ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چگونه بر مشکلات عاطفي غلبه کنيم؟

چگونه بر مشکلات عاطفي غلبه کنيم؟


از آنجا که عواطف بخش مهمي از زندگي ما انسانها به خصوص نوجوانان و جوانان را تشکيل مي دهد، مشکلات عاطفي نيز بخش جدايي ناپذير زندگي ما هستند. نمي دانم تا به حال براي شما اتفاق افتاده که عزيز ترين تان را از دست دهيد و يا تجربه يک نامزدي و يا ازدواج ناموفق را داشته ايد؟ و يا حتي ممکن است تجربه تلخ از دست دادن پدر ، مادر، فرزند و ... را پشت سر گذاشته باشيد.
اينها جز آن دسته رخدادهايي هستند که چالشهاي عاطفي بسيار بزرگي براي ما انسانها به وجود آورده و در اصطلاح عاميانه باعث" شکستن قلب " افراد مي گردد. وقتي افراد دچار اين حالات مي گردند ديگر مطمئن مي شوند که با از دست دادن فرد مورد علاقه خود هرگز نمي توانند به شرايط اوليه زندگي خود بازگردند ولي ما در اين مقاله سعي داريم شما را راهنمايي کنيم تا بتوانيد اين رنج انبوه را پشت سر گذاشته و تسکيني بر قلب شکسته تان باشيم.
 
روزهاي اول و دوم
گام اول
فراموش نکنيد که اين شرايط بسيار سخت است اما کشنده نيست بنابراين بهتر است که در روزهاي نخستين اين اتفاق ناگوار به اندازه کافي به خودتان فرصت و استراحت دهيد. همچنين به خودتان اجازه دهيد که در برابر اين اتفاق به سوگواري پرداخته و حتي تا جايي که دوست داريد گريه کنيد. اگر شاغل هستيد مرخصي استعلاجي بگيريد و يا اگر دانشجو يا دانش آموز هستيد به خودتان مرخصي دهيد. تمام روز را بخوابيد و سعي کنيد از خوراکي هاي شيرين مانند بستني و ... استفاده کنيد.
گام دوم
فقط نيمه خالي ليوان را نبينيد بلکه به جنبه هاي مثبت اين رويداد نيز توجه داشته باشيد. وقتي ما با مشکلات عاطفي
نيايش
 شديد مواجه مي شويم و قلبمان مي شکند، يعني يک انسان عاطفي هستيم و اين امتياز کمي نيست؛ سعي کنيد براي کنار آمدن با اين مساله دايما از خودگويي هاي مثبت استفاده کنيد مانند "اين اتفاق هم مي گذرد" و يا " من تحمل اين فشار شديد را دارم" و ... برخي ديگر از افراد نيز سعي مي کنند از اذکار مذهبي و يا دعا و نيايش (براي کسب آرامش) بهره گيرند.
گام سوم
ارتباط نزديک تري با دوستان و اقوام خود بر قرار کنيد. اين اقدام به شما کمک مي کند تا غم و اندوه خود را با آنها تقسيم کنيد . از ديدن فيلمهاي پريشان کننده و يا موسيقي غمگين خودداري کنيد و در ازاي آن سعي کنيد موسيقي شاد و يا حتي فيلم هاي کمدي و يا تصاويري که تضمين کننده احساس خوب در شما هستند،  استفاده کنيد.
 
ماه اول
گام اول در هفته اول
سعي کنيد خودتان را وادار کنيد که از خانه خارج شده و روابط اجتماعي برقرار کنيد حتي اگر اين کار برايتان مشکل است به يک پياده روي طولاني برويد. در طي مسير سعي کنيد به طور طبيعي هيجانات خود را ابراز کنيد. حتي مي توانيد در اوقاتي که در منزل هستيد، بنويسيد، نقاشي کنيد، موسيقي گوش دهيد و يا ورزش نماييد. ترشح آندروفين ناشي از ورزش کردن به شما کمک مي کند که زودتر روحيه از دست رفته تان را بازيابيد.
وقتي ما با مشکلات عاطفي شديد مواجه مي شويم و قلبمان مي شکند، يعني يک انسان عاطفي هستيم و اين امتياز کمي نيست
يک کاغذ برداريد و تمام احساسات و ناراحتي هاي خود را بر روي آن يادداشت کنيد. آخر هفته را به خارج از شهر رفته و نفسي تازه کنيد. حتي برخي از مشاوران توصيه مي کنند که هر خاطره ناراحت کننده و رنج آوري را که از اين اتفاق اخير داريد بر روي کاغذ نوشته و داخل يک جعبه بگذاريد و بعد جعبه را به داخل آب بيندازيد.
گام دوم در هفته دوم
تمام اوقات خود را با دوستانتان پر کنيد. اين اقدام به شما کمک مي کند تا در زمانهايي که در کنار دوستان خود هستيد کمتر احساس رنجش و ناراحتي بکنيد.
يک ليست از اقداماتي را تهيه کنيد که فکر مي کنيد به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد و اطمينان از دست رفته تان را دوباره به دست آوريد. براي مثال ليستي از دوستان و يا چيزهايي که دوست داريد، آنچه را که آرزو داريد در ده سال اينده انجام دهيد و ... را تهيه نماييد.
به خودتان بيشتر رسيدگي کنيد مثلا آرايش ظاهر(مانند طرز لباس پوشيدن) يا حتي طرز پيرايش موهاي خود را تغيير دهيد. به گردشگاهها و يا مراکز خريد برويد و يا هر کاري را که در گذشته از انجام آن لذت مي برديد انجام دهيد و ...

گام سوم در هفته سوم
تجربه اي را که در اثر اين رويداد به دست آورده ايد مشخص کنيد. مثلا اگر يک نامزدي يا عقد ناموفق را پشت سرگذاشته ايد شايد به اين نتيجه برسيد  که براي انتخاب همسر مورد علاقه تان بايد بيشتر توجه مي کرديد و يا بايد به صحبتهاي والدين خود بيشتر بها مي داديد و يا اگر فردي هستيد که يکي از عزيزان خود را از دست داده ايد شايد اين رويداد تلخ باعث شده باشد که بيشتر بتوانيد شرايط افراد داغديده ديگر را درک کرده و همچنين بيشتر قدر ساير اطرافيان خود را بدانيد و ..
فعاليتهايي را انتخاب کنيد که همه وقت شما را پر کند، ذهن شما را به خود مشغول کند و حتي حواستان را پرت کند تا اعتماد از دست رفته تان را به دست آوريد. هر روز به مدت مشخصي شروع به دويدن کنيد. به کلاسهاي يوگا برويد و يا حتي سعي کنيد يک زبان جديد بياموزيد. فراموش نکنيد که نبايد غم و اندوه را در درون خود حبس کنيد بلکه آن را تخليه کرده و با ديگران در ميان بگذاريد.
گام چهارم در هفته چهارم
به طور پيوسته فعاليتهاي اجتماعي خود را حفظ کنيد و به ورزش ادامه دهيد در ضمن تا جايي که امکان دارد به سراغ استفاده از داروهاي آرام بخش و يا مصرف دخانيات نرويد. هر گاه احساس رنجش شديد کرديد حتما با يکي از نزديکان خود صحبت کنيد بنابراين به حفظ رابطه دوستانه بسيار توجه کنيد و به خاطر داشته باشيد که هيجاناتي مانند غم، خشم، ترس، گناه و ... از ويژگي هاي طبيعي شرايط شماست. تمرکز بيش از حد و يا ناديده گرفتن اين هيجانات فرآيند سلامتي شما را به شدت تحت تاثير قرار مي دهد  بنابراين بنويسيد، گريه کنيد، درددل کنيد و ... اما احساساتتان را محبوس نکنيد.
تمام اوقات خود را با دوستانتان پر کنيد. اين اقدام به شما کمک مي کند تا در زمانهايي که در کنار دوستان خود هستيد کمتر احساس رنجش و ناراحتي بکنيد
ماههاي سوم تا ششم
گام اول
اگر شما جز آن دسته افرادي هستيد که در فرايند نامزدي خود با شکست مواجه شده ايد و يا با شکست عاطفي شديدي رودر رو شده ايد، شايد وقت آن رسيده باشد که مجددا به فکر ازدواج و انتخاب همسر باشيد. حتي به بسياري از افرادي که فرزند خود را از دست داده اند، توصيه مي شود که با مشورت و صلاحديد پزشک، به فکر برنامه ريزي براي آوردن يک فرزند جديد باشند و ... نبايد فراموش کنيد که زندگي شما بايد به روال طبيعي خود بازگردد.
گام دوم
اگر ملاحظه مي کنيد که با گذشت 3-6 ماه علايم افسردگي مانند غم و اندوه شديد، بي خوابي يا پرخوابي، کاهش اعتماد به نفس، از دست دادن تمرکز و يا گريه بيش از حد را داريد از يک روان شناس يا روانپزشک کمک بگيريد.
ترشح آندروفين ناشي از ورزش کردن به شما کمک مي کند که زودتر روحيه از دست رفته تان را بازيابيد.
گام سوم
فراموش نکنيد که به دست آوردن سلامت کامل فرآيندي بسيار  زمان بر است. يعني در زماني که شما فکر مي کنيد کاملا بهبود يافته ايد، ممکن است دوباره علايم غم، خشم،گناه، ترس و ... را در خود ملاحظه کنيد. لذا به قلب شکسته تان فرصت ترميم دهيد.
 
يک سال بعد
ديگر وقت آن رسيده که بتوانيد به اندازه کافي با مشکل خود کنار بياييد بنابراين، اين تجربه را در حافظه خود جمع بندي و سپس حل و فصل  کنيد مانند:    
" قلب من يکبار شکسته، اين اتفاق واقعا به من آسيب رساند و من را براي مدت طولاني تحت تاثير قرار داد اما بالاخره توانستم بر اين غم انبوه غلبه يابم و اين توانايي را در خود پرورش دادم".
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 16:30   بازدیدها : 843   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .