ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » نقش پدران در دوران بلوغ دختران

نقش پدران در دوران بلوغ دختران

همه مي‌دانيم که دوره بلوغ بسيار حساس است. يک سري نگرش‌ها در همين سن مي‌تواند مشخص شود و حتي آينده کودکان از همين سن رقم بخورد اما معمولاً در زماني که بخواهيم عمل کنيم نمي‌دانيم چه طور مي‌توانيم از اين دوره حساس بهترين استفاده را بکنيم. اين موضوع شايد براي پدران حياتي‌تر باشد...
هرچه مي‌گذرد پژوهش‌هاي بيشتري در رابطه با تاثيرات مثبت تقويت رابطه پدر و دختر انجام مي‌شود. پژوهش ها نشان مي دهد هر چه رابطه پدر با دختر بهتر و صميمانه‌تر باشد، دختران احتمال کمتري دارد که مرتکب خلاف شوند، نمرات درسي بهتري مي‌گيرند و مي‌توانند دوستي‌هاي بهتري با ديگران برقرار کنند اما اين رابطه علاوه بر اين تاثيرات در کوتاه مدت، تاثيرات طولاني‌مدت ديگري نيز دربردارد. خانم‌هايي که روابط بهتري با همسرانشان دارند و از نظر رواني و جسمي از سلامت بهتري برخوردارند، در سنين نوجواني رفتار بهتري با پدرانشان داشته‌اند.
در تحقيق ديگري محققان به اين نتيجه رسيدند که هر چه رابطه‌ پدر با دخترش صميمانه‌تر و نزديک‌تر باشد، دختر در سن بالاتري به سن بلوغ مي‌رسد. اگر در مورد عوارض بلوغ زودرس دختران اطلاعات داشته باشيد، به ارزش بيش از پيش پدر پي مي‌بريد.
با او در مورد ايجاد حد و مرز در رابطه با جنس مخالف و راه هاي پيشگيري از مزاحمت هاي خياباني و اعتماد به پدر و مادر جهت راائه راه حل هاي مناسب صحبت داشته باشيد
اما پدران براي اينکه بخواهند رابطه‌ خوب و موثري با دخترانشان داشته باشند، بايد به چه نکاتي توجه کنند؟
رابطه‌اي هدفمند و در چارچوب
در دوره‌ بلوغ به دخترتان توضيح دهيد که ممکن است در اين سن، در اجتماع کم‌کم، توجه‌هايي را از جنس مخالف دريافت کند اما اين توجه‌ها لزوماً نشان‌دهنده علاقه فرد مقابل به او نيست. پس بهتر است که خيلي روي اين موارد حساب باز نکند. در عين حال اين توجه‌ها گاهي به مزاحمت‌هايي منجر مي‌شوند که هر دختري بايد راه‌هاي مقابله با آن را فرا بگيرد. در درجه‌ اول راه‌هاي پيشگيري از اين موارد را به او ياد دهيد. مواردي چون مشخص ساختن حد رابطه خود با پسرها از همان اولين برخورد. در مرحله بعدي راه‌هايي را معرفي کنيد که اگر مزاحمتي برايش ايجاد شد چگونه از خودش دفاع کند و يا مزاحمت را به حداقل برساند و اين اطمينان را در او ايجاد کنيد که اگر هر مشکلي برايش پيش آمد شما و مادرش پشتيبان او خواهيد بود. اهميت اين نکته زماني مشخص مي‌شود که دخترها مشکلات کوچک را از ترس برخوردهاي خشن، از خانواده مخفي مي‌کنند و خود اين پنهان‌کاري، باعث سوء‌استفاده از جانب ديگران و بروز مشکلات شديدتر مي‌گردد. با توجه به پايين آمدن سن بلوغ رواني در طي سال‌هاي اخير بهتر است اين مسايل را در شروع دوره راهنمايي با دخترتان در ميان بگذاريد يعني قبل از اينکه تجارب ناخوشايندي برايش روي داده باشد.
نياز هاي دخترونه
با توجه به رشد دخترتان درباره مسايل مربوط به دوستي بين دختر و پسر در اين سن و مشکلات و خطرات دوستي‌هاي ناسالم و به دور از اطلاع خانواده برايش توضيح دهيد اما توجه داشته باشيد که نبايد ميل به جنس مخالف را آن‌قدر طبيعي جلوه دهيد که دختر شما اگر هم تا به امروز توجه زيادي را صرف اين موضوع نمي‌کرده از فردا درگيري ذهني زيادي پيدا کند. در مورد عقيده خودتان و همسرتان با او، در اين رابطه صحبت کنيد. از عبارت‌هاي بايد و نبايد استفاده نکنيد چرا که در اين مرحله هدف، آگاه کردن او از عقايد شماست. اين توضيحات باعث مي‌شود دخترتان متوجه شود که شما در مورد او و تغييراتي که برايش رخ داده، بي‌اطلاع نيستيد. اين بر اعتبار شما نزد دخترتان افزوده و به او اين امکان را مي‌دهد که در زمان لازم با شما يا همسرتان صحبت کند.
در سال‌هاي پاياني دبيرستان و يا دوران دانشجويي توضيح دهيد هدف از رابطه با جنس مخالف پيدا کردن همسري مناسب است و نه خوش‌گذراني‌هاي موقت. در اين دوره کم‌کم با او وارد صحبت درباره ملاک‌هاي انتخاب همسر شويد و نظر او را جويا شويد. بيشتر به حرف‌هاي او گوش دهيد نه اينکه برايش سخنراني کنيد و مطمئن باشيد خود اين گوش کردن بهتر از هر روش ديگري او را به تفکر وادار کرده، نظرات او را اصلاح کرده و او را با واقعيت‌هاي زندگي آشنا مي‌سازد.
دخترها مشکلات کوچک را از ترس برخوردهاي خشن، از خانواده مخفي مي‌کنند و خود اين پنهان‌کاري، باعث سوء‌استفاده از جانب ديگران و بروز مشکلات شديدتر مي‌گردد.
مشخص کردن ضوابط خانه
در مورد تمايل دخترتان به خودآرايي بهتر است قبل از اينکه اختلاف و يا مشکلي پيش بيايد، محدوديت‌هاي خانواده را برايش توضيح دهيد. محدوديت‌هايي که شما و همسرتان از او انتظار داريد رعايت کند. البته پيشنهاد مي‌کنم هر چه قدر هم مي‌خواهيد دخترتان را در محيطي آزاد بار بياوريد باز محدوديت‌هايي را برايش در نظر بگيريد چرا که اين موضوع به ويژه در سنين پايين، در درجه اول باعث حفظ ايمني او مي‌گردد.
زماني براي تقويت رابطه
هر چند وقت يک بار وقتي را براي دخترتان در نظر بگيريد. مثلاً يک ساعت در ماه و در اين زمان با او به صورت دو نفري به پارک برويد و در طي پياده‌روي از حال و روزش خبردار شويد. البته توجه داشته باشيد که افزايش اين زمان به شکلي کنترل نشده خود مي‌تواند شما را زماني که او مي‌خواهد ازدواج کند با مشکل روبه‌رو سازد و به نوعي باعث عدم تمايل به ازدواج در او گردد. داشتن رابطه‌ عاطفي مناسب با شما باعث کاهش توجه زودرس دخترتان به جنس مخالف شده و مي‌تواند اين ميل را تا زماني که معقولانه‌تر با موضوع برخورد کند، به تعويق بيندازد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 26-05-1394, 00:43   بازدیدها : 1455   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .