ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

نوجوانان تازه وارد


شاید تا به حال این موضوع را تجربه كرده اید كه گاهی فرزند نوجوانتان را در حال شوخی و خنده می بینید ولی مدتی بعد ،  به شدت عصبانی می شود و بدون هیچ دلیل خاصی فریاد میكشد یا شروع به گریه میكند. این تغییر  ونوسان روانی در دوران نوجوانی ، امری عادی بشمار می رود  ولی در مورد تغییرات روانی كه به افسردگی تبدیل میشود چیزی می دانید ؟
نوجوانان آنقدر با جامعه ی امروز در ارتباط  و درگیر هستند كه به آسانی دچار افسردگی میشوند و اگر این افسردگی درمان نشود، می تواند به یك مسئله جدی تر و خطرناك منجر شود.
 
با وجود فشار در مدرسه، شرایط خانوادگی و ضرورت انتخابهای جدی برای زندگی در سنین جوانی ، افسردگی ممكن است ضربه غیر منتظره ای را منجر شود كه شاید حتی نوجوان ، متوجه نباشد كه به این اختلال دچار شده است . افسردگی در نوجوانان معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد و به ندرت درمان و یا حتی تشخیص داده می شود . اكثر والدین بر آنند كه شرایط  و روحیه منفی  فرزندان نوجوانشان را همچون سایر خصایص دوران نوجوانی تلقی كنند.
 
گاهی اوقات فقط  صحبت كردن درباره یك موقعیت ، در یافتن یك راه حل و یا نگرش از دیدگاهی متفاوت ، كمك خواهد كرد .
 
بیشتر نوجوانانی كه دچار افسردگی هستند ، دائما ، نه تنها از والدینشان ، بلكه از خواهر و برادر و حتی دوستانشان ، آزرده و رنجیده میشوند. ممكن است نمرات آنها افت كند و زندگی اجتماعی آنها به طور ناگهانی و غیر منتظره ای ، متوقف شود. فرزند نوجوان شما ممكن است برای ماندن در اتاقش بهانه ها و توجیهاتی بیان كند و از شركت در فعالیتهای اجتماعی امتناع نماید و حتی اگر مجبور به شركت در چنین فعالیتهایی باشد ، با نشاطی اندك و یا فاقد هرگونه شور و شوقی خواهد بود  .

گاهی ممكن است این اختلال در واقع یك عدم تعادل شیمیایی باشد و با سخنان و مراقبت ها ی والدین قابل كنترل نباشد . ممكن است برای اینكه فرزند نوجوان شما دوباره سلامت روانی خود را بازیابد ، استفاده از دارو و روان درمانی لازم باشد.افسردگی یك اختلال جدی و خطرناك است كه میتواند منجر به موقعیت های خطرناكتری همچون پرخاشگری و خشونت در مدرسه یا خانه ، آسیب رساندن به خود و یا حتی خودكشی شود .
 
اگر فرزند نوجوان شما برای یك دوره طولانی  ناراحت یا افسرده به نظر میرسد ، سعی كنید با او صحبت كنید. گفتگو را صمیمانه و با اشاره به این مطلب آغاز كنید كه شما درك می كنید كه مسائلی باعث ناراحت او شده اند . از عكس العمل های احتمالی فرزندتان كه نمی توانید كمكی بكنید یا كاری انجام دهید ، مایوس نشوید . توجه داشته باشید كه  گاهی اوقات فقط  صحبت كردن درباره یك موقعیت ، در یافتن یك راه حل و یا نگرش از دیدگاهی متفاوت ، كمك خواهد كرد . در طول این دوره سخت برای فرزند نوجوان شما خیلی مهم است كه بداند شما بسیار مراقب و متوجه او هستید.
 
نوجوان شما با شناخت این كه او كاملا" در شرف ورود به مراحلی از رشد طبیعی است ، و تحت فشار قرارگرفتن از جانب مدرسه ، خانواده و هم سن و سالانش امری عادی است ، احساس آرامش می كند .
 
اگر نوجوان شما در مورد مشكلاتش با شما صحبت نمی كند ، با مشاور راهنمای مدرسه اش صحبت كنید. او ممكن است بتواند اطلاعات مفیدی درباره آنچه كه نوجوان شما از آن رنج می برد ، در اختیارتان بگذارد و یا قادر باشد بشما كمك كند تا بررسی كنید كه مراجعه به یك روانپزشك متخصص یا شركت در جلسه ی مشاوره های گروهی برای فرزندتان چقدر می تواند سودمند باشد  .
 
اگر باید تصمیم بگیرید كه روان درمانی برای او لازم است. نوجوانتان را مجبور نكنید كه در این جلسات شركت كند . در عوض ، از او بخواهید كه در این جلسات شركت كند تا تنها بفهمد كه مشكل خاص او ممكن است آن گونه كه او تصور می كند منحصر به فرد و غیر عادی نباشد . ممكن است نوجوان شما با شناخت این كه او كاملا" در شرف ورود به مراحلی از رشد طبیعی است ، و تحت فشار قرارگرفتن از جانب مدرسه ، خانواده و هم سن و سالانش امری عادی است ، احساس آرامش كند . و به جای سرخوردگی حاصل از قرار گرفتن تحت استرس و فشارها و اینكه او قادر نیست امور روزانه خود را اداره كند ، موانع را با ذهن بازتری مورد توجه قرار خواهد داد و  آماده خواهد بود تا مسائلش را با شما یا روان درمانش درمیان بگذارد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 25-05-1394, 21:22   بازدیدها : 829   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .