ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » غذا دور هم بیشتر می‌چسبد !

غذا دور هم بیشتر می‌چسبد !

 
این روزها بعضی خانواده‌ها آن‌قدر گرفتار و پرمشغله‌اند که حتی فرصت نمی‌کنند یک‌بار در روز، دور یک میز جمع شوند و باهم‌غذا بخورند.
پدر و مادر سخت مشغول کار هستند و فرزندان‌شان را هم در انواع کلاس‌های تقویتی، هنری و ورزشی ثبت‌نام کرده‌اند و این برنامه متراکم و سنگین را برای آینده بهتر فرزندان و تقویت مهارت‌های آنها اجرا می‌کنند؛ غافل از اینکه فرصت مناسب و استثنایی غذاخوردن و جمع‌شدن همه افراد خانواده دور یک میز را از دست داده‌اند.
 
شما چطور؟ اگر برای غذاخوردن با خانواده نیاز به انگیزه دارید، بد نیست مقاله ی امروز تبیان را بخوانید:
 
غذاخوردن در کنار افراد خانواده، مفهومی فراتر از رفع‌گرسنگی دارد. نتایج مطالعه‌ای که در سال 2004 انجام شد، نشان داد بین الگوی غذاخوردن و اختلالات غذاخوردن در دختران و پسران رابطه ی معنی‌داری وجود دارد. پرخوری، رفتارهای بدغذایی، وزن نامناسب و رژیم‌های مکرر و ناموفق ، همه از عوارض اختلالات خوردن است که با رعایت نکات زیر می‌توان نوجوانان را از این آسیب‌ها و عوارض دور نگهداشت.
 
رفتار غذایی سالم
سعی کنید بیشتر وعده‌های غذایی را در کنار افراد خانواده میل کنید؛ در صورتی که این امکان وجود ندارد، سعی کنید حداقل یک‌بار در طول روز و بیشتر روزهای هفته دور هم غذا بخورید.
 
به موضوع غذاخوردن دور یک‌میز اهمیت دهید. اگر لازم بود برای جمع‌شدن همه افراد منتظر بمانید و در شرایط و مواقع بحرانی باهم‌بودن را به غذاخوردن در ساعت و زمان مشخص ترجیح دهید.
 
محیط مناسب و فضای شاد و مثبتی برای جمع‌شدن افراد خانواده دور یک میز فراهم کنید. برای بچه‌ها بشقاب و لیوان و ظروفی با طرح و رنگ مورد علاقه‌شان بخرید.
 
 مطالعه ی دیگری که در سال 2003 انجام شده است هم نشان داد، نوجوانانی که با والدین‌شان شام می‌خورند، بیشتر سبزی و میوه مصرف می‌کنند و رفتارهای غذایی سالم‌تری دارند.
 
این نشان می‌دهد بچه‌ها از رفتارهای غذایی والدین‌شان الگوبرداری می‌کنند و مشاهده رفتارهای سالم غذایی مانند مصرف میوه و سبزی از سوی والدین بیشتر از اینکه به‌طور مستقیم به آنها بگویید سبزی و میوه بخورند در آنها تاثیر می‌گذارد.
 
همه نفع می‌برند
اگر فکر می‌کنید فرزند نوجوانتان ترجیح می‌دهد تنها غذا بخورد، اشتباه می‌کنید. بررسی و مطالعه‌ای که در سال 2006 انجام شد، نشان داد والدین و فرزندان هر دو از غذاخوردن در جمع خانواده لذت می‌برند و احساس خوبی در این باره دارند. غذاخوردن با افراد خانواده، موجب می‌شود کمتر بیرون از خانه غذا بخورید، غذاهای آماده و فست فود - که اغلب چرب، شور و حاوی مواد افزودنی‌اند- را کمتر مصرف کنید.
 
فضای مثبت، در كنار هم بودن
فواید اینکه همه افراد خانواده دور یک میز یا دور یک سفره جمع شوند و با هم غذا بخورند، حتی از تغذیه سالم هم فراتر است. این کار کیفیت بودن افراد خانواده در کنار هم را بیشتر می‌کند و به تحکیم و تقویت روابط خانوادگی کمک می‌کند.
 
بعضی والدین بیشتر از اینکه به نحوه و چگونگی غذاخوردن فرزندان‌شان توجه کنند، به ارزش و مقدار غذا توجه می‌کنند؛ غافل از اینکه بچه‌ها به احساس و فضای مثبت غذاخوردن با خانواده نیاز دارند و سبک و نحوه غذاخوردن به اندازه ارزش غذایی آنچه می‌خوریم، اهمیت دارد.
 
احساس لذت و رضایت، شادابی و نشاط، تغذیه سالم و وزن متناسب، یاد گرفتن آداب غذا خوردن، گفت‌وگو درباره اتفاقات و اطلاع از برنامه‌های روزانه تک تک افراد خانواده همه از فواید غذاخوردن افراد خانواده دور یک میز است.
 
بیشترین فایده برای بچه‌ها
غذاخوردن افراد خانواده در کنار هم برای همه افراد خانواده لذت‌بخش و مفید است اما این لحظات در ذهن بچه‌ها خیلی زیبا و به یاد ماندنی‌تر است.
 
متخصصان روا‌ن‌شناسی کودک توصیه می‌کنند بچه‌ها را از سنین کم و از 2 سالگی در کنار سفره بنشانید؛ حتی اگر کودک نمی‌تواند زمان طولانی بنشیند، او را برای 5 دقیقه هم که شده، کنار سفره بنشانید تا آداب غذاخوردن در كنار سفره را یاد بگیرد.
 
یك فایده؛ هزار فایده
مطالعات زیادی درباره فواید غذاخوردن در جمع خانواده انجام شده است. نتایج بررسی‌ای که سال 2004 توسط محققان دانشگاه مینستون انجام شد، نشان داد غذاخوردن مکرر با افراد خانواده با وزن طبیعی، انجام فعالیت بدنی، ورزش و مصرف مواد ارتباط دارد.
 
پژوهشگران دانشگاه هاروارد هم در مطالعه‌ای که در سال 2000 انجام دادند، مشاهده کردند غذاخوردن روزانه افراد خانواده دور یک میز با تغذیه مناسب و رفتارهای غذایی سالم ارتباط دارد.
 
همچنین این مطالعه نشان داد كه داشتن این عادت غذایی سالم در تغذیه سالم و مصرف مواد ضروری مانند کلسیم، فیبر، آهن، ویتامین‌های B6,B12,C,E و مصرف چربی کمتر هم ارتباط دارد.
 
با مشارکت هم غذا بپزید
این موضوع فقط مربوط به خوردن و صرف غذا نیست؛ مشارکت افراد خانواده در آشپزی و تهیه غذا هم علاوه بر بهبود تغذیه موجب ایجاد صمیمیت بیشتر آنها می‌شود. وقتی شما در خانه غذا بپزید، به راحتی می‌توانید کیفیت و کمیت غذایتان را کنترل کرده و نوع آن را انتخاب کنید و فرصتی هم فراهم می‌شود تا بچه‌ها در پخت و پز مشارکت کنند و مهارت در آشپزی سالم را یادبگیرند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 26-05-1394, 12:19   بازدیدها : 870   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .