ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چگونه دختران را به ورزش کردن تشویق کنیم؟

چگونه دختران را به ورزش کردن تشویق کنیم؟


بیشتر دختران هر چه به سنین نوجوانی و جوانی نزدیک تر می شوند میزان فعالیتهای جسمی و ورزشی شان کاهش چشم گیری می یابد. در مقطع ابتدایی نرخ فعالیتهای جسمانی در دختران و پسران تقریبا در یک سطح قرار دارد اما به مرور که دختران بزرگتر می شوند میزان فعالیت جسمی شان کاهش می یابد. این مساله خود نشان می دهد که چرا در بیشتر مواقع میزان اضافه وزن در زنان و دختران بیشتر مشاهده می گردد در حالی که پژوهشها نشان داده که عادات غذایی دختران و پسران تا حد زیادی مشابه هم می باشد. از طرف دیگر موضوع نگران کننده تر این است که دختران نسبت به پسران بیشتر نگران وضعیت ظاهری خود هستند و به همین دلیل بیشتر به رژیم های غذایی سرسختانه روی آورده و با توجه به اینکه آنان در این دوره از زندگی در حال رشد هستند، به کار بردن این رژیم های غذایی باعث ایجاد کمبود مواد ضروری در بدن آنان می گردد و باعث عواقبی مانند پوکی استخوان، ضعف قوای بدن، ضعف عضلانی،ریزش شدید مو و ... می گردد.
در مقطع ابتدایی نرخ فعالیتهای جسمانی در دختران و پسران تقریبا در یک سطح قرار دارد اما به مرور که دختران بزرگتر می شوند میزان فعالیت جسمی شان کاهش می یابد
ورزش کردن چه فوایدی برای دختران دارد؟
برخی از فوایدی که ورزش کردن برای دختران دارد عبارتند از:
- موجب افزایش توان، قدرت و انعطاف پذیری می گردد.
- در کنترل وزن نقش بسزایی دارد.
- موجب کاهش احتمال استرس و افسردگی می گردد.
- اعتماد به نفس را افزایش می دهد.
- باعث ایجاد تصویر بدنی مثبت در دختران نوجوان می گردد.
- مهارتهای اجتماعی از قبیل چگونگی شرکت در فعالیتهای گروهی را بالا می برد.

چرا دختران از ورزش کردن خودداری می کنند؟
گاه دختران به دلایلی که در ذیل ارایه می گردد از ورزش کردن خودداری می کنند:
- فقدان فعالیت جسمانی والدین به خصوص مادران(که نقش الگو را برای دختران ایفا می کنند)
- فشار همسالان مانند داشتن دوستانی که اهل ورزش و یا فعالیت جسمانی نیستند
- ترس از قضات اطرافیان به خصوص همسالان
- تجربه های بد گذشته (در زمانهایی که مشغول ورزش بوده اند) مانند تمسخر همسالان و..
 
 
چگونه دختران خود را با فعالیت جسمانی و ورزش آشتی دهیم؟
در ادامه این مقاله توصیه هایی به والدین ارایه می گردد تا با مورد توجه قرار دادن آنها بتوانند دختران خود را بیش از پیش به ورزش و فعالیتهای جسمانی متمایل نمایند:
- فعالیتهای جسمانی و ورزشی را جز برنامه همیشگی خانواده خود قرار دهید. پسران خانواده با توجه به جنسیت و آزادی عمل بیشتری که دارند خواسته یا ناخواسته فعالیتهای جسمانی شان بیشتر از دختران است لذا اگر شما این برنامه ورزشی را لحاظ کنید یا نکنید تغییر چندانی در روند زندگی پسران ایجاد نمی کند اما این برنامه برای دختران شما بسیار ضروری است. برای مثال آخر هر هفته را به طور منظم برای کوهنوردی، راهپیمایی، دوچرخه سواری و .. اختصاص دهید.
- به این مساله تاکید داشته باشید که فعالیت جسمانی فقط نباید دنبال کردن یک رشته ورزشی تخصصی مانند والیبال، بسکتبال، هند بال و ... باشد بلکه می تواند شامل پیاده روی، دویدن و .. باشد.
- والدین عزیز توجه داشته باشند ، از آنجایی که کشور ما و خانواده های ایرانی عمدتا دارای فرهنگ اسلامی هستند، شاید امکان ورزش و فعالیت جسمانی در همه مکانها برای دختران مهیا نباشد بنابراین شما والدین هستید که باید شرایط و موقعیتهای مناسب را برای دختر خود شناسایی و به وی معرفی کنید و یا حتی در این زمینه او را همراهی کنید. در نهایت اگر چنین موقعیتهایی را نتوانستید پیدا کنید بهتر است که حتما دختر خود را تشویق کنید که در باشگاههای ورزشی حضور فعال داشته باشد و یا در صورت امکان تجهیزات ورزشی مانند دوچرخه ثابت، ترد میل و .. را در منزل مهیا کنید.

- نگرش و رفتار والدین نقش بسزایی بر فرزندان خواهد گذاشت لذا با توجه به این مساله همیشه دختر خود را به انجام فعالیتهای جسمی تشویق کنید و در برابر فعالیتهای او بازخورد مثبت دهید تا بتوانید عادت ورزش کردن را در آنها تقویت کنید. استفاده از پاداشهای کوچک مانند لباسهای ورزشی و ... می تواند در این امر راهگشا باشد. به آنها گوشزد کنید ورزش منظم هم باعث سلامت جسمانی و هم تناسب اندام آنها می شود و آنها این امکان را پیدا می کنند که علی رغم برخورداری از یک رژیم غذایی کامل و مناسب، دچار اضافه وزن نشوند.
- هدف ما از ارایه این یادداشت آن است که احساس خوب و مثبتی نسبت به فعالیتهای فیزیکی در دختران ایجاد گردد و آنان با ورزش آشتی  نمایند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 16:37   بازدیدها : 1000   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .