ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

گذرگاهي عجيب

بلاها و گرفتاري‏ها در زندگي براي آزمايش و رشد و تعالي انسان است؛ چه اين که اگر انسان در خود آمادگي لازم براي دست و پنجه نرم کردن و مقابله با سختي‏ها و استقامت و تحمل در برابر آنها را به وجود آورد، در زندگي، سرافراز و پيروز و سعادتمند خواهد گشت و سختي‏ها و دشواري‏ها براي او نردبان ترقي و تکامل  و موجب تعالي روحي وي خواهند شد؛
مهم‏ترين دوران زندگي
جواني، درخشان‏ترين دوران زندگي هر انساني است؛ در عين حال اين دوران آفت‏هاي خاص خودش را دارد که بسيار هم ويران‏گر است و بازتاب و آثارش بسيار گسترده‏تر و شکننده‏تر از دوره‏هاي بعدي است؛ بنابراين جوان بايد اين مسئله و ديگر رخدادهاي پيراموني آن را خوب بشناسد. اميرمومنان علي (ع) خطاب به جوان، تعبيرهاي مهم و ظريفي دارند که بسيار با اهميت است. حضرت در نامه‏ي 31نهج‏البلاغه دوره‏ي جواني و موقعيت جوان را با سه جمله توصيف مي‏فرمايند:  1- در تيررس حوادث و گرفتاري‏ها هستي؛ 2- هدف بيماري‏ها و امراض گوناگون واقع مي‏شوي؛ 3- در معرض آسيب‏ها و آماج بلاها قرار مي گيري. به بياني، هر سه تعبير مي‏خواهد موقعيت جوان را نسبت به اين آفت‏ها و آسيب‏ها- که براي هر کسي ممکن است پديد آيد- روشن سازد و او را به فکر وا دارد تا با چاره انديشي و ژرف‏نگري خود با مسائل و رويدادهاي زندگي، عادي و سطحي برخورد نکند.

پرهيز از بي‏توجهي
انسان در زندگي نبايد بي‏خيال و در برابر  محيط اطراف خود بي‏توجه باشد؛ بايد روي کارها و انتخاب‏ها و تصميم‏هايش خوب بينديشد و با مسائل، عادي برخورد نکند و از اين مسئله که همواره شخصيت او در زندگي در معرض تهديدها و آسيب‏هاي گوناگون قرار دارد، غافل نباشد، زيرا در اين صورت آفت‏ها او را احاطه خواهند کرد و با در هم شکستن او، زمينه‏ي سقوطش را نزديک مي‏کنند.
سلامتي  روان
 طبيب روح، توصيه‏هايي براي پيش‏گيري و جلوگيري از آسيب‏هاي رواني دارد که اگر آنها را مراعات کنيم، از نظر روحي و رواني سالم و متعادل خواهيم بود. آنها سفارش کرده‏اند در مکان‏ها و فضاهاي آلوده‏ي صوتي و تصويري و جاهايي که به ميکروب گناه آغشته است، رفت و آمد نکنيم و با افراد آلوده دامن، همنشيني نکنيم. سفارش کرده‏‏اند زبان‏مان به ناسزا، غيبت و دروغ آلوده نشود. چشمان‏مان به نظر بازي و نگاه به نامحرم و حرام نيالايد. گوش‏مان به صداي حرام عادت نکند. دستمان به طرف ناپاکي‏ها دراز نشود. شکم‏‏مان به لقمه حرام آلوده نشود و ...
زندگي و موانع
زندگي مانند ميداني است که درون و پيرامون آن پر از مين‏هاي کوچک و بزرگ است، عبور از اين ميدان مين، آداب و مقررات خاص خود را دارد که بايد آنها را ياد گرفت. هر کس اين مقررات را رعايت نکند خواه ناخواه با اين مين‏ها برخورد مي‏کند و طبيعتاً، بخشي از وجودش آسيب مي‏بيند. بنابراين ضمن آن که بايد تقوا پيشه کرد و احتياط  نمود، بايد نوع مين‏ها را شناسايي کرد و ابزار و وسايلي که باعث خنثي شدن مين‏ها مي‏شود با خود برداشت و با آگاهي کامل و درست، گام برداشت تا باعث نابودي خود و ديگران نشويم.
مقابله با نفس
دشمن کجاست؟
محيط زندگي پر از خطر است و دشمن در همه جا ايستاده و از همه جا حمله‏ور مي‏شود: بايد دشمن را شناخت و با عزمي راسخ به مقابله و مبارزه با آن پرداخت و با احتياط در زندگي گام برداشت تا با آگاهي و تفکر و تدبير و به کارگيري درست ابزار و وسايل بتوانيم معبري براي عبور باز کنيم و از بين مين‏هايي که پيرامون‏مان کار گذاشته‏اند به سلامتي عبور کنيم و از آفات دشمن در امان بمانيم. اين‏جاست که بايد کاملاً تمرکز نماييم و حواس‏مان را جمع کنيم؛ چه اينکه دشمن ما سرسخت و قسم خورده است و آگاهانه درصدد حمله به ماست و هر روز با ما سرو کار دارد و ما را در مورد هدف قرار مي‏دهد؛ به نحوي که او ما را مي‏بيند و ما او را نمي‏بينيم. دشمنان شما به دو دسته‏ي بزرگ تقسيم مي‏شوند: داخلي و خارجي؛ دشمن داخلي، نفس‏اماره‏ي شماست که هميشه آماده است شما را به بدي امر کند و حتي دشمن خارجي هم به کمک آن نفوذ پيدا مي‏کند.
جواني دوره‏ي سخت و در عين حال شيريني است سعي کنيد اين دوره را با تلاش به سرانجام برسانيد و اجازه ندهيد اين شيريني به کامتان  تلخ شود.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 22:03   بازدیدها : 825   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .