ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » کنترل سرگرمی های فرزندان در تعطیلات نوروزی

کنترل سرگرمی های فرزندان در تعطیلات نوروزی

نوجوانان کنونی، با نوجوانان چند سال گذشته تفاوت بسیاری کرده اند و نحوه پر کردن اوقات فراغتشان نیز تفاوت بسیار چشم گیری یافته است
از طرف دیگر درست است که فرزندان ما باید با تغییرات روز زندگی کنند اما گاه این تغییرات از حالت طبیعی خود خارج شده و باعث عزلت و گوشه گیری نوجوان از زندگی طبیعی می گردد. امروزه سی دی های بازی و یا بازی های ویدیویی خانگی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما متداول شده اند و درصد قابل توجهی از خانه ها دارای سیستم های رایانه ای هستند که برای انجام بازیهای ویدیویی به تلویزیون متصل می شوند. به جرأت می توان گفت این بازیها هم اکنون از متداول ترین ابزار بازی در کشور ماست به تازگی این بازیها قابل حمل نیز شده اند و در خارج خانه نیز امکان استفاده از آنها وجود دارد.
سی دی های بازی در ایام عید نوروز تبدیل به یکی از "سین های" سفره هفت سین شده اند
از نظر سرگرم کنندگی، سی دی های بازی بهتر از تماشا کردن تلویزیون هستند زیرا این بازیها ماهیتی فعال داشته و ذهن فرد بواسطه این بازیها شروع به فعالیت می کند. لذا در ادامه این یادداشت،برخی از پتانسیل های مفید سی دی های بازی را برای شما والدین عزیز عنوان می کنیم:
مزایای بازی های کامپیوتری
- سبب افزایش توجه شخص به جزئیات (مانند نشانه ها و علائم به حافظه سپاری، ترتیب گذاری بکارگیری استراتژی ها
بازی های کامپیوتری
 (راهبردها) می شوند.
- سبب افزایش هماهنگی چشم و دست می شوند.
- ادراک بصری (چشمی) را تقویت می کنند.
- امکان استفاده از خیالپردازی را میسر می سازنند.
- امکان سرگرمی مشترک گروه های سنی مختلف (حتی والدین و فرزندان) را میسر می سازند.
البته این بازیها معایب خاص خود را نیز دارند که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:
معایب بازی های کامپیوتری
- چنانچه اجازه داده باشید این بازیها تمام اوقات فراغت و حتی ساعات مطالعه آزاد فرزندتان را پر کند، این امر سبب کاهش مهارت آنها در زمینه ی ورزش، هنر و دیگر مهارت های جانبی فرزندتان خواهد شد. همچنین بدلیل متأثر شدن تکالیف درسی و نحوه مطالعه دانش آموزان، عملکرد آنها در مدرسه مختل خواهد شد. درست است که فرزندان شما در تعطیلات عید به سر می برند، اما این مساله به معنای کنار گذاشتن کامل درس و کتاب نیست و لازم است فرزندان شما توجهی هر چند اندک، به تکالیف و درس و مدرسه خود داشته باشند .
چنانچه این بازیها به شکل فردی انجام شوند، سبب کاهش تعامل اجتماعی آنها با خانواده و دوستانشان می گردد. در این وضعیت تعامل فرزند شما با دوستانش محدود به کسب اطلاعات درخصوص برخی از ویژگی های بازی ویدیویی مورد علاقه وی مانند یافتن درهای رمزی و یا راهروهای مخفی خواهد شد. بهمین دلیل بهتر است همیشه مشوق بازیهای گروهی باشید.
در اثر استفاده بیش از حد از این بازی هاتعامل فرزند شما با دوستانش محدود به کسب اطلاعات درخصوص برخی از ویژگی های بازی ویدیویی مورد علاقه اش مانند یافتن درهای رمزی و یا راهروهای مخفی خواهد شد.
- انجام بازیهای خشن می تواند به پذیرش رفتار خشن در زندگی واقعی شود.
به عنوان والدین این کودکان باید همواره مواظب بی توجهی آنها به امور درسی، انجام ندادن تکالیف درسی، کم خوابی، بی میلی به بازیهای خارج از منزل گوشه گیری و منزوی شدن آنها و یا حواس پرتی و رفتارهای پرخاشگرانه آنها باشید لذا نسبت به این علائم حساس باشید.
چگونه فعالیتهای سرگرم کننده فرزند خود را کنترل کنیم؟
برای سی دی های سرگرمی و بازی، توقفگاه در نظر بگیرید.
انتظار نداشته باشید که فرزندتان شخصاً برای استفاده  خودش از بازیهای جذاب و سرگرم کننده محدودیت زمانی قرار دهد والدین مسئول اصلی تربیت فرزندان هستند و باید محدودیت های مناسب بر آنها اعمال کنند. اگر مقررات مدنظر شما رعایت نشد دسترسی فرزندتان به این بازیها را به مدت یک یا چند روز قطع کنید. اصرار کنید که تکالیف درسی و کارهای روزمره باید قبل از انجام این بازیها به اتمام رسیده باشند همچنین می توانید از زمان مجاز بازی کردن به عنوان یک مشوق برای انجام مطلوب این وظایف استفاده کنید. در ضمن به فرزندتان اجازه ندهید که به بهانه این بازی ها، از دید و بازدیدهای عید فرار کند. این اقدام باعث گوشه گیری فرزندان شما خواهد شد.
- زمان این بازی ها را محدود کنید.
معقول ترین زمان بازی در یک روز 2 ساعت و یا کمتر از آن است. همچنین می توانید اجازه دهید که در ایام هفته هر شب یک ساعت بازی کند و در شب های پایانی هفته (تعطیلات آخر هفته) 1، 2 یا 3 ساعت بازی کند، اما چون در حال حاضر در تعطیلات عید به سر می برید اشکالی ندارد که فرزندتان تا مرز 3 ساعت نیز به این بازی ها بپردازد.
- اجازه ندهید فرزندتان به بهانه ی تمام کردن یک بازی ویدیویی وقت خواب خود را عقب بیندازد.
اجازه ندهید فرزندتان در اتاق خوابش دستگاه بازی های کامپیوتری و...(مانند پلی استیشن و ..) را داشته باشد زیرا این امر سبب از بین رفتن کنترل شما بر زمان و کیفیت بازی هایی که استفاده می کند خواهد شد. با نزدیک شدن به زمان خواب بهتر است هر ده دقیقه یکبار به فرزندتان هشدار دهید.
معقول ترین زمان بازی در یک روز حداکثر 2 ساعت و یا کمتر از آن است. اما چون در حال حاضر در تعطیلات عید به سر می برید اشکالی ندارد که فرزندتان تا مرز 3 ساعت نیز به این بازی ها بپردازد.
- به فرزندتان بیاموزید که برای استفاده از این بازی ها چون و چرا نکند.
تا جایی که ممکن است به جای اختلاف وجر و بحث از تذکرهای شفاهی و دوستانه استفاده کنید اما هرگز تسلیم خواسته های آنها نشوید. چنانچه این جروبحث ها بالا گرفت انجام بازیها را تا زمانی که فرزندتان راه حل درستی را ارائه دهد قطع کنید.
- به فرزندتان کمک کنید تا بازیهایی که خشن نیستند را انتخاب کنند.
فرزندتان را تشویق کنید تا بازیهای ورزشی، معماگونه، جورچین و یا ماجراجویانه را بخرند یا اجاره کنند. از خرید بازی هایی
که شامل کشت و کشتار و انهدام و ویران کردن است اجتناب کنید. تحقیقات نشان داده است که اثرات مخرب بازی های کامپیوتری خشن بیشتر از برنامه های تلویزیونی خشن است زیرا برخلاف برنامه های تلویزیونی که فرزند شما تنها شاهد وقوع آنهاست در بازی های ویدیویی، کاربر مستقیماً دست به انهدام و کشتار می زند.
بنابراین وقتی که فرزندتان بازی جدیدی را اجاره یا امانت می گیرد حتماً مناسب بودن آن را قبل از استفاده فرزندتان تأیید کنید.
- در صورتی که کامپیوتر دارید از بازی های آموزشی کامپیوتری به جای بازی های ویدیویی(مانند پلی استیشن) استفاده کنید.
بازی های آموزشی کامپیوتری، بدلیل مرحله ای بودن از جذابیت خاصی برخوردارند و فرآیند یادگیری در فرزند شما را تقویت می کنند. این بازی ها ترکیبی از سرگرمی و مطالب علمی هستند و کاربر ضمن استفاده از آنها مهارت های کامپیوتری نیز کسب می کند. بنابراین توصیه می شود که در صورت مهیا بودن شرایط استفاده از بازی های کامپیوتری به جای بازی های ویدیویی برای فرزندتان استفاده کنید.
- سعی کنید اوقات فراغت فرزندتان را به فعالیت های گوناگونی اختصاص دهید.
در پایان باید متذکر شد که به دلیل جاذبه و فراگیری وسیعی که باز یهای ویدیویی دارند نمی توانید فرزندتان را بطور کامل از آنها منقطع کنید و چنانچه قوانین شما در این خصوص بیش از اندازه سخت گیرانه باشد فرزندتان در کلوپ ها و یا منزل دوستانش به انجام این بازی ها خواهد پرداخت. بنابراین پس از آنکه فرزند شما دوران یک هفته اول را که با نوعی شیفتگی همراه است گذراند به او بیاموزید که بطور متعادل از این بازی ها استفاده کند و در کنار این کار، همواره او را به انجام فعالیتهای دیگری نظیر ورزش، مطالعه، بازیهای دسته جمعی با دوستان، پارک رفتن و... تشویق کنید.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 17:19   بازدیدها : 532   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .