ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » اختلاف سنی من و همسرم

اختلاف سنی من و همسرم

برخی از افراد علت عمده مشکلات و اختلافاتی را که با همسر خود دارند نشات گرفته از اختلاف سنی که با وی دارند می دانند و حال از ما می خواهند که در این رابطه به انها کمک کنیم ...
در بخش مشاوره پس از ازدواج، بسیار شاهد این دست سوالات و یادداشتها هستیم که برخی از افراد علت عمده مشکلات و اختلافاتی را که با همسر خود دارند نشات گرفته از اختلاف سنی که با وی دارند می دانند و حال از ما می خواهند که در این رابطه به انها کمک کنیم و یا برخی دیگر این سوال برای شان پیش می آید که ایا واقعا مشکل این دو بر سر اختلاف سن است (چه از نوع معکوس و چه از نوع اختلاف سنی زیاد میان زن و مرد) یا اینکه مشکلات ارتباطی دیگر خود را به شکل مشکل در اختلاف سن نشان داده است؟ حال از ما می خواهند که در این راستا پاسخی روشن به انها بدهیم لذا اگر شما جز این دست از افراد هستید خالی از لطف نیست که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید:
ارتباطات اهمیت بسیاری زیادی در زندگی ما دارد و بخش زیادی از آنچه كه در روز انجام می دهیم و یا می بینیم را شكل می دهد. تداوم زندگی بدون داشتن هیچگونه ارتباط بسیار دشوار است و افرادی كه زندگی رضایت بخش و سعادتمندی دارند ارتباطات قوی و سالمی دارند. مسئله سن و سال یكی از عواملی است كه گاهی اوقات ارتباطات را پیچیده می كند و گاهی اوقات باعث سخت شدن زندگی برای برخی افراد می گردد. صرفنظر از اینكه اختلاف سن چقدر است همواره داشتن یك ارتباط سالم نتیجه ای بهتر از نداشتن ارتباط و یا مشكل داشتن با دیگران به بار می آورد. در تمام دنیا هستند افرادی كه با افراد غیر هم سن وسال خود و با اختلاف سنی زیاد  ارتباط دارند. این ارتباط می تواند ارتباط دوستانه، كاری، تجاری و یا حتی در یک ازدواج باشد. تنها به این دلیل كه با شخصی غیر هم سن خود ارتباط داشته باشید به مفهوم عدم موفقیت در آینده نیست همان طور كه ارتباط افراد هم سن با هم هیچ تضمینی برای موفقیت آتی این ارتباط ندارد.
در جامعه ما نیز زوجین زیادی هستند كه علیرغم داشتن تفاوت سنی زیاد با هم زندگی می كنند و یاد گرفته اند چطور ارتباط و طرز تفكر دیگران در رابطه با خود را مدیریت كنند. واقعیت انكارناپذیری كه در این بین هست این است كه هرچه افراد جوان تر باشند مسئله اختلاف سنی دردسازتر می شود. این موضوع برای افرادی كه از لحاظ ظاهری نیز بسیار بزرگتر یا کوچکتر از همسر خود جلوه می کنند مشکل ساز تر است.
برای غلبه بر چالش های مسئله اختلاف سن در ارتباط ها می توان اقداماتی انجام داد. اولین مطلب این است كه شما باید یاد بگیرید و یا درك كنید (بفهمید) كه چرا وارد این ازدواج شدید؟ پاسخ این سوال برای افراد مختلف متفاوت است و جنبه های مختلفی خواهد داشت. اما شما باید به این سوال قبل از آنكه به فكر حل كردن مشكلات ناشی از تفاوت سنی تان باشید در درون خودتان پاسخی روشن و صریح بدهید. آیا دلیل شما برای این ازدواج خالصانه و واقعی است یا بر اساس یک سری معیارهای سطحی و بررسی نشده؟
به بهانه فقدان مهارتهای زندگی نباید نقش عدم هماهنگی ها را از یاد برد چرا که  برای بسیاری از افراد كنار آمدن با همسری كه به نظرشان هیچ چیزی برای به شراكت گذاشتن ندارد دشوار است
آیا تا به حال دنبال کشف این مساله بوده اید که موضوعات رایج اختلافات شما با همسرتان بر سر چیست؟ آیا تا به حال برای رفع این مشکلات اقداماتی کرده اید؟ تصور می کنید اگر این اختلاف سنی نبود این مشکلات وجود نداشت یا اینکه اختلافات شما با همسرتان صرفا به خاطر وجود این اختلاف سنی است؟
تشخیص این موضوع می تواند كار دشواری باشد اما لازم است بدانید چه چیزی منشا مشکلات شما با همسرتان و چه چیزی پیوند دهنده شما دو نفر به یکدیگر است؟
در اکثر مواقع زوجین برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی در مهارتهای زندگی، به دنبال مقصر می گردند و به نظر می رسد در ازدواجهایی که زوجین دارای اختلاف سنی زیاد و یا اختلاف سنی معکوس هستند اولین مقصر مساله سن می باشد در حالی که اگر قدری دقیق تر و بررسی شده تر به فرمول ارتباطات زن و مرد توجه کنیم می بینیم که مشکل در ناتوانی در برقراری ارتباط است. چه بسا که اگر این زن و مرد دارای اختلاف سنی معمولی هم بودند باز به خاطر فقدان این مهارتها، این مشکلات خود را نشان می داد.
البته به بهانه فقدان مهارتهای زندگی نباید نقش عدم هماهنگی ها را از یاد برد چرا که  برای بسیاری از افراد كنار آمدن با همسری كه به نظرشان هیچ چیزی برای به شراكت گذاشتن ندارد دشوار است. اما وقتی كه شما با كسی هستید كه روی همان چیزهایی كه شما كار می كنید كار می كند و مراقب و نگران همان چیزهایی است كه شما هم نگران و مراقب آنها هستید، سالهای متمادی می توانید به خوبی و خوشی سپری شود که البته در ارتباط زوجین با هم حتی در زندگی هایی که اختلاف سنی در ظاهر مساله ساز شده است، عمدتا مسایلی مشترک وجود دارد ولی تنها چشمی بینا و تیز بین می خواهد.
برای رسیدن به این مرحله، درك كنید كه همسرتان در كجای زندگی شما قرار می گیرد و شما چه جایگاهی در زندگی او دارید. اینكه شما در شرایط یكسانی از زندگی به سر نمی برید لزوما به معنی غیر ممكن بودن همه چیز نیست ولی می تواند به این مفهوم باشد كه شما لازم است زیرك و باهوش باشید و از طرز تفكر همسرتان آگاهی بیشتری داشته باشید. مدیریت یك رابطه كه اختلاف سنی زیادی در آن وجود داشته باشد، اما چنانچه هر دو نفر توافق كنند كه كارها و مشكلات احتمالی را حل و فصل كنند و بفهمند كه چطور می توانند به همدیگر پیوند بخورند، می تواند کار آسانی باشد حداقل آسان تر از انچه که اکثریت افراد تصور می کنند. تشخیص این موارد سخت و زمان گیر است اما با تحمل این سختی و صرف این زمان قادر خواهید بود با همسرتان ارتباط خوبی برقرار كنید.
در آخر ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که قصد ما تسهیل روابط زوجینی است که بنا به دلایلی در ازدواجی قرار گرفته اند که مسایل سنی میان آن دو نا متعارف است و نه تشویق جوانان به ازدواجهایی با اختلاف سنی های نامتعارف.
آنچه که مسلم است یک ازدواج زمانی با چالش کمتر مواجه می شود که در اکثریت زمینه ها تناسب و هماهنگی حداکثری میان دختر و پسر وجود داشته باشد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 30-05-1394, 13:31   بازدیدها : 574   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .