ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چگونه نوجوان خود را تنبيه کنيم؟

چگونه نوجوان خود را تنبيه کنيم؟


نوجواني دوره اي مهم و سرنوشت  ساز است. نوجواني برزخ ميان كودكي و بزرگسالي است و دوره‌اي انتقالي است كه طي آن فرد فضاي روحي كودكي را ترک مي ‌كند و وارد مرحله ديگري مي‌شود. در اين مرحله نوجوان علاوه بر اينكه با تغييرات بيولوژيكي، شناختي و رشد جنسي روبه‌رو است، بايستي خود را با انتظارات والدين، مدرسه و گروه همسالان كه با سرعت تغيير مي‌كنند،‌ سازگار كند. از دگر سو اين دوره با تغييراتي همراه است که ممکن است در وي احساس بي نيازي نسبت به پدر و مادر و يا مقررات آنها ايجاد کند و لذا گاه مشاهده مي شود که نوجوان به خود اجازه ميدهد که اقدام به بي نظمي و بي توجهي به اصول خانواده، مدرسه و يا حتي جامعه را بکند. در اينجا اين سوال پيش مي آيد که با توجه به افزايش خودمحوري در نوجوان، آيا بايد اين ويژگي را طبيعي دانسته و به وي کاري نداشته باشيم و يا اينکه نه! لازم است او را مورد تنبيه و توبيخ قرار دهيم؟
نوجواني با تغييراتي همراه است که ممکن است در وي احساس بي نيازي نسبت به پدر و مادر و يا مقررات آنها ايجاد کند
تصميم گيري در اين مورد گاه کار بسيار سختي خواهد بود زيرا آموزش نظم و تربيت به نوجوان بسيار سخت تر از آموزش آن به بچه هاي کوچکتر است. در اين زمان نوجوان ما بسيار بزرگتر از آن شده که گوش او را بپيچانيم و يا با يک اخم او را از ادامه دادن حرفهاي بي ربط بازداريم و از طرف ديگر آن قدر هم بزرگ نشده که خودش به تنهايي خوب و بد روزگار را از هم تميز داده و کاملا مستقلانه عمل کند. ترديدي نيست كه فرآيند اجتماعي شدن فرزندان، مستلزم اجراي انضباط در شئون گوناگون زندگي است، در خصوص انضباط، مسئله پاداش و تنبيه مطرح مي‌شود يعني والدين چه تدابير تشويقي و تنبيهي را بايد در نظر بگيرند تا به فرايند اجتماعي شدن نوجوانشان كمك كنند؟ بنابراين به نظر چه نوع تنبيهي مي تواند براي او مناسب باشد و او را در ادامه دادن رفتارهاي نامطلوبش باز دارد؟
ما در اين يادداشت يک سري پيشنهاد ساده براي تنبيه کردن نوجوانان به شما ارايه مي دهيم. اميدواريم مطالعه آن براي شما مفيد واقع شود.
البته قبل از پرداختن به اين روشهاي پيشنهادي، حتما به اين چند نکته توجه داشته باشيد:
1- منظور ما از ارايه اين روشها اين نيست که با هر اشتباهي که از نوجوانتان سر زد تمام اين راهبردها را بکار گيريد بلکه بنا بر ويژگي هاي فرزندتان و همچنين متناسب با اشتباهي که از وي سر زده است، يکي از اين اصول را به کار ببريد.
2- در هنگام اعمال اين روشهاي تنبيهي فراموش نکنيد که زماني آنها موثر خواهند بود که داراي محدوديت زماني باشند نه اينکه آن قدر ادامه دار و يا طولاني بوده که فرزند شما به آن عادت کند و نه آن قدر کوتاه مدت و مقطعي باشد که نوجوان شما طعم واقعي تنبيه را نچشد.
3- در اجراي روش تنبيهي خود ثبات قدم داشته باشيد و به گونه اي رفتا کنيد که فرزندتان متوجه تصميم قطعي شما در زمينه تربيتي بشود.
در هنگام اعمال روشهاي تنبيهي فراموش نکنيد که زماني آنها موثر خواهند بود که داراي محدوديت زماني باشند
4- فراموش نکنيد که اعمال تنبيه بايد آخرين راه حلي باشد که شما به کار مي بريد. در ابتدا سعي نماييد که با تذکر زباني و يا قهر کردن کوتاه مدت و يا حتي اخم کردن ، فرزندتان را متوجه اشتباهاتش بکنيد. تنها در صورتي که اين روشها کارآمد نبود به تنبيه متوسل شويد لذا ما اين روشها را به شما توصيه مي کنيم.
و اما روشهاي تنبيهي پيشنهادي ما....
براي اين که فرزند نوجوان شما در برابر اشتباهاتي که انجام مي دهد مسئول باشد و فراموش نکند که در برابر نافرماني ها و کجروي ها بايد پاسخگو باشد، لازم است که گاهي دنيا را به او سخت بگيريد و يه شوک به او وارد کنيد بنابراين فکر کنيد و ببينيد که چه چيزهايي براي او مهم است و از همين طريق وارد عمل شويد.
- در دوره نوجواني بسيار مشاهده مي شود که برخي از بچه ها(به خصوص پسران) مخفيانه سوييچ ماشين و يا موتور پدرشان را براي تفريح بر مي دارند. اين رفتار نوجوان در خانواده، هم نوعي سرپيچي از مقررات منزل است و هم سرپيچي از قوانين اجتماعي که مي تواند باعث ايجاد آسيبهاي جسمي براي خود و يا ديگران شوند لذا در برابر اين گونه رفتارهاي نادرست بايد به شدت برخورد کرد و طوري واکنش داد که ديگر تکرار نشود. در اين شرايط لازم است که حتما يک امتياز و يا مزيت مهم زندگي او را مشخص کرده و آن را محدود کنيد يعني شرايطي را فراهم آوريد که فرزند شما اينگونه احساس کند که در اثر اين سرپيچي و نافرماني يک امتياز (يا آزادي مهم) را از دست داده است.
- اگر نوجوان شما داراي تلفن همراه شخصي است، در ازاي کار اشتباهي که انجام مي دهد، تلفنش را از وي گرفته و يا حتي استفاده از تلفن ثابت را مي توانيد در او محدود کنيد. مثلا اينکه يک روز بيش از 15 دقيقه حق استفاده از تلفن ثابت را ندارد.
- تلويزيون، کامپيوتر، بازيهاي  کامپيوتري و .. را از دسترس او دور کنيد و يا رمز عبور آن را تغيير دهيد تا دسترسي به کامپيوتر( البته براي مدتي مشخص) براي وي غير ممکن شود.
- رفت وآمد با دوستان و يا فعاليتهاي اجتماعي شان را محدود کنيد. يعني نه دوستي مي تواند براي ملاقات او به منزل شما بيايد و نه او اجازه دارد که براي ديدن دوستان خود، خانه را ترک کند. او تنها زماني مي تواند خانه را ترک کند که قصد رفتن به مدرسه و يا کاري مهم را که شما خواسته ايد، داشته باشد. فوتبال بازي کردن، کافي نت، گيم نت و .. همگي تا زماني مشخص، ممنوع مي شود. برخي از روان شناسان معتقدند که محروم کردن نوجوان از روابط اجتماعي او با همسالان، براي آنها شبيه به بوسه مرگ خواهد بود.
- اگر به طرق مختلف سعي کرده ايد که فرزندتان را پاي بند مقررات منزل کنيد اما موفق نشده ايد اين روش را هم بيازماييد:
مقرري(ماهانه) او را تا زمان تبعيت وي از مقررات منزل و خانواده قطع کنيد.
برخي از روان شناسان معتقدند که محروم کردن نوجوان از روابط اجتماعي او با همسالان، براي آنها شبيه به بوسه مرگ خواهد بود
به خاطر کار نادرستي که انجام داده ، کارها و فعاليتهاي سخت منزل را به او واگذار کنيد. براي مثال اگر نوجوان شما عادت دارد که آخر هفته را زياد بخوابد، زود بيدار کردن وي و وادار کردن او براي خريد نان صبحانه، بسيار مشقت بار خواهد بود. اين اقدام به او ياد خواهد داد که خانه، مهمان سرا نيست و زندگي گاه مي تواند بسيار سخت و نامطلوب باشد.
براي برخي از نوجوانان سخت ترين تنبيه محدود کردن رژيم غذايي و يا همان ايجاد پرهيز از غذاهاي مورد علاقه شان است. اگر محروم کردن از کامپيوتر، تلويزيون، تلفن همراه را امتحان کرده ايد و به نتيجه مطلوبي نرسيده ايد نوبت به آن رسيده که ايجاد محدوديت هاي رژيم غذايي را حتما امتحان کنيد. بنابراين فقط او را تهديد نکنيد بلکه واقعا وارد عمل شده و با رفتار خود نشان دهيد که تصميم قاطع براي اصلاح رفتار او را داريد.
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 01:01   بازدیدها : 1335   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .