ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چگونه درست خلاصه برداری کنیم؟

چگونه درست خلاصه برداری کنیم؟

چرا اکثر شما برای امتحانات فشرده مشکل دارید؟ چرا وقتی فاصله زمانی بین امتحانات کم باشد شما دانش آموزان به کمبود وقت اعتراض می کنید؟ چرا در مسافرت ها و... حاضر نیستید کتاب ها، جزوات، درسنامه ها و دفتر تمرینات و کتاب خود را با آن حجl بالا در چمدان خود بگذارید و همین طوری هم که شده یک مرور انجام دهید و از وقت خود استفاده درستی کنید؟ .... چرا وقتی به حجم صفحات جزوه، درس نامه و دفتر خود می نگرید از مرور و به حافظه بردن فرمول ها منصرف می شوید؟ ... چگونه در روزهای نزدیک به امتحانات جامع (به ویژه کنکور) این همه کتاب درسی، جزوه ها و تست ها را مرور می کنید؟ ... از همه مهم تر چگونه، هنگام تدریس دبیر که دارید گوش می کنید و جزوه می نویسید نمی توانید آن تمرکز لازم را در یادگیری داشته باشید؟ چه موقع می توانید اطلاعات و بانک مطالب درسی خود را چک کنید که کامل است و یا نواقصی دارد؟ و...
اگر می خواهید بر تمام این مشکلات غلبه کنید لازم است که فنون خلاصه برداری را بیاموزید. در باب فواید خلاصه برداری می توان این نکات را برشمرد: افزایش تمرکز و دقت، مرور آسان و بیشتر، ارتقاء یادگیری، افزایش قدرت حافظه، کاهش حجم منابع مطالعاتی و چکیده کردن مطالب چندین منبع.
نکات مهم
1- هیچ وقت در مرور و مطالعه اول اقدام به خلاصه نویسی نکنید و بعد از این که مطلب برای شما جا افتاد، اقدام کنید.
2- به زبان خودمانی و قابل فهم خودتان خلاصه مطالب کتاب درسی، کتاب مکمل و جزوه دبیر را بنویسید.
خلاصه برداری باعث افزایش تمرکز و دقت، مرور آسان و بیشتر، ارتقاء یادگیری، افزایش قدرت حافظه، کاهش حجم منابع مطالعاتی و چکیده کردن مطالب چندین منبع می گردد.
3- در جملات کلمات کلیدی (مانند مهم ترین، بیشترین و... افعال، عناوین و نام ها) که از روی آن ها می توان به کل معنی و مفهوم متن پی برد، وجود دارد، آن ها را استخراج و به صورت عبارت خلاصه بنویسید.

4- در خلاصه نویسی ابتدا از مفاهیم اصلی شروع می کنید و بعد جزئیات را با توجه به اهمیت ذهنیت خود و میزان فرار بودن آن ها از حافظه خود، به آن ها اضافه می کنید.
5- علاوه بر خلاصه نویسی مفاهیم باید آن ها را به صورت ساده و با علائم بنویسید، عبارات مهم تر را به صورت فانتزی و بزرگتر بنویسید.
6- در خلاصه نویسی های خود نباید فکر کنید که یادداشت های شما کامل است لذا جا برای اضافه کردن برخی مطالب که شاید بعدها به آن ها برسید، بگذارید.
7- هر درس روش مخصوص خود را دارد سعی کنید به بهترین راه برسید.
8- در ابتدا شما به این جملات کوتاه و علائم نمی رسید پس بعد از دو سه بار مرور، اگر به ذهن تان راه مختصرتری می رسد، آن را بنویسید.
9- علامت گذاری و خط کشی زیر کلمات کلیدی جملات و متون کتاب ها نیز نوعی خلاصه نویسی است و برای افزایش تمرکز و دقت بسیار موثر است.
10- در نوشتن جزوات ساده نویسی و در خلاصه نویسی، تنوع و رنگ پردازی توصیه می شود.
علامت گذاری و خط کشی زیر کلمات کلیدی جملات و متون کتاب ها نیز نوعی خلاصه نویسی است و برای افزایش تمرکز و دقت بسیار موثر است.
11- پس برای خلاصه نویسی باید مطالب را از اول تا آخر از روی کتاب درسی، جزوه، درسنامه و کتاب مکمل بخوانید، حتی برای فهمیدن مطلب تمرین های لازم را انجام دهید، آن گاه خلاصه آن چه خوانده و فهمیده اید را بنویسید، همان طور که گفته شد در ابتدا خلاصه نویسی ها یا طولانی هستند، یا آن قدر خلاصه که بعضاً نکات مهم را در آن جا انداخته اید. ناامید نشوید. مهارت مطالعه خود را با مرورهای درست بالا ببرید، تبحر شما در خلاصه نویسی ها هم افزایش می یابد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 00:44   بازدیدها : 872   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .