مسبب سوءتفاهمات خواهد شد، بپرهیزید.
*به هنگام گفتگو، به چشمان هم نگاه کنید.  برخورد نگاه‌ها، منجر به احساس و ارتباط بیشتر زوجین می شود.
*با همسرتان بدون رو در بایستی ، البته با رعایت احترام و ادب، به گفتگو بنشینید و از افكار و احتیاجاتتان او را مطلع کنید (خواسته ها ، نیاز ها و علایق و حتی دلخوری هایتان را ابراز نمائید)  ؛ از او  انتظار نداشته باشید آنچه را در ذهن تان می گذرد، بداند و یا حدس بزند.
*درباره  رویاها ، آرزوها و زندگی آینده تان گفتگو کنید. 
*انتظاراتتان را از یکدیگر مشخص کنید و به همسرتان بگوئید از چه چیز و چه کاری خوشتان و یا بدتان می آید ،متقابلا آن را نیز از او خواستار باشید.
*ویژگی ها و خصوصیات مثبت همسرتان را ابراز نموده و او را به خاطر دارا بودن آن محسنات تحسینش کنید.بهتر است به منظور دلگرمی دادن به او پیش دیگران ،بالخص دوستان و خانواده خود وهمسر، از رفتارها و كردارهای مثبت او تعریف کنید.
*در یک فضای دوستانه و محبت آمیز ،عیوب و کاستی های یکدیگر را  در زندگی مشترک بررسی نموده و راهکارهایی پیشنهاد شده و انتخابی خود و همسرتان را در پیشبرد اصلاح رابطه تان به کار گیرید. 
هر از چند گاهی گذشته را دوباره زنده كنید. نگاه كردن به فیلم‌ و تصاویر جشن عروسی تان كمك شایانی به  استحكام رابطه زناشویی تان می کند. توصیه می شود برخی از عکس های عروسی تان را قاب کنید، این کار خود، یادآور روزهای عاشق پیشگی تان خواهد بود
* زندگی تان  را یکنواخت نکنید، تغییر و ابتکار به خرج دهید و هرروز در پی تغییرات لازم ومفید در زندگی تان باشید.
* ابراز علاقه را  فراموش نکنید  و به طرق مختلف، عشقتان را به او نشان دهید.مثلا، یک پیامک محبت آمیز برای او بفرستید،شاخه گلی به او هدیه دهید، فضای خانه تان را عاشقانه کنید؛
*همسرتان را با کارهای غیره منتظره  به وجد آورید. به منظور خوشحال کردن همسرتان و ابراز علاقه به او ، بدون برنامه ریزی قبلی تدارک کارهای جالب و محبوب همسرتان را فراهم آورید. مثل،تهیه هدیه بدون هیچ مناسبتی، ارسال كارت پستال همراه با  پیام عاشقانه، دعوت به رستوران و یا تهیه غذای مورد علاقه همسر،دعوت به  كنسرت و  تئاتر،انتخاب تصویر او در پس زمینه كامپیوتر و...
*هر از چند گاهی گذشته را دوباره زنده كنید. نگاه كردن به فیلم‌ و تصاویر جشن عروسی تان كمك شایانی به  استحكام رابطه زناشویی تان می کند. توصیه می شود برخی از عکس های عروسی تان را قاب کنید، این کار خود، یادآور روزهای عاشق پیشگی تان خواهد بود.
خلاء عاطفی ،جدای تان نکند ! 
*
همانند روزهای نخستین آشنایی ، خود را برای همسرتان بیارائید.
*برای افزایش ارتباط خود با همسر خلاقیت به خرج دهید ، کار یا تفریحی را برای مشارکت دوجانبه انتخاب نمائید. مثل تماشا و نقد فیلم، بازی شطرنج و... .
*بستری را برای خنده فراهم آورید.  گاهی اشتباهاتتان را با شوخی و خنده حل و فصل نمائید و یا گاهی رفتارهای کودکانه و مضحک انجام دهید تا موضوعی برای با هم خندیدن داشته باشید.
*با انجام برخی از کارها ی روزمره همسرتان ،هر چند کوچک و ناچیز  مثل واکس زدن کفش ،می توانید به او ابراز محبت و علاقه  كنید و در عمل به او نشان دهید  چقدر به فكرش هستید.
* وقتی همسرتان كاری را برایتان انجام می دهد و یا به خاطر شما و زندگی تان، از خواسته های به حق خود چشم پوشی می کند بهتر است قدردان و سپاسگزار زحمات و فداکاری های  او باشید.
*به تعلقات خاطر و دلبستگی های همسرتان احترام بگذارید و آنها را بی اهمیت وناچیز نپندارید.
*به خانواده همسرتان ،بالخص مادر همسرتان، احترام بگذارید و آنان را همچون خانواده خود بپندارید و از هر شیوه ای برای ابراز محبت به آنان و درنتیجه غافلگیر کردن همسرتان بهره ببرید.
*مجادلات خود را مدیریت نمائید و از جر وبحث امتناع کنید، حتی زمانی که مخالف عقیده اوئید با سلاحی کمتر مهلک و موافق گونه مثل«حق با توست»  وارد شوید ، سپس با زیرکی عقاید خود را بیان کنید. حق با توست، فکر می کنم امتحان چنین روشی(بیان عقیده و نظر خود) هم خالی از لطف نباشد.
*پنهان کاری نکنید و در همه حال با همسرتان صادق باشید.
انسان جایز الخطاست. لذا، در برابر خطایای خود مقاومت به خرج نداده و برای اظهار تأسف و عذرخواهی از همسرتان غرور نداشته باشید.  با گفتن "معذرت می خواهم " همه چیز حل می شود
*همسرتان را چک نکید و به طور مخفیانه او را زیر نظر نگیرید. به جای چنین رفتار کودکانه،  شک و تردیدها را  روشن كنید و ازهر آنچه که باعث مشغولیت ذهنتان شده است، به گونه ای مدبرانه سوال کنید وتوضیحات او را بدون هیچ قضاوتی بشنوید.
*انسان جایز الخطاست. لذا، در برابر خطایای خود مقاومت به خرج نداده و برای اظهار تأسف و عذرخواهی از همسرتان غرور نداشته باشید.  با گفتن "معذرت می خواهم " همه چیز حل می شود.
*به حریم خصوصی و دایره مدیریت خود و همسرتان احترام بگذارید. آقایان اجازه دهند همسرشان، زن خانه
و خانم ها اجازه دهند همسرشان، مرد خانه.
*به خاطر خودخواهی خود ،مانع پیشرفت و پیشبرد اهداف به حق او نباشید.
*همکاری و مشارکت  و احترام به عقاید مفید یکدیگر در باب چرخاندن چرخ زندگی و تربیت فرزندان از دیگر تدابیر مهم پایداری عشق است.
*وفادار به عهد خود باشید و تا حد امکان به وعده و وعید های خود جامع عمل بپوشانید.
 
شاید باورتان نشود ولی کاربست به موقع راهبردهای ساده و قابل اجرای فوق می تواند عشق به ظاهر کهنه تان را نو کرده و هر روز بیش از پیش، شما راعاشق همسر و زندگی تان نماید.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 31-05-1394, 20:38   بازدیدها : 742   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .