ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » سرک کشیدن به رازهای نوجوانی

سرک کشیدن به رازهای نوجوانی

نوجوانان همیشه رازهایی را از والدین خود مخفی می کنند. در حالی که آنها همیشه موضوعی برای مخفی کردن دارند، ولی به نظر می رسد که این تمام داستان نیست. زمانی که نوجوان شما در خودش فرو رفته، صحبت نمی کند، گوشه ای می نشیند و یا حرف نمی زند و یا درب اتاق خود را به روی شما می بندد و حتی شاید در ظاهر بگوید که"مساله ای نیست" یا " اتفاقی نیفتاده" اما مسلما داستان بیش از این است. گاهی اوقات نوجوانان دوست دارند بدون اینکه در مورد مشکل خود با والدین صحبت کنند، والدین مشکل آنها را پیدا کرده و درک کنند. در ادامه پیشنهاداتی به شما والدین عزیز ارایه می گردد تا بتوانید رازهای نوجوانتان را کنکاش کنید:
 
 
توجه به ارزشهای فردی در نوجوانی
دستیابی به فردیت از مهم ترین اتفاقات دوران نوجوانی است. مسلما کودک دیروز ما که در بسیاری از زمینه ها از والدین پیروی و الگوبرداری می کرد و حتی بسیاری از رفتارها و حرکات آنها را تکرار می کند، حال که به مرحله نوجوانی رسیده ، می خواهد بین خود و والدینش فاصله ایجاد کند. آنها از اتکای خود به پدر و مادرشان کم می کنند و با هم سن و سالهای شان ارتباطی قوی برقرار می کنند. نوجوان در هر فرصتی که به دست می آورد برای به دست آوردن استقلال تلاش می کنند و کم کم مثل افراد بزرگسال احساس آزادی می کند. این فرآیند بخشی از دستیابی به فرآیند فردیت و کسب استقلال فردی است که باید مورد توجه، احترام و درک والدین قرار بگیرد.
 
در فراز و نشیبها از فرزندتان حمایت کنید
دوره نوجوانی شبیه به یک داستان نمایشی است. یعنی همانطور که یک داستان فراز و فرودهای بسیاری دارد، شاید نوجوان شما هم در یک لحظه بسیار آرام و خوب است و در یک لحظه دیگر شاید شبیه  به یک فرد ماتم زده و غمگین گردد. این کاملا طبیعی است بنابراین اصلا عصبی و وحشت زده نشده و واکنش شدید نشان ندهید اما از طرف دیگر غم و اندوه را دست کم نگرفته و کم اهمیت فرض نکنید. به آنها قوت قلب دهید و حتی از خاطرات مشابه دوران نوجوانی خود برای آنها تعریف کنید. نوجوانان دوست دارند از قصه های غم انگیز و یا فرحبخش دوران نوجوانی و جوانی والدین شان مطلع شوند. البته امکان دارد که در ظاهر فرزند شما بی نیازی خود از حمایتهای شما را نشان دهد اما واقعیت امر چنین نیست.
توانایی در بحث کردن هنری است که در اثر تجربه کسب می گردد و والدین در ایجاد این مهارت در فرزندان نوجوان شان نقش بسزایی دارند.
به نظرات نوجوانتان احترام بگذارید
نوجوانان در ظاهر تظاهر می کنند که بر روی عقاید خود بسیار ثبات قدم دارند در حالی که احساس واقعی آنها نسبت به برخی از عقایدشان سست و نا امن است و علی رغم بحث های سخت و سمجی هایی که می کنند ، اما برخی از آنها خیلی زود از نظرات خود باز گشته و در عقایدشان سست می شوند. توانایی در بحث کردن هنری است که در اثر تجربه کسب می گردد و والدین در ایجاد این مهارت در فرزندان نوجوان شان نقش بسزایی دارند. برای مثال والدینی که هیچگاه نظرات خود  را ابراز نمی کنند و یا به رد کردن نظرات اطرافیان به خصوص فرزندان می پردازند، عزت نفس و کارآمدی را در فرزندان از بین برده و در نتیجه کارآمدی لازم برای تسلط بر بحث های گروهی و یا دو نفره را از دست داده و یا اصلا کسب نمی کنند. توصیه می شود فرصت هایی را برای بیان نظرات، پیشنهادات و حتی انتقادات، به فرزندتان بدهید ، حتی اگر می دانید نظرات آنها مطابق با نظرات شما نبوده و یا متضاد است؛ به این ترتیب با مورد توجه قرار دادن نظرات فرزندان خود، توانایی و استعداد اظهار نظر را در آنها تقویت و تشویق کنید.
 
یک تصویر زیبا از آینده برای نوجوان تان ترسیم کنید
باور داشته باشید یا نه؛ اما نوجوانان در مورد بزرگ شدن و رشد کردن، عصبی مزاج هستند. آنها با ترس از مسئولیت هایی که برای یک شخص بالغ به مرور پدیدار می شود مواجه می شوند. والدین عموما به طور مرتب تصویری تیره برای آنها ترسیم می کنند و آنها را از این که قرار است نقش یک فرد بالغ را ایفا کنند می ترسانند همین موضوع بچه ها را نگران و متزلزل می کند. بهتر است تصویری مثبت و امید بخش از آینده برای آنها ترسیم شود. به آنها اطمینان دهید که شما پشت آنها هستید تا آنها احساس خوش بینی و امنیت بیشتری کنند.

 
در کسب موفقیت به نوجوانتان کمک کنید
نوجوانان اغلب به دلیل نداشتن تجربه شکست می خورند داشتن شغل یکی از چیزهایی است می تواند تجربیات مفیدی به انسان بدهد و مانع از اشتباهات مهلک و مکرر می شود. اگر از طریق دوستان و آشنایان خود و حتی همسو با شغل خودتان، برای او یک شغل نیمه وقت بعد از اوقات حضور در مدرسه و یا تنها در ایام تعطیلات مدرسه پیدا کنید اومی تواند تجربیات جدید فراوانی را که باعث ایجاد احساس کفایت در وی شود کسب کند.
 
 
 
مشوق مدرسه رفتن وفعالیتهای اجتماعی او باشید
نوجوانان به طور جدی خواهان موفقیت هستند. آنها هرگز دوست ندارند شکست بخورند. آنها مدرسه را نیز دوست دارند زیرا جایی است که در آنجا دوستیابی می کنند. در مدرسه است که آنها کنار آمدن و زندگی کردن با افراد مختلف را فرا می گیرند. چه فرزندتان فرد خردمند و با هوشی باشد و چه فردی اجتماعی، همیشه او را تشویق کنید.
دوست داشتن یک نفر، به این معنی است که شما حمایت عاطفی خود را ادامه می دهید، چه در مواقع خوب و مثبت و چه در دوره های بد و منفی.
به دنبال شیوه های سالم شاد بودن باشید
شاد بودن همزاد دوران پر فراز و نشیب نوجوانی است. یک نوجوان در عین مسئولیت پذیری می تواند بسیار شوخ طبع و شاد باشند. لذا شما می توانید ازچیزهای کوچک و ظاهرا بی اهمیت بسیاری است که می تواند نوجوان را شوکه کند یاسرحال بیاورد، استفاده کنید. سعی کنید از شیوه"تو نمی توانی این کار را بکنی" بر شیوه"بیا ببینیم چگونه می توانی آن را انجام دهی؟" تغییر ذایقه دهید. زمانی که والدین مشوق فعالیتهای شاد و سالم باشند نوجوان کمتر به سراغ راههای انحرافی مانند سیگار و مواد مخدر و .. خواهند رفت.
و نکته آخر اینکه اگر رفتاری منصفانه و با ثبات با وی داشته باشید اگر فضا و میدان کافی برای رشد به او بدهید ، اگر به عشق خودتان نسبت به او(حتی در سخت ترین شرایط) ادامه داده اید ، احتمالا او با رابطه ای محکم با شما نوجوانی را پشت سر خواهد گذاشت و شما نیز می توانید با شناخت بیشتر از نوجوانتان دنیای وی را بهتر درک کنید.
البته طبیعی است که گاه والدین بسیار نگران می شوند. این مساله اصلا غیر طبیعی نیست. اما سعی کنید واکنش افراطی ندهید. شما از زمان تولد فرزندتان برای او یک نیروی هدایت کننده بوده اید و علی رغم فشارهای بسیار شدید دوران نوجوانی، باز هم می توانید یک پدر یا مادر فعال و دلسوز باقی بمانید ، تا تاثیر و نفوذ شما  از بین نرود. دوست داشتن یک نفر، به این معنی است که شما حمایت عاطفی خود را ادامه می دهید ، چه در مواقع خوب و مثبت و چه در دوره های بد و منفی.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 21:43   بازدیدها : 712   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .