ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » آنها که ناخواسته قربانی شدند...

آنها که ناخواسته قربانی شدند...



شاید بارها و بارها در کوچه، خیابان، مترو و... از کنار این افراد گذشته ایم ولی به آنها توجه نکرده ایم ،افرادی که با ما زندگی می کنند و در اصل زیر پوست این شهر هستند و در اکثر مواقع دیده نمی شوند.
هدف از تنظیم این مقاله روشهای مقابله با این آسیب بزرگ اجتماعی، پیشگیری از آن و نحوه مقابله با آن است. این مهم نیست که چرا و چگونه این اتفاق برای برخی از نوجوانان و جوانان ما افتاده است بلکه مهم تر این است که این عمل بسیار غیر انسانی و فجیع بوده و قربانیان آن نیاز به درمان، توجه و التیام دارند:
آزار گری : گناه متجاوز یا قربانی؟
چه کار باید کرد؟
اولین اقدام درست و منطقی برای فردی که دچار این مشکل شده این است که برای درمان اقدام نماید. آن دسته از افرادی که مشکل خود را به مقامات قضایی اطلاع داده و حتی فرد خاطی دستگیر شده است، مهم ترین اقدام درمانی روبه رو شدن با فرد خاطی و احقاق حق خود در برابر مقام قضایی است. برای افراد دیگر که این مرحله را گذرانده اند و یا فرد خاطی هنوز دستگیر نشده است، دریافت درمانهای پزشکی، روانشناختی و هیجانی لازم و ضروری است.
البته بسیاری از این دسته از افراد، از مراجعه به مراجع قضایی هراس دارند، لذا قبل ازهر اقدامی، انجام درمانهای روانشناختی و پزشکی به آنها توصیه می گردد. در درمانهای روان شناختی سه مساله مورد توجه خاص قرار میگیرد:
1- قربانی باید بداند که در رخ دادن این مساله بی تقصیر بوده است.
2- اقدام برای درمانهای پزشکی و روانشناختی ضروری است
3- صحبت کردن در مورد احساسات، از اصول اولیه درمان روانشناختی است.
شما مقصر نیستید
هر چند که این اتفاق تلخ برای برخی از نوجوانان و جوانان رخ می دهد اما فرد قربانی باید بداند که او مقصر نیست. هیچ نوجوانی نمی خواهد علی رغم میل باطنی خود مورد چنین سواستفاده منزجر کننده ای قرار بگیرد. سرزنش و باز خواست امری است که تنها متوجه فرد خاطی است. هر چند که در بسیاری از مواقع فرد گناه کار( به خصوص در برابر مراجع قضایی) سعی دارند که مساله را به نحوی جلوه دهند که قربانی به این امر تمایل داشته و او نیز در این مساله مقصر است. اما توجه داشته باشید که فرد متجاوز تنها در صدد کنترل یافتن بر اوضاع است و واقعیت این است که آنچه می گوید، بیان می کند و یا انجام می دهد تاییدی بر عملکرد او نیست.
اکثر قربانیان، فرد خاطی را می شناسند و ممکن است نگران امنیت خود باشند بنابراین چنین  افرادی اگر هنوز این مساله را گزارش نداده اند، هر چه زودتر باید اقدام کنند و به هیچ عنوان نباید از بازگو کردن این مساله هراس داشته باشید. توجه داشته باشید که کوتاهی کردن در ارایه گزارش به مراجع قضایی، باعث سواستفاده بیشتر فرد گناه کارشده و باعث می شود نوجوانان دیگر هم در معرض خطر قرار گیرند.
خدمات درمانی مناسب را دریافت نمایید
اولین اقدامی که فرد قربانی باید انجام دهد این است که در صدد یافتن خدمات درمانی برآید. بیشتر مراکز درمانی و اورژانسهای بیمارستانها دارای امکانات لازم برای ارائه خدمات لازم به این دسته از افراد هستند. بسیار مهم است که خود قربانی به سرعت در صدد دریافت خدمات پزشکی برآمده و از احتمال ابتلا به انواع مشکلات جسمی مطلع شود.
اگر فرد قربانی زیر 18 سال سن دارد(یعنی در مرحله نوجوانی به سر می برد)باید مساله را با خانواده در میان بگذارد تا در زمینه اقدامات قانونی شما را حمایت کنند. در ضمن توجه داشته باشید که برای دریافت خدمات پزشکی، فرد قربانی نباید هیچ تغییری در وضعیت خود دهد یعنی لباسهایش را عوض نکند، دوش نگیرد، حمام نکند و...وخلاصه وضعیت خودش را تغییر ندهد. البته اجرای این درخواست بسیار سخت است اما توجه داشته باشید که برای دریافت کمکهای پزشکی و قضایی بسیار حایز اهمیت است. علت بیان این مساله آن است که اگر در لباس یا بر روی بدن قربانی آثاری از مو، پوست، ناخن و.. فرد خاطی باقی مانده بود، این نشانه ها بدون تغییر باقی بماند و از طرف دیگر تشخیص احتمالی برخی بیماری ها را آسان تر ساخته و امکان درمان را افزایش می دهد.
آزار گری : گناه متجاوز یا قربانی؟
صحبت کردن در مورد احساسات
آزارگری  تنها یک آسیب جسمی نیست بلکه باعث ایجاد آسیبهای هیجانی و روانی بسیاری در قربانیان می شود.
قربانیان، احساساتی از قبیل خشم، حقارت، ترس، کرخی و یا گیجی را تجربه می کنند. اینها همه واکنش های طبیعی است که یک نوجوان ممکن است به این موقعیت بدهد حتی برخی از نوجوانان گوشه گیر شده و از خانواده و دوستان خود کناره می گیرند و با احساساتی از قبیل افسردگی، اضطراب و... دست و پنجه نرم می کنند.
صحبت کردن در مورد این اتفاق و بیان احساسات و هیجانات خود، بهترین روش برای درمانهای درازمدت است و لذا ضروری است قربانیان این حادثه شوم حتما از خدمات  روانشناسی و روانپزشکی استفاده نمایند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 26-05-1394, 00:51   بازدیدها : 917   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .