ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چگونه فرزندان خود را براي امتحان آماده سازيم؟ (1)

چگونه فرزندان خود را براي امتحان آماده سازيم؟ (1)

ارتباط والدين با دانش آموز در منزل و اثر آن بر تمرکز وي
هر چه در محيط خانواده آرامش بيشتري وجود داشته باشد و رفتار والدين با دانش آموز آرام تر باشد ميزان تمرکز و در نتيجه يادگيري او افزايش مي يابد. لذا حتي اگر وي مدت کوتاهي به مطالعه بپردازد به علت همين فراگيري بهتر راندمان بيشتري داشته و مطالب به صورت پايدارتري در ذهن او نقش مي بندد.
بر اين اساس افراد ذيل نبايد به فرزندان خود درس بدهند:
1- پدر و مادرهاي مضطرب و وسواسي، اضطراب خود را به دانش آموز منتقل کرده و همين اضطراب سبب وسواس فکري و کاهش تمرکز وي مي شود.
2- والدين افسرده، انگيزه مطالعه و اعتماد به نفس دانش آموز را کاهش مي دهند.
از طرفي باعث کاهش سطح توقع دانش آموز شده و به جاي افزايش راندمان درسي سبب درجا زدن وي مي شوند.
3-پدر و مادرهايي که از روش کنترل کردن دانش آموز استفاده مي کنند. با اين کار در وي ايجاد نگراني کرده و همين نگراني ميزان تمرکز وي را کاهش مي دهد.
تأثير محل سکونت بر يادگيري دانش آموز
براي افزايش تمرکز و يادگيري دانش آموز بويژه در زمان امتحان بايد در محيط منزل حداکثر آرامش را برقرار کرد، براي اين منظور:
1.بايد کليه رفت و آمدها از مدتي قبل از شروع امتحانات کنترل شود تا از پراکندگي ذهن دانش آموز جلوگيري شود.
2.بايد از هر گونه تغيير عمده مانند جابجايي منزل ياشهرستان محل سکونت حتي الامکان خودداري شود.
3.تغييرات دکوراسيون و رنگ آميزي منزل به زماني پس از امتحانات موکول شود.
4.نور اطاق مطالعه بايد کافي باشد و ترجيحاً از بالاي سر و سمت چپ دانش آموز تابيده شود.بهتر است ترکيبي از نور سفيد و زرد استفاده شود.
اثر دستگاههاي سمعي بصري مانند تلويزيون و کامپيوتر بر تمرکز دانش آموزان
الف)در حين مطالعه دانش آموز حتي الامکان نبايد به تماشاي تلويزيون يا کار کردن با دستگاههاي کامپيوتري بپردازد زيرا اين دو سبب کاهش توجه وي به مطالب درسي مي شود نهايتاً با صرف انرژي زياد وي را خسته کرده و بازده او را کاهش مي دهند.
ب)شبها قبل از خواب بويژه شب امتحان، دانش آموز نبايد به تماشاي تلويزيون بپردازد زيرا در اين حالت در ضمن خواب، مغز او روي مضمون فيلم يا برنامه تلويزيوني متمرکز مي شود.بجاي اينکار مي توان مطلبي را قبل از خواب مرور کرد که تا حدودي يادگيري آن براي دانش آموز مشکل است تا در حين خواب که بارها در ذهن او مرور مي شود آموختن آن راحت تر شود.
ج)دانش آموز نبايد در زمان استراحت بين ساعات مطالعه و هنگام شب فيلم هاي ترسناک، غم انگيز و اضطراب آور تماشا کند برعکس مي تواند در زمان استراحت از فيلم هاي کمدي خنده آور و آرام بخش استفاده نمايد.
امتحان
خواب و استراحت دانش آموز
1-حداقل 8 ساعت خواب کامل در شبانه روز لازم است که يکساعت از آن را مي توان به خواب بعدازظهر اختصاص داد و مابقي را به خواب شب.
2-خواب بعدازظهر نبايد بيش از يکساعت باشد همچنين نبايد به عصر يا دم غروب موکول شود چون در اين حالت با خواب شب تداخل پيدا ميکند.
3-زمان شروع خواب شب بسيار مهم است. دانش آموز نبايد تا ديروقت بيدار بماند حتي اگر ساعات آخر شب را صرف مطالعه نمايد.بهترين زمان را براي خواب شب ساعت 10-9 شب است، بعد از آن مغز را خسته کرده و از انرژي آن که بايد در روز بعد صرف شود کاسته مي شود.
4-قبل از خواب شب نبايد دانش آموز را تنبيه يا نصيحت کرد، نبايد مسئله اي باعث ناراحتي و گريه او شود. نبايد بازي رقابتي انجام دهد چون همه اينها برخواب او اثر مي گذارد.
5-قبل از خواب شب بهتر است از گفتن داستانهاي غم انگيز،انتقامي،وحشت انگيز و اضطرابي براي دانش آموز خودداري کرده و ترجيحاً از داستانهايي با نتيجه مثبت استفاده شود.
6-قبل از خواب مي توان از روشهايي براي آرام کردن دانش آموز استفاده شود از جمله موسيقي ملايم و تنفس عميق

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 26-05-1394, 12:08   بازدیدها : 894   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .