ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » وابستگی به یک برند خاص

وابستگی به یک برند خاص

مارک گرایی، وابستگی به یک برند خاص و گرایش به استفاده از برخی برندها، یکی از سرگرمی ها و مشغولیات مهم برخی از افراد در زندگی شده است و به نظر می رسد که این مساله دارای یک سود دوسویه است. از یک طرف مصرف کننده این مارکها به نیازهای ارضا نشده خود پاسخ دلخواه می دهند و از طرف دیگر حربه فروشنده ها برای دست یابی به سود بیشتر و فزون تر، به نتیجه مثبت می رسد.
 
شاید بتوان به راحتی خریداران و مصرف کنندگان این مارکها را قربانیان این مساله خواند چرا که باید همواره شتاب کنند تا از آخرین مدل کیف، کفش، بلوز، ساعت و .. عقب نیفتند و از طرف دیگرخواسته پنهان تولیدکنندگان و فروشنده های این مارکها و برندها را اجابت نموده و به این مساله کاری نداشته باشند که تولیدکننده های آنها چه قیمت و بهایی را پیشنهاد می دهند. این افراد بعد از مدتی تبدیل به مرغ مقلد شده و دیگر ناخودآگاه به سمت مارکهای معروف و مطرح، کشیده شده و صرفا تقلید می کنند.
 
مصرف کننده این مارکها به نیازهای ارضا نشده خود پاسخ دلخواه می دهند و از طرف دیگر حربه فروشنده ها برای دست یابی به سود بیشتر و فزون تر، به نتیجه مثبت می رسد.
البته باید توجه داشت که به خریداران هراز گاهی این مارکها  و مدلها، عنوان قربانیان مارک اطلاق نمی شود بلکه منظور ما کسانی هستند که مهمترین و بزرگترین دغدغه شان لباس مارک دار است.
 
برای اینکه قربانی این مارکها نشوید، چه باید کرد؟
- کسب آگاهی. بی تردید شرط اصلی موفقیت در هر کاری، برخورداری از یک سلسله آگاهی ها است؛ تا فرد به کمک آن بتواند بر ابعاد مختلف مساله مورد نظر اشراف پیدا کرده و در هر مورد، اقدامات لازم را به عمل آورد . بر این اساس، اولین و مهم ترین گام در امر مبارزه با مارک گرایی افراطی، ارتقای سطح بینش است; یعنی فرد علاوه بر اطلاع از ماهیت و علل گرایش به مارکها و برندهای معروف اولا، باید حد معقول و متعادل آن را با توجه به فرهنگ جامعه بشناسد و ثانیا، اهداف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی تولیدکنندگان و فروشندگان این مارکها و  مدلها را به خوبی تشخیص دهند . تنها در این صورت است که فرد نه تنها تحت تاثیر تبلیغات ماهواره ها و مجله های و ستاره ها قرار نمی گیرد بلکه روز به روز در مسیر رشد و تعالی معنوی و ارزش های اجتماعی قرار گرفته و از به وجود آمدن زمینه نفوذ فرهنگی و اعتقادی آن ها جلوگیری به عمل آورد .
 
یکی از لذت ها و جذابیت های بلوغ شناختی در افراد داشتن اراده و فکر آزاد است. یعنی فردی که خودش قدرت انتخاب داشته باشد نه اینکه دیگران برای او تصمیم گیرنده باشد.
- به خودتان فکر کنید. یکی از لذت ها و جذابیت های بلوغ شناختی در افراد داشتن اراده و فکر آزاد است. یعنی فردی که خودش قدرت انتخاب داشته باشد نه اینکه دیگران برای او تصمیم گیرنده باشد. شاید یکی از دلایل مهم کشمکش های دوران نوجوانی و جوانی همین نیاز و عطش استقلال است. بنابراین اگر می خواهید در کوچه، خیابان، مدرسه، محل کارو ...تبدیل به مدلهای برخی شرکتها و تولید کننده های معروف و پر زرق و برق نشوید باید در انتخاب نوع لباس بسیار دقت کرده و خودتان را ناخواسته و ناآگاهانه مدل طراحان لباس و مارکها نکنید.

- در هنگام انتخاب کفش یا لباس خودتان را تمام قد در آیینه نگاه کنید. اغلب ممکن است که درمهمانی ها، مراسم و یا حتی در خیابان با افرادی مواجه می شویم و با خودمان فکر می کنیم اگر او تنها یکبار تمام قد خودش را در آیینه نگاه می کرد، هرگز چنین لباس یا کفشی را نمی پوشید. ما دوست داریم مورد جلب توجه باشیم اما از انگشت نما شدن خوشمان نمی آید. قبل از خرید هر لباسی (به خصوص لباسهای مارک دار که عمدتا جنبه تبلیغی داشته و شاید زیبایی های لازم را نداشته باشد) حتما آن را در برابر آیینه امتحان کنید و با دیدگاهی انتقادی به خود نظر افکنید. ببینید این لباس یا پوشش در شان و شخصیت شما هست یا اینکه تبدیل به یک مدل شده اید؟
 
قربانیان مدگرایی و مارکها و برندهای معروف، رفتارهایشان اعتیادی گشته و گویی در برابر مدلها و تولیدات جدید قدرت از کف داده و خود را ملزم به خرید می کنند.
 
- برای خریدهای خود در زمینه لباس و کیف و کفش و .. بودجه بندی مشخصی داشته و از آن تجاوز نکنید. قربانیان مدگرایی و مارکها و برندهای معروف، رفتارهایشان اعتیادی گشته و گویی در برابر مدلها و تولیدات جدید قدرت از کف داده و خود را ملزم به خرید می کنند. بنابراین اگر فکر می کنید شما جز یکی از افرادی هستید که در برابر مارکهای جدید اختیار از دست داده و دایما به دنبال تولیدات جدید طراحان هستید باید بدانید که لازم است هوشمندانه تر رفتار کرده و برای خرید یک لباس یا یک کفش و .. قیمتها و مبالغ هنگفت و چند برابری نپردازید.
 
- برای مدتی هم که شده بالغانه و عاقلانه تر رفتار کنید و حداقل مقطعی از زمان را(به طور آزمایشی) به دنبال لباسهای مارک دار نباشید و سعی کنید اطرافیانی را که از این نوع پوشش  استفاده می کنند با دیدگاهی نقادانه مورد ارزیابی قرار دهید. در بسیاری از موارد ما نمی توانیم عیب و نقص یا کاستی های خود را ببینیم اما ملاحظه این نقصها در دیگران برای مان راحت تر و آسان تر است.
 
- از الگوهای مثبت و مناسب استفاده نمایید. الگوطلبی یکی از ویژگی های مهم در زندگی افراد به خصوص در دوره جوانی و نوجوانی است; یعنی افراد در مسیر کسب کمال به طور طبیعی مایل است از طریق تاسی به منش و رفتار افرادی که آنان را مظهر کمالات می داند خود را به فضایل و ارزش های اخلاقی آراسته سازد . روشن است که اگر فرد به الگوی مناسبی در جامعه خود، دست نیابد، به الگوها و ارزش هایی که بیگانگان با استفاده از ابزارهای تبلیغی به تمجید از آن ها می پردازند گرایش پیدا می کند . بنابراین، ضرورت دارد که در محیط زندگی خود الگوهای مناسبی که با فرهنگ و ارزش های پذیرفته شده جامعه سازگاری دارند را بیابیم، تا این نیاز اصیل انسانی به صورت شایسته با توجه به مبانی اعتقادی و ارزشی مان تامین شود و زمینه هرگونه کشش به سوی الگوهای تحمیلی و در عین حال، زیان بار از بین برود .

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 17:26   بازدیدها : 1051   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .