ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » پاتوق های اینترنتی نوجوانان

پاتوق های اینترنتی نوجوانان


جدیدترین کنجهای خیابان، گذرگاه ها و میدانگاه هایی که زمانی پاتوق نوجوانان بودند را می توان درون چهاردیواری خانه یافت . آنها مدلهای الکترونیکی چیزهای واقعی هستند که به راحتی ازطریق کامپیوترهای خانگی قابل دسترس می باشند . از نظر نوجوانان این پاتوقهای مجازی کمتر ازنمونه های واقعی مهم یا واقعی نیستند.
 
چه چیز نوجوانان را جذب دنیای اینترنت می کند؟ منافع و خطرات اکتشاف آنها در این قلمرو  چیست؟
برای پاسخ به این سوالات بگذارید ابتدا برخی نیازها و انگیزه های اساسی و به هم پیچیده نوجوانان را در نظر گیریم. هیچ یک از این مطالب اطلاعات جدید یا تکان دهنده ای نیستند . روانشناسان و والدین مدتهاست این مسایل را می دانند.گرچه این اصول بنیادین و آشنا می توانند ابزارهای راحتی برای درک چرایی رفتار نوجوانان در این سرزمین ظاهرا غریب و بیگانه به نام فضای مجازی باشند.
 
آزمایش و اکتشاف هویت
نوجوانان سعی می کنند دریابند، کی هستند. در واقع این مساله ای است که همه ما با آن درگیر هستیم .یک فرایند مادام العمر اما برای نوجوانانی که در آستانه ترک خانه و تشکیل زندگی هستند این مسئله شدت بیشتری دارد .من چه نوع فردی هستم؟ میخواهم با زندگی ام چه کنم؟ چه نوع روابطی می خواهم؟ اینها پرسشهای دشواری هستند که پاسخ برخی را میتوان در فضای مجازی یافت.
 
صمیمت و تعلق داشتن
انسان طی دوران نوجوانی روابط صمیمانه جدید،خاصه با جنس مخالف را آزمایش می کند . آنها به دنبال همراه و گروههای جدیدی می گردند که در کنارشان احساس تعلق کنند. تمامی این روابط تبدیل به بخش بزرگی از فرایند اکتشاف هویت فرد می گردند. در اینترنت،تعداد  تقریبا نامحدودی از افراد و گروه های مختلف با انواع مختلف شخصیت، گذشته، ارزشها و علایق وجود دارد.

جدایی از والدین و خانواده
جستجوی نوجوان به دنبال هویت خود، رابطه نزدیکی با انگیزه او برای جدایی از والدین دارد . آنها می خواهند مستقل باشند، و کارها را به سبک خود انجام دهند .این امرفرایندی هیجان انگیز است و فضای مجازی مکانی هیجان انگیزبرای ارضای نیازهای روحیه ای پیشگام و ماجراجو است، خاصه زمانی که والدین تقریبا هیچ چیز درباره اینترنت نمی دانند. از سوی دیگر نوجوان کمی درباره فرایند جدایی / تفرد اضطراب دارد . چرا که به پدر،مادر و موطن متکی بودن مزایایی نیز دارد.
 
جذابیت اینترنت
شاید یکی از دلایلی که برای بسیاری نوجوانان بسیار فریبنده است آن است که این دوگانگی را ممکن می سازد.می خواهید افراد جدیدی را ملاقات کنید؟ کار های هیجان انگیز انجام داده و به اکتشاف جهان بپردازید؟و در عین حال در خانه باقی بمانید؟ در اینترنت می توانید هر دو را به صورت همزمان انجام دهید.می داند .  سالهای نوجوانی دوره دشوار و اضطراب آوری درزندگی است .و اینترنت و جذابیت های آن می تواند برای مقابله با این اضطراب ها کمک کند.
 
 پاتوق نوجوانها کجاست؟
 
- وب سایتها : صفحات یا مجموعه صفحاتی وجود دارند که نوجوانان می توانند از آنها بازدید کنند.این صفحات ممکن است توضیحات اندکی درباره یک ستاره موسیقی، صفحات اصلی دیگرنوجوانان که در آنها خود را توصیف کرده اند، مقاله ای درباره انقلاب فرانسه، یا یک کتاب اینترنتی باشد. صفحات وب همچنین شامل تصاویر، کلیپ های ویدیو یی، موسیقی و صداها نیز می شوند .آنها حاوی منابع عظیمی از ایده ها، بینشها و بصیرت ها برای نوجوانان مشتاق کشف هویت خود وراهی در زندگی هستند.
- گروههای پست الکترونیک : پست الکترو نیک ابزار ارتباطی قدرتمند، انعطاف پذیر و آسان و تنها یک نامه الکترونیکی ساده که از طریق اینترنت فرستاده می شود ، نیست . تبادلات پست الکترونیک چیزی بیش از یک مکالمه است .می توان از طریق تعاملهای پست الکترو نیک روابط پیچیده وظریفی را برقرار کرد .
پست الکترو نیک بدل به فضای روانشناختی شده است که در آن افراد بایکدیگر زندگی می کنند و دو نفر رابطه احساسی و صمیمانه ای با یکدیگر ایجاد می کنند.
گروه های افرادمیتوانند از طریق لیستهای پست الکترونیک که به نام لیست ذخیره شناخته میشوندبا یکدیگر مکاتبه کنند.از نظر برخی افراد ویژگی جذاب ارتباط نوشتاری همچون پست الکترونیک آنست که نمی توانید صدای طرف مقابل را شنیده یا او را ببینید .البته این امر ، رابطه را تا حدی مبهم و گمنام می سازد، که افراد را تشویق میکند چیزهایی بگویند که در حالت عادی هرگز چنین چیزی نمی گویند. روانشناسان این امر را تاثیر مهارزدایی اینترنت می نامند.
 
- چت روم : چت روم ها نیز جذابیت زیادی برای نوجوانان دارند. نوجوانان در M UD چت رومها، و از طریق پیام های فوری در زمان واقعی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.به بیان دیگر در یک زمان پشت کامپیوتر نشسته و پیام هایی برای یکدیگر تایپ می کنند . همانطورکه دوستان با یکدیگر یا با گروهی صحبت میکنند، باقی میتوانند ناظرپیامهای رد و بدل شده باشند.همچنین میتوان پیام خصو صی برای فردی فرستاد که گروه نمیتوانند آن را ببینند.
پیامهای نوشتاری از طریق تلفنهای موبایل نیز در رده ارتباطات همزمان قر ار می گیرند، گرچه نوجوانها از این نوع ارتباط نوشتاری برای مکالمات غیرهمزمان و با تاخیر استفاده می کنند.در محیطهای چت مولتی مدیا همچون پالاس، مکالمات نوشتاری در اتاقی بصری رخ داده وشرکت کنندگان برای بازنمود خود از آیکون های بصری کوچکی به نام آواتار استفاده می کنند.
چت
برخی نوجوانان دوست دارند خود را به صورتهای تخیلی با تغییر نام، سن، هویت یا حتی بدل به جهان فانتزی پیچیده ای (MUD) جنسیت خود ارا یه کنند. برخی محیطهای چت (برای مثال می شوند که در آن نوجوان نقشها و سناریوهای تخیلی خلق می کند، به رمان زنده ای با شخصیتها و طرح کلی آن ، یا یک مهمانی هالوین با نقشها و فرهنگ غریبش می ماند . همانطور که درباره فضای مجازی با کاربران متعدد (Multi-user dungeon) پست الکترونیک دیدیم، ندیدن با وجود شنیدن صدای طرف مقابل ، چت را تبدیل به شیوه ارتباطی گمنام و مبهمی می سازد، خاصه آنکه افراد ممکن است جز نام مستعار که میتواند هر نام تخیلی باشد نام اصلی طرف مقابل را نیز نمی دانند.
 
-تابلوهای پیام : تابلوی پیام که گاهی اوقات به نامهای متعددی (فوروم،گروههای بحث یا گروههای خبری) نیز خوانده  می شود، به یک تابلوی اعلانات الکترونیکی می ماند . افراد به سایت خاصی روی اینترنت متصل شده و پیامهایی برای یکدیگر ارسال می کنند .اما این مکالمه بر خلاف چت در زمان واقعی انجام نمیشود. شما هر زمان که بخواهید می توانید وارد سایت شده و پیامهای دیگران را بخوانید. معمولا هرگروه مختص موضوع خاصی است.یوسنت که خانه اصلی تمامی گروههای خبری است شامل ده هاهزار گروه میشود که در برگیرنده هرگونه موضوعی هستند.برخی از این گروه ها برای نوجوانان درحکم خانه هایی دور از خانه اصلی آنهاست. برخی وب سایت ها نیز از این تابلوی اعلانات استفاده میکنند . پستهای گروههای خبری نیز مانند پست الکترونیک و گروههای خبری شیوه ارتباطی گمنامی هستند.
 
- وبلاگ: نوع دیگری از ارتباط نوشتاری غیرهمزمان مانند پست الکترونیک و پیام فوری.وبلاگها هستند که نوعی دفترچه خاطرات اینترنتی به شمار می روند. نوجوانان اغلب برای ثبت افکار و احساسات خود درباره حوادث روزمره از وبلاگ استفاده می کنند . آنها میتوانند دسترسی به وبلاگ خود را تا بدان جا محدود کنند که تنها دوستانشان بتوانند یادداشتهای آنان را خوانده و پاسخ ارسال کنند، اما اغلب ژورنال ها در دسترس همگان قرار دارند امری که گاهی اوقات حین تایپ افکار واحساسات درونی خود آن را فراموش میکنند.
نوجوانان می توانند برای مکالمه با دوستانشان درباره موضوعات مورد علاقه خود از وبلاگها مانند تابلوی پیام استفاده کنند . نوجوانان خلاق وبلاگی رابه عنوان ژورنال فرد تخیلی که ایجاد کرده اند یا گروه و سازمان ساختگی استفاده می کنند.اغلب اینگونه وبلاگها تفریحی شخصی برای نوجوانان و دوستانشان محسوب می شود.
 
- کنفرانس ویدیویی : دیگر ویژگی نسبتا جدید فضای مجازی است .افراد با استفاده از دوربین ویدیویی و میکروفون میتوانند حین صحبت یکدیگر را دیده یا صدای هم را بشنوند.مخارج و گوناگو نی مشکلات تکنیکی کنفرانسهای ویدیویی با کیفیت بالا باعث شده است این شیوه،گونه ارتباطی چندان معمولی میان نوجوانان نباشد و تنها افراد معتاد به کامپیوتر چنین چالشی را می پذیرند.
اکنون که با پاتوقهای احتمالی نوجوانان آشنا شده ایم بگذارید بر مزایا و معایب آنچه در این مکانها انجام می دهند تمرکز کنیم . مساله مهمی که باید درباره فضای مجازی به خاطر داشت نقاط قوت وضعف آنست، چرا که مانند بسیاری چیزها در زندگی، خوب و بد به هم آمیخته اند.
توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 21:52   بازدیدها : 738   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .