ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » آغازی با یک نگاه و لبخند

آغازی با یک نگاه و لبخند

آغازی با یک نگاه و لبخند
آیا تاکنون از خود پرسیده‏اید که علت این همه انحرافات اخلاقی و کجروی‏های اجتماعی چیست؟ آیا از خود پرسیده‏اید که چرا بعضی از جوانان که خود و خانواده‏ی آنها متدیّن، مذهبی، دارای سابقه‏ی مثبت و دیگر صفات خوب بوده‏اند، یک باره راه را گم کرده و منحرف شده‏اند ؟ آیا می‏دانید که روان‏شناسان و کارشناسان امور اجتماعی علت اصلی این همه گرفتاری‏ها و نابسامانی‏های بعضی از جوانان را چه چیزی عنوان نموده‏اند؟
مطالب زیر نکات مهم و چکیده‏ای از رهنمودهای اخلاقی، تربیتی و آموزشی بزرگان دین، روان‏شناسان و صاحب‏نظران می‏باشد که به شما گل‏های همیشه سبز بوستان هستی تقدیم می‏گردد.
 یاد خدا و تسلیم در برابر خداوند
اگر انسان باور کند که خداوند، عالم و داناست و از اعماق وجودش قبول داشته باشد که او کسی است که از هر پدر و مادر مهربانی به ما مهربان‏تراست، در این صورت انسان هیچ‏گاه دست به کار بیهوده نمی‏زند و همیشه دارای یک زندگی آرام، شاداب و به دور از غم و اندوه می‏باشد. قرآن کریم، ذکر گفتن و یاد خدا را موجب آرامش و اطمینان قلوب انسان‏ها می‏داند چنانکه فرموده است: (الا بذکر الله تطمئن القلوب)   ترجمه: «آگاه باشید، تنها با یاد خدا دل‏ها آرامش می‏یابد.»
 ایجاد صمیمی‏ترین رابطه‏ها با پدر و مادر
جوانان باید توجّه داشته باشند که اگر می‏خواهند از بیشترین مصونیت روانی و فرهنگی و اجتماعی برخوردار باشند، همیشه سعی کنند که علاوه بر احترام پدر و مادر، بهترین ارتباط صمیمی کلامی، همنشینی، همراهی، همدلی و همرازی را با آنها برقرار نمایند. در این صورت بالاترین احساس خود ارزشمندی، اعتماد به نفس و صلابت شخصیت را خواهید داشت.
 ارزش وقت و جوانی خود را بدانید
جوانان شایسته و کمال جو، قدر جوانی و عمر برتر از طلا و جواهرات خود را می‏دانند و از هر فرصتی برای بالا بردن سطح علمی و معنوی خود استفاده می‏کنند و هرگز وقت خود را بیهوده و با دوستان نایاب تلف نمی‏کنند.قائل بودن به ارزش و کرامت انسانی شخص را در برابر بسیاری از آفات مصون می کند.
 پرهیز از بیکاری
بیکاری باعث می شود که افراد برای اشتغال و سرگرم کردن خود به فعالیت های مختلف روی آورد و در این میان گاه شهوت و هوس می تواند زمینه ساز برخی انحرافات و مشکلات در جوان شود. بنابراین تلاش کنید تا برای اوقات فراغت خود کاری فراهم کنید. به مطالعه و تحصیل علم جدیّت نشان دهید و به ورزش و تفریحات سالم و کارهای هنری مشغول شوید.
 پرهیز از خودنمایی
خودنمایی از نیازهای طبیعی دختران و زنان است که اگر به صورت مثبت و در راه درست و در حدّ اعتدال استفاده شود، می‏تواند سازنده و مفید باشد اما اگر بی‏حدّ و مرز باشد، نه تنها به عنوان یک بیماری‏ روانی، بلکه آفتی است بسیار خطرناک و  برای فرد و جامعه ضررهای فراوانی خواهد داشت.
اگر جوانان ما ارتباط مثبت و صمیمی را با نسل های گذشته خود داشته باشند و برای ارزش هایی که از خانواده دریافت می کنند احترام قائل باشند فریب تجدد و روش های نوین برای آشنایی های پیش از ازدواج را نمی خورند
 پرهیز از مدگرایی
مدگرایی نوعی بیماری روانی برای بعضی از جوانان می‏باشد که استعمارگران برای اسارت و به دام انداختن کشورهای اسلامی پهن کرده‏اند تا به این وسیله آنها را به سوی مصرف گرایی، تجمّل پرستی و غیره سوق دهند و هدف آنها، اسارت فرهنگی و کشاندن دختران و پسران به سوی ابتذال و پستی‏ها و تبدیل شخصیت آدمی به عروسکی بی‏هویّت و بی‏ درد است. لذا یک جوان  متین، هرگز در پی مدگرایی و تقلید کورکورانه از غرب نیست و با رفتار و کردار شایسته‏ی خود و با پیروی از فرهنگ غنی اسلامی، سعی می‏کند که برای دیگران الگوی مناسب و خوبی باشد و مایه‏ی سعادت، سلامت و خوشبختی خود و جامعه می‏گردد.
پرهیز از خلوت با نامحرم
دختر و پسر مسلمان در هر مرحله‏ی از سجایای اخلاقی و تقوا و عفّت و پاکدامنی که باشند، در خلوت و تنهایی با جنس مخالف، سخت در معرض وسوسه‏های شیطانی قرار می‏گیرند و جدّاً باید مواظب باشند تا به آبرو و حیثیت و عفّت آنها لطمه‏ای وارد نشود. در سفارشات دینی ما هم اکیدا افراد را از تنها بودن با جنس مخالف نهی نموده و آثار مخربی را برای آن مورد اشاره قرار داده اند.
 پرهیز از ظاهربینی  و افزایش هوشیاری
یک دختر و پسر شایسته، هرگز به ظاهر سازی بعضی از جوانان هوسباز اعتماد نمی‏کند. جوانان ما باید در کنار پرهیز از ایده آل گرایی و وسواس با راه های مناسب شناخت همسر احتمالی خود آشنا شوند و در شناخت از روان شناسان و متخصصان امر کمک بگیرند.  
پرهیز از همنشینی و رفاقت با دوستان ناباب
گرچه انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و باید با دیگران انس و الفت بگیرد و این نیاز در تمام مراحل زندگی او مطرح می‏باشد اما رابطه با همسالان و دوستان بیش از پیش در این دوران نمود یافته و تاثیرات زیادی را بر افراد دارد لذا باید در انتخاب دوست مناسب دقت کرد چه بسا انحرافات فراوانی که در ریشه یابی ها میتواند آثار مخرب دوست را نمایان کند.  
پاس داشتن ارزش ها و سنن مثبت 
اگر جوانان ما ارتباط مثبت و صمیمی را با نسل های گذشته خود داشته باشند و برای ارزش هایی که از خانواده دریافت می کنند احترام قائل باشند فریب تجدد و روش های نوین برای آشنایی های پیش از ازدواج را نمی خورند . بسیارند افرادی که با عنوان مدرن شدن جوانان و دوستان خود را به روابط جدید و مدرن ترغیب می کنند و در این میان آنها را به دور از آگاهی خانواده به ورطه سقوط می کشانند. لذا هرگز نباید گول این شعارهای بی‏اساس و پوچ و شیطانی را خورد و دل به حرف‏های رنگ و لعاب دار هوسرانان مکّار بست .
پرهیز از عشق‏های خیابانی زودگذر
عشق اگر آگاهانه و با زمینه‏ی الهی باشد، یکی از تجلّیات روحی انسان و بسیار عالی است اما اگر ریشه و زمینه‏ی صرف غریزی و نفسانی داشته باشد، عشق شیطانی محسوب می‏شود که عقل و ایمان را ضعیف می‏کند.عشق‏های خیابانی از یک نگاه و لبخند آغاز می‏شوند و با وعده و وعیدها ادامه می‏یابند و گاهی به رسوایی و ندامت می‏انجامند.
 
پرهیز از مطالعه‏ی کتاب‏های گمراه کننده و تماشای فیلم‏های مبتذل
یکی از عوامل انحراف پسران و دختران جوان، مطالعه‏ی کتاب‏ها و مجلّات مبتذل و گمراه کننده است که مانند سمّ اثری منفی و مخرّب در فکر و اندیشه و جان جوان باقی می‏گذارند. از دیگر عوامل مخرب دیدن عکس‏ها و فیلم‏های مستهجن و مبتذل می‏باشد که جدّاً باید از نگاه کردن چنین تصاویری پرهیز نمود، زیرا افکار را پریشان و غریزه‏ی جنسی را تحریک می‏کند و انسان را در معرض خطر صد در صد انحراف  قرار می‏دهد.
 

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 17:41   بازدیدها : 657   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .