ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » کابوسي به نام امتحان

کابوسي به نام امتحان

آيا تاکنون از خود پرسيده‌ايد که چرا از امتحان مي‌ترسيد؟
آيا تا به حال به صورت عميق به اين موضوع فکر کرده‌ايد که چه عواملي در ترس و اضطراب نسبت به امتحان موثر بوده‌اند؟
 آيا در زندگي تحصيلي راه‌هايي براي کاهش اين نوع اضطراب يافته‌ايد؟
بدون ترديد ترس از امتحان بين دانش‌آموزان و دانشجويان تقريبا همه‌گير و رايج است و مي‌توان گفت مهم‌ترين علت اين موضوع، نتيجه‌اي است که از امتحان به‌دست مي‌آيد. نتيجه‌اي که مدرک قبولي يا مردودي محسوب گرديده و باعث ارتقا، تهديد، تشويق يا تنبيه مي‌گردد. گاهي اوقات اين نتيجه مي‌تواند سرنوشت را نيز رقم زند. به همين علت هر چه نتيجه، حساسيت و اهميت بيشتري داشته باشد، به همان نسبت مي‌تواند سبب اضطراب و ترس از امتحان گردد، که برخي از آنها عبارتند از:
1- ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده. 2- سخت‌گيري مدرسه در طي سال تحصيلي. 3- انتظار بيش از حد والدين.
4- عدم وجود خود باوري در فرد. 5- نامشخص بودن سوالات.
اکنون که برخي از عوامل ايجاد کننده ترس از امتحان مشخص شدند، لازم است عوامل کاهش دهنده اين نوع ترس را نيز بدانيم. در خصوص روش‌هاي کاهش ترس از امتحان، نظرات مختلفي وجود دارد که مهم‌ترين آنها به شرح زير مي‌باشند:
ايجاد محيطي آرام و به دور از تشنج: علاوه بر تلاش والدين براي ايجاد چنين محيطي براي مطالعه فرزندان، آنان نيز بايستي کوشش نمايند.
حتما در جلسات آخر درس پيش از امتحان، در کلاس شرکت کنيد. زيرا اغلب، مطالب مهمي که احتمال بيشتري در طرح سوالات دارند، در جلسات آخر مرور و توضيح داده مي‌شوند.
تنظيم برنامه خواب و استراحت:
برخي‌ با اين تصور که هنگام امتحانات براي مطالعه بيشتر اصلا نبايد خوابيد يا خيلي کم خوابيد، خود باعث خستگي ذهني و در نتيجه فراموشي بيشتر در مطالب خوانده شده مي‌گردند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هرگز مفيد نخواهد بود.
پرهيز از کاهش تغذيه: افراط و تفريط در تغذيه اثرات نامطلوبي در بر خواهد داشت. بايستي با خواب و استراحت کافي و نيز تغذيه مناسب، از لحاظ روحي و جسمي، خود را آماده امتحان کرد.
آماده شدن براي امتحان: داشتن برنامه‌ريزي صحيح جهت مطالعه در طول سال تحصيلي و رعايت روش‌هاي صحيح مطالعه.
1- مطالب درسي را به تدريج و در طول زمان مرور کنيد، نه اينکه در آخرين دقايق قبل از امتحان به مطالعه فشرده بپردازيد.
2- از يادداشت‌هاي خود، يادداشت‌هاي فشرده‌اي برداريد، تا بازسازي ذهني، رمزگرداني و مرور مطالب براي‌تان مفيد واقع شود.
3- سعي کنيد به نوع آزمون پي ببريد، تا بتوانيد مطالعه خود را متناسب با آن پيش ببريد.
پرهيز از فشرده‌خواني:
فشرده‌خواني با مرور کردن مطالب متفاوت است. فشرده‌خواني شامل آخرين کوشش‌هاي شخص در آخرين لحظات قبل از امتحان است با  تاکيد بر مطالبي که انتظار داريد جزو سوالات امتحاني باشد. مي‌توانيد محدوده سوالاتي را که در امتحان مطرح خواهد شد، حدس زده و بيشتر به آنها بپردازيد. براي اين منظور سوالات امتحاني سال‌هاي گذشته و همچنين موضوعاتي که استاد يا معلم در کلاس درس بيشتر روي آنها تکيه مي‌کند کمک خواهند کرد.
پرهيز از اضطراب‌هاي متفرقه: مثلاً شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نکنيد. اگر امتحان قبلي رضايت بخش نبوده است، به آن نينديشيد و تحيل امتحان قبلي را به فرصت مناسب خودش موکول کنيد.
 
به جاي پرداختن به جنبه‌هاي منفي، همواره يک تصوير ذهني مثبت از خودتان داشته باشيد و پس از تلاش کافي جهت مطالعه مطالب، به موفقيت خود اميدوار باشيد .
کاهش ترس از امتحان
به موقع و سر وقت به جلسه امتحان برويد و پيش از آغاز امتحان با خاطري آسوده در جاي خود مستقر شويد.
کليه وسايل و ابزارهايي که در امتحان مورد نياز است، همراه خود به جلسه ببريد.
دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانيد و اگر دستورات شفاهي است، با توجه و التفات کامل به آن گوش دهيد و عينا همان کاري را که از شما مي‌خواهند انجام دهيد. در مورد سوالات تستي، اگر نمره منفي داشته باشد، حس زدن کار عاقلانه‌اي نيست.
به زمان‌بندي سوالات دقت کنيد، تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشويد.
خود را براي پاسخ‌گويي به هر گونه سوالي آماده سازيد، اما نه با اين برداشت که بايد صد در صد سوالات را جواب دهيد.
 
اضطراب امتحان
براي پاسخ‌گويي به سوالات به طرح چهار مرحله‌اي زير دقت کنيد:
1- ورقه سوالات را نسبتاً با سرعت بخوانيد و به تمام سوالات که پاسخ آنها براي‌تان روشن است جواب بدهيد. براي اين مرحله حداقل نيمي از وقت امتحان را در نظر بگيريد.
2- دوباره ورقه را بخوانيد و به تمام سوالات که تا آن موقع پاسخ‌شان به يادتان آمده است، پاسخ دهيد.
3- در نوبت سوم بايد به تمام سوالاتي که باقي مانده، پاسخ دهيد.
4- در نوبت چهارم يکبار ديگر کنترل کرده و ببينيد که آيا سوالات را همان گونه که مي‌خواستيد پاسخ داده‌ايد.
 براي پاسخ‌گويي به آزمون تشريحي پيشنهاد مي‌شود، موضوع را به طور کامل ياد گرفته و پرسش را به دقت بخوانيد و قبل از اينکه شروع به نوشتن کنيد، پاسخ خود را سازمان‌بندي نماييد.
براي پاسخ گويي به آزمون تستي پيشنهاد مي‌شود:
1- سوالات ساده را جواب داده و از سخت‌ها بگذريد. 2- وقتي به سوالات نيمه مشکل رسيدند، مقابل آن علامت (+) (در پاسخ‌نامه) به معناي قابل حل و در مقابل سوالات مشکل علامت (-) به معناي غير قابل حل بگذاريد. 3- به سئوال ها بر اساس درجه بندي که انجام داديد  پاسخ دهيد

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 26-05-1394, 00:14   بازدیدها : 826   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .