ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چگونه از سیگار کشیدن نوجوانان خود جلوگیری کنیم

چگونه از سیگار کشیدن نوجوانان خود جلوگیری کنیم

همه روزه در روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و دیگر وسایل ارتباطات جمعی با تیتراژهای درشت مشکلات مختلف اعتیاد و مصرف سیگار رو به رو هستیم.
آمار منتشر شده از سوی سازمان‏های بین‏المللی، به خصوص سازمان‏ بهداشت جهانی و سازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف سیگار در سطح جهان است. نتیجه چنین فرایندی اضمحلال نوجوانان و جوانان یعنی نیروهای مولد آینده کشور است. این مشکل امروزه آن چنان نمود یافته که هیچ کشوری نمی‏تواند خود را از آن مصون بداند. لذا یکی از مشکلات عمده‏ای که نسل نوجوان و جوان کشور را تهدید می‏کند، تمایل و گرایش آنها به مصرف سیگار است.
معمولاً شروع سیگار کشیدن مربوط به دوره کودکی نیست. بلکه از دوره نوجوانی و جوانی چنین عملی بنا به دلایل خاص صورت می‏گیرد. شاید یکی از این دلایل  این باشد که نوجوانان و جوانان از آنجا که تحت تاثیر الگوهای بزرگسال قرار دارند، در صورتی‏که ببینند معلم، پدر یا مادر و یا شخصیت‏هایی که شهرت اجتماعی دارند، سیگار می‏کشند، نسبت به کشیدن سیگار تمایل پیدا می‏کنند.
آمار منتشر شده از سوی سازمان‏های بین‏المللی، به خصوص سازمان‏ بهداشت جهانی و سازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف سیگار در سطح جهان است. نتیجه چنین فرایندی اضمحلال نوجوانان و جوانان یعنی نیروهای مولد آینده کشور است
 اگر شما به عنوان والدین نوجوان، سیگار می کشید، واقع بینانه نیست از نوجوانتان انتظار داشته باشید این کار را نکند. در حقیقت نوجوانانی که در خانواده‏شان سیگار کشیده می‏شود، دو برابر بیشتر از دیگران، احتمال دارد سیگاری شوند. پس اگر می‏خواهید به نوجوانتان لطفی کنید، ابتدا رفتار خودتان را اصلاح کنید تا الگوی منفی برای نوجوان خود نباشید. میزان تاثیر خودتان را بر نوجوان از نظر مصرف سیگار و سایر جنبه‏های زندگی دست کم نگیرید. شما می‏توانید یک نیروی  اداره کننده باشید.
چرا نوجوانان سیگار می‏کشند؟
فرضیه‏های گوناگونی در باره علت‏های مصرف سیگار در نوجوانان وجود دارد که از عوامل ژنتیکی تا ویژگی‏های شخصیتی
را در برمی‏گیرد. براساس این فرضیه‏ها می‏توان به نقش چهار ویژگی شخصیتی در نوجوانان سیگاری اشاره کرد:
- فقدان مسئولیت‏پذیری
 نوجوانانی که تعهد لازم را  ندارند و در این زمینه آموزش لازم را در خانواده و مدرسه ندیده اند، به طور معمول فاقد کنترل درونی و احساس مسئولیت هستند. آنها خود محور بوده و احساس مسئولیت اندکی در مورد خود و یا محیط اجتماعی خویش دارند. بسیاری از این نوجوانان دمدمی هستند، قبل از اینکه فکر کنند عمل می‏کنند و در ایفای وظیفه و مسئولیتی که توسط دیگران برای آنها تعیین شده است، دچار مشکل می‏شوند.
- نداشتن انگیزه
برخی از نوجوانان به هیچ نوع فعالیتی علاقه ندارند. به مدرسه بی‏علاقه بوده و گرایش به هیچ‏یک از انواع سرگرمی‏ها ندارند و برای دستیبابی به موفقیت و رسیدن به خواسته‏هایشان نیز اهمیتی قائل نیستند.
- نارضایتی، افسردگی و بی‏حوصلگی
 این روحیات بطور معمول در نوجوانانی دیده می‏شود که خود را نسبت به دوستان و همکلاسی‏هایشان، ناموفق و ناتوان می‏بینند. آنان فاقد اعتماد به نفس بوده و نسبت به اطرافیان، خود کم‏بین هستند.
- داشتن مشکل در ایجاد ارتباط با دیگران
 این نوجوانان اغلب دوستان اندکی دارند و فاقد دوست صمیمی هستند، از این رو به انزواطلبی و گوشه‏گیری رو می‏آورند. آنها به شدت تحت تاثیر دوستان اندک خود هستند و به دلیل مواجه نشدن با الگوهای رفتاری متفاوت و متنوع، امکان مقایسه را نداشته و لذا مشکلات رفتاری و اجتماعی موجود در دوستان آنها، باعث انحراف آنها نیز می‏شود.
چگونه مانع از سیگار کشیدن فرزند خود شویم؟
- اگر در همان روزهای نخستین، مصرف سیگار توسط فرزند نوجوانتان را به سرعت تشخیص دهید مسلماً با بکار بردن
 روش‏های تربیتی درست می‏توانید مانع از ادامه رفتار وی شوید. بنابراین توجه زیادی به تغییرات رفتاری فرزندتان داشته باشید. گاه اضطراب زیاد و یا غلبه افسردگی در نوجوانان، باعث روی آوردن آنها به مصرف سیگار (که زمینه ساز ‏مصرف مواد مخدر است) می‏شود. اگر تغییرات هیجانی در رفتار فرزندتان مشاهده کردید، مراقب رفتارهای او باشید.
- به روابط فرزند خود با دوستان و آشنایان توجه کنید. نوجوانان از همسالان و دوستان خود بسیار تاثیرپذیرند. اگر دوستان نامناسبی را در اطراف او ملاحظه می‏کنید، حتماً به این مساله حساس شده و در ازای آن، وی را به یافتن دوستان جدید تشویق کنید. هیچ‏گاه در این زمینه از سخنان کنایه‏آمیز استفاده نکنید زیرا فرزند شما تصور خواهد کرد که بطور غیر مستقیم او را هدف انتقاد قرار داده‏اید.
گاه اضطراب زیاد و یا غلبه افسردگی در نوجوانان، باعث روی آوردن آنها به مصرف سیگار (که زمینه ساز ‏مصرف مواد مخدر است) می‏شود
- به کاهش علایق فرزند نوجوان خود نسبت به کار و مدرسه و تفریحات، توجه داشته باشید. دلبستگی‏های فرزندتان را گسترش دهید. سرگرمی‏ها، تفریجات و فعالیت‏های او را افزایش دهید.
- به تغییرات جسمانی فرزند خود مانند زرد شدن غیرطبیعی دندان‏ها و یا بوی بد دهان، حساس باشید. فریب فرزندتان را نخورید. نسبت به آنها ساده‏اندیش نباشید و بیش از حد به او اعتماد نکنید زیرا نوجوانانی که سیگار (و حتی مواد مخدر) مصرف می‏کنند والدین خود را فریب می‏دهند. قوانین، پاداش‏ها و مجازات‏های محکم و قطعی را تعیین کرده و در اجرای آنها ثابت قدم باشید.
- مطالعات علمی نشان داده، نوجوانانی که احساس اضطراب، افسردگی، خشم، کمبود اعتماد به نفس و... می‏کنند بیشتر به مصرف سیگار و سایر مواد مخدر روی می‏آورند. لذا نسبت به مشکلات روحی فرزندتان حساس باشید. اگر مشکلات عنوان شده را در نوجوانتان مشاهده کردید حتماً به روان‏شناس مجرب مراجعه کنید.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 17:33   بازدیدها : 1513   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .