ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » مهارتها و روشهاي امتناع از مواد اعتياد آور

مهارتها و روشهاي امتناع از مواد اعتياد آور

همه ما کم و بيش اعتياد را مي شناسيم. حتماً شما هم در اين باره چيزهايي از طريق راديو، تلويزيون و ديگر رسانه هاي جمعي شنيده ايد و يا در بين بستگان و آشنايان کسي را سراغ داريد. حالا اگر دوست داريد دانش خود را درباره اعتياد بيشتر کنيد، پيشنهاد مي کنيم اين مقاله را که فقط ده دقيقه از وقتتان را مي گيرد بخونيد. ما فکر مي کنيم ارزشش را داشته باشد.
پس اول اينو بخون
 اگر کسي مواد تعارف کرد بايد چکار کنيم؟  اگر دوستانم زياد اصرار کردند چه؟ ميشه يکبار مصرف کنم ديگه نکنم؟ کجا باشم؟ کجا نباشم؟ بالاخره مواد يعني چي؟ لذت يا خطر؟  بالاخره به کي حرفامو بزنم؟  نقش اعتقادات و پايبندي هاي ديني در پيشگيري از اعتياد چقدر است؟ دو باور نادرست! از کي بپرسم؟
 
اگر کسي مواد تعارف کرد بايد چکار کنم؟
ما ايرانيها به خاطر فرهنگ سنتي خودمان، رد کردن تعارف ديگران يا به اصطلاح رد کردن دست ديگران را يک کار ناپسند مي دانيم. جواناني که درست فکر مي کنند، هر تعارفي را که مخالف با سلامت خودشان ببينند به راحتي رد مي کنند و قاطع و محکم به اون نه مي گويند. اين که ما بتوانيم به دوست خود نه بگوييم، يک هنر است. بايد اين را قبول کنيم که نه گفتن ميتواند به ما در خيلي جا ها کمک کند. پس بايد اين مهارت را در خودمان تقويت کنيم. از همين امروز رو در بايستي رو کنار بگذاريد و اين تمرين رو آغاز کنيد: به هر کسي که به تو مواد تعارف کرد قاطع و محکم بگو نه!!!!!!!
اعتياد: وابستگي يا نياز به مصرف هر روز مواد اعتياد آور
اگر دوستانم زياد اصرار کردن چي؟
فشار گروه همسالان يکي از مسائل اساسي در امر اعتياد جوانان به مواد است. شايد شما توصيه هاي معلم، مربي، پدر يا مادرتان را قبول نکنيد اما امکان دارد به راحتي حرف هاي حتي نادرست دوست نزديکتان را بپذيريد. به اين خاطر که دوستان،  همسن و سال خود شما هستند. تاثير افرادي که به شکل شما لباس مي پوشند، مثل شما رفتار مي کنند و همسن شما هستند روي شما بيشتر است. اکثر معتادان، اولين بار مواد را از دست دوستانشان گرفتند ، پس شما هم بايد اين آمادگي را داشته باشيد که اگر روزي يکي از دوستان نزديک به شما مواد تعارف کرد، بدون رو در بايستي جوابهايي را براي اصرار بيش از حد دوستان آماده کنيد. (پيشاپيش به اين جمله ها فکر کنيد: خيلي کيف داره، شنگول مي شي، سرحال مي شي، بي خيال مي شي... و اگر يک کم ترديد کني به تو مي گويند: بچه ننه هستي! ترسويي! اول تجربه کن بعد بدش را بگو. هنوز مرد نشدي! ببين براي فلاني و فلاني اتفاقي نيفتاد و ...).
 
ميشه يکبار مصرف کنم ، ديگه نکنم؟
هيچکس در دنيا نمي تواند به شما چنين اطمينان بدهد که يکبار مصرف مواد، شما را معتاد نخواهد کرد. اکثر جوانها، اول با اين طرز تفکر که تفنني مصرف مي کنيم، مي خواهيم آزمايش کنيم، کنجکاويم بدونيم چيه؟ مصرف مواد را شروع کردند. هيچکس هم با مصرف روزهاي اول و دوم،‌ فکر نمي کرد معتاد شود. اصلاً معتادي را ديده ايد که به خاطر معتاد شدن، مصرف مواد را شروع کرده باشد؟ سوال ديگر اين که پس اين همه معتاد از کجا آمدند؟
شايد تنها يکبار امتحان کردن مواد به اعتياد منجرشود. آيا علاقه داريد، پريدن از ساختمان بيست طبقه و يا دست زدن به سيم هاي برق را يکبار هم که شده در زندگيتان امتحان کنيد؟ پس به اين مسئله فکر کنيد بعد به اين جمله عمل کنيد.
مواد اعتياد آور را حتي براي يکبار هم امتحان نکن.
مواد اعتياد آور : شامل همه موادي است که روي مغز تاثير گذاشته و باعث هيجان، افسردگي، رفتار غير طبيعي و يا گيجي مي شود و مصرف مکرر آن وابستگي ايجاد مي نمايد.
کجا باشم؟ کجا نباشم؟
هر قدر هم در نه گفتن ماهر باشيد و در مقابل فشار دوستانتان مقاومت کنيد، باز يک جمع دوستانه يا شما را به سمت خود مي کشد و يا از نظر روحي و رواني  تحت فشار قرار مي دهد. شما بايد بر خلاف جريان آب شنا کنيد و اين کار سخت و دشواريست و نياز به انرژي زيادي دارد. پس بهتر است با علم به اين که اکثر معتادان، اولين بار مواد را درهمين جمعها و ميهماني هاي دوستانه تجربه کرده اند، اين مکان هاي آلوده را هر چه سريعتر ترک کنيد . اگر از قبل با خبر شديد که در آن مهماني خاص چه خبر است، اصلاً آنجا نرويد و اگر نمي دانستيد و رفتيد آنجا را ترک کنيد .
 
بالاخره مواد يعني چه؟ لذت يا خطر؟
چون عوارض سوء مصرف مواد به سرعت ظاهر نمي شود، در آغاز بعضي ها تصور مي کنند که مصرف مواد خطرناک نيست. اما بايد بدانيم که مواد اعتياد آور يک سم کشنده تدريجي هستند که به مرور زمان اثرشان را نشان مي دهند.
بعضي ها براي فروش مواد و يا توجيه مصرفشان به خاصيت هاي فراوان آن اشاره مي کنند. در صورتيکه مواد مخدر دقيقاً اثري معکوس دارند و چون اطلاعات علمي همه جوانان در اين مورد کافي نيست، به طور قطع به اشتباه مي افتند. به طور مثال آيا مي دانيد که هر بار مصرف حشيش يا ماري جوانا يا گراس ، هزاران سلول مغزي را که هيچوقت جايگزين نمي شوند از بين مي برد؟ پس توصيه مي کنيم حتماً مقالات اعتياد را ، از همين مجموعه مطالعه کنيد.  
سوء مصرف مواد: بدين معناست که اگر چه فرد نسبت به مواد اعتياد ندارد، ولي آن را مصرف مي کند و در مقايسه با وابستگي حالات خفيف تري نشان مي دهد.
بالاخره با چه کسي حرف بزنم؟
تحقيقات نشان داده، نوجواناني که راحتتر با پدر و مادرشان صحبت و درد دل مي کنند، کمتر به آسيب هاي اجتماعي ، انحرافات و مشکلات اخلاقي دچار مي شوند. پس به حرف هاي پدر و مادرتان اعتماد کنيد. ارتباطتان را با پدر و مادر محکم کنيد. مسائل را با آن ها در ميان بگذاريد و از آن ها راهنمايي بخواهيد. پدر ها و مادر ها بهترين هاي روي زمين هستند.
 
نقش اعتقادات و پايبندي هاي مذهبي در پيشگيري از اعتياد چقدر است؟
تحقيقات در بسياري از کشور هاي دنيا نشان داده، کساني که اعتقادات و پايبندي هاي مذهبي عميق تري دارند از خطر مصرف مواد بيشتر در امان هستند. بنابراين اعتقادات و پايبندي هاي مذهبي خودتان را تقويت کنيد.
 
دو باور نادرست
دو مورد را بايد حتما بدانيد، چرا که نوجوانان و جوانان به آن زياد توجه نمي کنند. اول اين که همه فکر مي کنند کسي که مواد را به جوانها معرفي مي کند، قيافه اي خاص و متفاوت با بقيه دارد و حرکات و رفتار عجيبي از خود نشان مي دهد. در صورتيکه بيشتر معتادان بوسيله دوستان و آشنايان نزديک خود به مواد آلوده شدند. پس انتظار چهره هاي عجيب و غريب  نداشته باشيد. بلکه به جاي آن دوستان و نزديکانتان را دقيقاً بشناسيد. دوم اين که هيچ شخص معتادي در ابتدا تمايلي به اعتياد نداشت.  همه فکر مي کنند با بقيه فرق دارند و هر وقت که خواستند مي توانند ترک کنند، اما اين طرز تفکر به اعتياد منتهي مي شود. جوان به خودش مي گويد که من معتاد نمي شوم، والدينش هم مي گويند فرزند ما اصلا اهل اين مسائل نيست. اما اگر سري به مراکز درماني اعتياد و يا مراکز نگهداري معتادان بزنيد، مي بينيد که چه افرادي با چه خصوصياتي گرفتار اين بلا شده اند. (قهرمان بسکتبال، نفر ممتاز المپياد و ... ) همه اين ها را گفتيم تا بگوييم:
تو هم در معرض خطر هستي!
 
از کي بپرسم؟
براي دستيابي به اطلاعات تخصصي و صحيح، چه بايد کرد؟ بعضي از جوانان از نعمت داشتن والدين محروم هستند. بعضي ها هم به علت حجب و حيا و يا احساس فاصله و يا نداشتن روابط صميمانه، نمي توانند مسائل و سوالات خود را با پدر و مادر مطرح کنند، به همين خاطر با دوستانشان مشورت مي کنند و يا حرف خود را پيش خود نگه مي دارند. وقتي با کسي درد و دل نکنيد، اضطراب و بيماريهاي روحي شدت پيدا مي کنند و خطر گرايش به مصرف مواد اعتياد آور افزايش پيدا مي کند، پس اول با پدر يا مادر صحبت کنيد و اگر به هر دليل امکان نداشت، از مشاور مدرسه، مشاوران سايت يا مشاوره حضوري مراکز مشاوره و يا مشاوره تلفني با صداي مشاور به شماره 148 سوال کنيد، چون بايد بدانيد که اطلاعات دوست ، بيشتر ازشما نيست .
  هنگام سختي، محنت و ناراحتي با پدر و مادر و يا يک بزرگتر قابل اعتماد و يا يک مشاور، مشورت کن.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 26-05-1394, 01:32   بازدیدها : 897   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .