ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » مدیریت استفاده از تلفن همراه در نوجوانی

مدیریت استفاده از تلفن همراه در نوجوانی


اکثر نوجوان ها این جمله را شنیده اند که «دوران نوجوانی بهترین سال های زندگی هستند» اما بیشتر والدین، بی صبرانه دوست دارند این دوران هرچه زودتر تمام شود!
روی هم رفته زندگی کردن با کسی که اغلب قوانین خانه را زیر پا می گذارد، دائم بحث و جدل می کند، گاهی به نظر می رسد از پنهان کاری، شانه خالی کردن از کارها و اوقات تلخی راه انداختن لذت می برد؛ کار ساده ای نیست. هر چقدر هم که بعضی از کارهای نوجوان تان ناخوشایند است،؛ باز هم توجه به این نکته ضروی است که «این یک دوران طبیعی است که در آن، نوجوانان در حال گذر از بچگی به سمت بزرگسالی هستند و می خواهند فردیت خود را اثبات کنند". هرچند این گفته ما به معنای رها کردن نوجوان نیست چرا که تحمیل اصول و مقررات به آنها کار ساده ای نیست اما توجه داشته باشید که محدودیت ها لازم اند. به خصوص در دنیای کنونی که به نظر می رسد احتمال اشتباه و لغزش در نوجوانان بیشتر خواهد بود. برای مثال شاید شما جز آن دسته والدینی باشید که از پیام کوتاه فرستادن (اس ام اس) فرزند نوجوان تان به ستوه آمده باشید. البته همه درک می کنند که برای یک نوجوان خیلی مهم است با بقیه ی دوستانش دائما در تماس بوده و با آنها نزدیک باشد، اما این حقیقت را نادیده نگیرید که تا وقتی نوجوان ها به 18 سالگی نرسیده اند، مسئولیت مستقیم زندگی شان با شماست و احتمالاً او هم مثل بیشتر نوجوانان دیگر نمی تواند همیشه بهترین تصمیم را بگیرد.
این حقیقت را نادیده نگیرید که تا وقتی نوجوان ها به 18 سالگی نرسیده اند،   مسئولیت مستقیم زندگی شان با شماست و احتمالاً او هم مثل بیشتر
          نوجوانان دیگر نمی تواند همیشه بهترین تصمیم را بگیرد
بنابراین به این توصیه ها توجه کنید تا بتوانید شدت برخی رفتارهای نادرست مانند پیامک زدن زیاد و افراطی را در آنها کنترل

کنید. درست است که پیامک زدن بخشی از زندگی امروزی انسان ها شده اما افراط در آن نه تنها باعث افزایش هزینه های مالی خانواده می شود، بلکه امکان دارد از این طریق فرزند نوجوان ما با برخی مسائل نادرست و نامتناسب با سن خود مانند لطیفه های زشت و مستهجن، ارتباطات غیرمنطقی و نامناسب و حتی وقت گذرانی های افراطی، رودررو شود.
آیا شما جز آن دسته والدینی هستید که می خواهید این رفتار نوجوانتان را به حداقل برسانید؟
آیا شما از آن دسته والدینی هستید که بالای سر نوجوان تان می ایستید تا ببینید چه پیامکی می فرستد و یا چه پیامکی دریافت می کند؟ اگر این طور است این رفتارتان را متوقف کنید و به جای آن سعی کنید این شرایط را تحت کنترل خود قرار دهید و در کنار آن به فرزندتان بیاموزید که این شرایط را مدیرت و کنترل کند.
درست است که پیامک زدن بخشی از زندگی امروزی انسان ها شده اما افراط در آن نه تنها باعث افزایش هزینه های مالی خانواده می شود، بلکه امکان دارد از این طریق فرزند نوجوان ما با برخی مسائل نادرست و نامتناسب با سن خود رو در رو شود.
گام اول:
نوع پیامک هایی را که نوجوانتان مجاز است به دوستان خود بفرستد مشخص کنید. بله، شما به عنوان مادر و پدر، این حق را دارید که برای فرزندتان تعیین کنید که چگونه از تلفن همراه خود استفاده کند (حتی اگر هزینه ی تلفن همراه خود را از هزینه ماهیانه اش می پردازد).
 با نوجوانتان یک گفتگوی جدی ترتیب دهید و در مورد آداب پیامک زدن، میزان آن، محتوای مطالب ارسالی و غیره... صحبت کرده و حد و مرزهای روشنی را مشخص کنید.
گام دوم:
لیستی از اشتباهات و خطاها که از طریق تلفن همراه و پیامکها انجام می شود را مشخص کنید (مانند ارسال طنزها نامناسب و غیراخلاقی، بلوتوث کردن تصاویر نامناسب، ارسال مکرر و بیش از حد پیامک به دوستان، دریافت یا ارسال پیامک های ناشناس و غریبه و ...) و این لیست را با نوجوان تان مرور کنید. همان طور که فرزند تان بزرگ می شود، نیاز دارد که مسئولیت پذیری بیشتری به او آموزش داده شود. زمانی که این بخش از زندگی فرزندتان را نادیده می گیرید و به وی اجازه می دهید که بدون هیچ معیار و حد و مرزی حرکت کند، پس منتظر باشید که حتی استفاده نامناسب از تلفن همراه هم، زندگی فرزند شما را دچار مشکل و اختلال کند.
گام سوم:
برای نوجوان تان مشخص کنید که در هر ماه چه میزان مجاز است تا از تلفن همراه و پیامک استفاده کند. برای تعیین دقیق تر این مساله مثلاً می توانید به فرزندتان بگویید «در طی یک ماه بیشتر از 5000 تومان نمی توانی هزینه برای تلفن همراهت کنی».
اگر یک جستجوی کوتاه در سایت های معتبر انجام دهید، خواهید دید که در سراسر دنیا در اثر استفاده نادرست از تلفن همراه و پیامک ها، نوجوانان و جوانان تا چه حد دچار مشکل و سوء استفاده شده اند و به این ترتیب به اهمیت این کنترل پی خواهید برد.

گام چهارم:
قبض های تلفن همراه فرزندتان را بررسی کنید و ببینید که چه حد از این هزینه شامل مکالمه و چه میزان آن شامل پیامک شده است.
گام پنجم:
اگر در طی یک ماه ملاحظه کردید که هزینه ی قبض تلفن همراه فرزندتان بیش از حد معمول شده است، حتماً علت آن را بررسی کنید و حتی الامکان نسخه چاپی مکالمات او را تهیه و مورد بررسی قرار دهید.
گام ششم:
در بسیاری از موارد استفاده بیش از حد از تلفن همراه و پیامک، باعث انزوای نوجوانان می شود و باعث می گردد آنها از موقعیت های اجتماعی و یا روابط رو در رو و حضوری خودداری کنند. بنابراین رفتارهای اجتماعی مثبت نوجوانان، ارتباطات حضوری مفید نوجوانان با هم، فعالیت های دسته جمعی، استفاده بهینه از تلفن همراه و... را تقویت کنید تا از شدت رفتارهای منفی آنها کاسته شود.
اگر هزینه ی قبض تلفن همراه فرزندتان بیش از حد معمول شده است، حتماً علت آن را بررسی کنید و حتی الامکان نسخه چاپی مکالمات او را تهیه و مورد بررسی قرار دهید.
گام هفتم:

برای نوجوان خود روشن کنید که کنترل شما بر زندگی آنها، دارای چه اهمیت و ارزشی است. نوجوانان شما می خواهد و نیاز دارد که شما نقش والدین واقعی را برای آنها ایفا کنید. بنابراین به آنها اجازه ندهید که هر طور دوست دارند حرف بزنند یا قضاوت کنند برای مثال ممکن است فرزندتان به شما بگوید: «تو فقط دوست داری زندگی را به من سخت بگیری برای همین دائم تلفن همراه مرا چک می کنی»
در این شرایط، جایگاه فرزندتان را به او گوشزد کنید و برایش توضیح دهید که شما پدر (یا مادر) او هستید و مسئول مستقیم زندگی او. لذا او حق ندارد برای شما تعیین تکلیف کند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 18:08   بازدیدها : 879   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .