ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » از وقتي که نوجوان شدم ....

از وقتي که نوجوان شدم ....


امسال در کنکور دانشگاه قبول شدم و در حال حاضر در ترم يک دانشگاه بسر ميبرم. چند ساليه که با پدر و مادرم مشکل زيادي پيدا کردم. مدام سر موضوع هاي کوچک و بي اهميت با هم درگيري داريم. تحمل کوچکترين انتقاد و پيشنهاد رو از اونها ندارم. فکر مي کنم مدام مي خوان توي کارام دخالت کنند. اصلاً حس مي کنم اونها هم ديگه به من محبت ندارند. روابطمون خيلي سرد شده. زماني که در خانه هستم بيشترين وقت رو توي اتاقم مي گذرونم و خودم رو با اينترنت و بازي رايانه اي و تلفن با دوستام مشغول مي کنم. به نوعي دارم نسبت به اين کارها هم معتاد ميشم. عصبانيت هاي من داره کم کم به روابطم با دوستام هم ضربه ميزنه. با اونها هم زود دعوام ميشه. اصلاً از اين زندگي خسته شدم.
نوجوان در اين دوران به تفکر انتزاعي دست مي يابد براي خود فرضياتي طرح مي کند و مسيرهاي تحقق آن را ممکن مي داند.
دوران نوجواني و جواني روزگاري است که افراد تغييرات فراواني رو تجربه مي کنند. البته علل و ريشه هاي اين تغييرات گوناگون است و ما خيلي قصد نداريم در اين مطلب از علت شناسي صحبت کنيم. اما به طور خلاصه مي توان گفت که تغييرات هورموني مي تواند سرمنشأ بسياري از دگرگوني ها مثل نوع تفکر، خلق و خو، نيازها، شرايط جسمي و ... باشد. نوجوان در اين دوران به تفکر انتزاعي دست مي يابد براي خود فرضياتي طرح مي کند و مسيرهاي تحقق آن را ممکن مي داند. شايدهايي که بزرگترها مطرح مي کنند و او شدني فرض مي کند. به بسياري از امور انتقاد دارد و به دليل تفکرات انسان گرايانه اي که در او رشد يافته بسياري از مسائل براي او غيرقابل تحمل به نظر مي رسد.
 
 به لحاظ عاطفي دچار نوسان فراواني است. در يک دامنه زماني کوتاه بسيار سرحال و پرنشاط است و گاه با يک موضوع کوچک خلاف ميل او، عصباني شده و پرخاش مي کند. اطرافيان معمولاً از اين نوسان خلق در او متعجبند. نيازهاي آنها هم تغيير مي کند. نياز به استقلال همراه با حمايت، نياز به اثبات توانايي ها و به نوعي ابراز وجود، نياز به پذيرفته شدن در جمع بزرگسالان و مورد تاييد قرار گرفتن، نياز به تجربه کردن بدون تحميل نظرات ديگران و نياز به ..... نوجوان به لحاظ شرايط جسمي هم تغيير مي کند. رشد سريع استخوان ها باعث مي شود که گاه تغييراتي نيز در ظاهر و صورت او ايجاد شود و تا رسيدن به حد تعادل زمان مي برد. حتي گاه به دليل اين تغييرات ناگهاني نوجوان به فردي دست و پا چلفتي متهم مي شود و بسياري از آنها به خاطر اين تغييرات در چهره دچار احساسات ناخوشايندي مي شوند.
نوجوان به لحاظ عاطفي دچار نوسان فراواني است. در يک دامنه زماني کوتاه بسيار سرحال و پرنشاط است و گاه با يک موضوع کوچک خلاف ميل او، عصباني شده و پرخاش مي کند.

اما ... دوستان گل نوجوانم. بيان اين نکات و مسائل به اين دليل نيست که بگوييم بسياري از آنها حتمي و جزو بايدهاي نوجواني است بلکه خواستيم با آشنا کردن شما با اين مسائل، نکات مثبت را به طور منطقي پي گيري کنيد و نکات منفي را از طريق مديريت هيجانات خود کنترل کنيد يعني به نوعي بدانيد که کنترل کردني است.
اگر شما تحريک پذير شديد و بسياري از پيشنهادات منطقي بزرگترها براي شما قابل تحمل نيست بهتر است با آگاهي از اين مسئله در وجودتان خود را به صبر، تفکر و پذيرش بيشتر دعوت کنيد به خود ياد بدهيد که بدون جانبداري و تعصب نکات مثبت اين پيشنهادات را دريابيد و عمل کنيد.
 
اگر فکر مي کنيد که صحبت هاي آنها استقلال شما را ناديده مي گيرد و اجازه تجربه کردن را به شما نمي دهد. خوب است خود را در نقش آنها ببينيد و دل مشغولي هاي آنها را درک کنيد. درک کنيد که آنها هزينه هاي زماني فراواني براي کسب اين تجارب پرداخت کرده اند و دلشان نمي خواهد تا شما هم همين مسير را طي کنيد. بهتر است بهمراه اين درک کردن نيز نياز خود را مطرح کنيد. نيازي که مقتضاي سن شماست و براي بزرگ شدن و پدر و مادر شدن به آن نياز داريد. و در آخر اکيداً توصيه مي کنيم که سعي کنيد ذهن خود را در سطوح علمي و شغلي به چالش بياندازيد که مي تواند عوامل پيشرفت شما را بسازد و از ايجاد حس هاي منفي حقارت، لجبازي، مقابله به مثل و ... در شما ممانعت کند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 22:01   بازدیدها : 827   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .