ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » چگونه با نوجوانان دردسرساز، ارتباط برقرار کنيم؟

چگونه با نوجوانان دردسرساز، ارتباط برقرار کنيم؟

امروزه کمتر خانواده اي را مي توان يافت که نوجوان يا جوان داشته باشد و از درگيري با او شکوه نکند و شايد هم نتوان معلم يا استادي پيدا کرد که از بي توجهي، سهل انگاري و ..  اين دو گروه در تحصيل و حتي زندگي، گله مند نباشد.
با يک کاوش گذرا در متون روان شناسي، روشن مي شود که انسان ها، در اين مرحله از زندگي (نوجواني)، نيازهاي خاصي دارند که شايد همين نيازهاي خاص و يا تغيير و تحولات نوجواني است که آنها را به اين سمت سوق داده و باعث مي شود که بزرگترها تصور کنند فرزندشان بسيار دردسر ساز و جسور شده و جلوي آنها مي ايستد. اگر فرزند نوجوان داشته باشيد و يا حداقل شغل و کارتان به شکلي باشد که با اين گروه سني در تماس باشيد، خوب مي دانيد که وارد صحبت شدن با نوجوانان يک چالش بزرگ براي والدين و بزرگ ترهاي آنان است.
آنان به طور هوشمندانه اي مي توانند از نصحيت کردن و توصيه هاي انضباطي شما سرباز زنند. و يا موضوع بحث را عوض کرده و يا حتي بحث را خاتمه دهند. اين يادداشت به شما خواهد آموخت که چگونه با نوجواني که در شرايط نامناسب قرار دارد، ارتباط برقرار کنيم:
پيشنهاد اول
با نوجوانان زماني وارد گفتگو شويد که آنها آمادگي لازم را دارند
زماني که نوجوان شما يک دردسر بزرگ را ايجاد مي کند، احتمالاً براي سرپوش گذاشتن و يا توجيه رفتار خود شروع به پرحرفي و سردادن سخنراني مي کند در اين لحظه لازم است به فرزندتان بگوييد «لازم است در اين مورد با هم صحبت کنيم» اين اقدام باعث ساکت شدن فرزندتان و جلوگيري از صحبت و توجيه بيشتر مي شود. در ضمن شما از  اين طريق مي توانيد يک ارتباط موثر با نوجوانتان برقرار کنيد تا هم به مساله پيش آمده رسيدگي شود و هم مانع از رنجش نوجوانتان خواهيد شد. در ضمن شرايطي را فراهم آوريد که نوجوانتان به اين نتيجه برسد که منظور شما صحبت کردن در اين مورد خاص و حل مشکل است و قصد آن را نداريد که او را متهم يا بازخواست کنيد.
اگر فرزند نوجوان داشته باشيد و يا حداقل شغل و کارتان به شکلي باشد که با اين گروه سني در تماس باشيد، خوب مي دانيد که وارد صحبت شدن با نوجوانان يک چالش بزرگ براي والدين و بزرگ ترهاي آنان است.
پيشنهاد دوم
در برابر خواسته هاي نادرست نوجوانتان مقاومت کنيد
درست است که ما فرزندان خود را بسيار دوست داريم و بهترين ها را براي آنها مي خواهم اما با اين حال لازم است که در برخي مواقع با خواسته هاي نامناسب و يا افراطي آنها مخالفت کنيم. البته در اکثر مواقع نوجوانان در برابر مخالفت والدين خود مقاومت مي کنند چرا که احساس مي کنند با اين کار، استقلال آنها حفظ مي شود. ولي توجه داشته باشيد که اگر مکالمات و ارتباط شما با فرزندتان با ليستي از بايدها و نبايدها آغاز نگردد، آنها کمي بيشتر به صحبت هاي شما گوش مي دهند.
پيشنهاد سوم
از نوجوان خود نظرخواهي کنيد
همه انسان ها دوست دارند که احساس ارزش کنند و مسلماً نوجوانان نيز از اين قاعده مستثني نيستند. اگر در زندگي خانوادگي خود با يک چالش مواجه شده ايد و يا در مورد خريد وسايل منزل دچار سردرگمي هستيد و يا حتي مي خواهيد براي خودتان لباس تهيه کنيد و ... حتماً از نظر فرزندتان در اين مورد مطلع شويد و به ديدگاه او هم توجه داشته باشيد. علاوه بر اين تنها شنونده نظرات فرزندتان نباشيد بلکه از ابراز عقايد مثبت و سازنده آنها استفاده کرده و آنها را به کار گيريد.
گاهي اوقات خواهيد ديد، راه حلي را که فرزند شما ارائه مي دهد، همان روشي است که شما نيز در ذهن داشته ايد. بنابراين شما از اين طريق هم مطابق ميل خودتان رفتار کرده ايد و هم به نظرات نوجوان خود ارزش داده ايد.
پيشنهاد چهارم
زماني که مي خواهيد نوجوانتان را نصحيت کنيد، موافقت او را جلب کنيد
البته اين اصل در مورد توصيه هايي که زندگي شان را تحت تاثير قرار مي دهد، صدق نمي کند. ولي در صورتي که پيشنهادي که مي خواهيد به او بدهيد، زندگي او را بسيار تحت الشعاع قرار مي دهد، بنابر اين سعي کنيد طوري نظر او را جلب کنيد تا در برابر شما مقاومت نکند، چون همه اين اقدامات براي خوشبختي و سعادت آنهاست. با جلب موافقت آنها، - به خصوص اگر بار اولي است که از اين ترفند استفاده مي کنيد- به طور قطع توجه او را به خود جلب کرده و آنها خواهند فهميد که براي او احترام قائليد.
نوجوانان به طور هوشمندانه اي مي توانند از نصحيت کردن و توصيه هاي انضباطي شما سرباز زنند. و يا موضوع بحث را عوض کرده و يا حتي بحث را خاتمه دهند.
ولي در صورتي که پيشنهاد شما را نپذيرفت، در مقابل از او بخواهيد که حداقل در اين زمينه با شما همفکري کند. هدف نهايي همفکري و همراهي نوجوانتان است بنابراين اصلاً مهم نيست که چه کسي پيشنهاد بهتري مي دهد. در حقيقت اگر اين راه حل توسط خود آنها ارائه شود، پيگيري آنها بيشتري خواهد شد. انسان تمايل زيادي بدان دارد آنچه را که مي شنوند انجام دهند، نه آنچه را که ديگران به آنها ديکته مي کنند.
پيشنهاد پنجم
به آنها نشان دهيد که او را به خاطر خودش دوست داريد
سنين نوجواني سرشار از پستي و بلندي ها، پريشاني ها و حتي نااميدي ها است. لذا بهتر است در ارتباط خود با نوجوانتان چنان محيط امن و مطمئني را فراهم آوريد که نوجوانتان همواره احساس کند مي تواند بر کمک و حمايت شما حساب باز کند. براي رسيدن به اين مرحله عشق خود را به فرزندتان متوقف نکرده و علاقه تان را نسبت به آنها پنهان نسازيد. به او بگوييد که دوستش داريد و نگران او هستيد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 00:43   بازدیدها : 1125   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .