ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » روش های ساده و کاربردی اعطای عزت نفس به نوجوانان (2)

روش های ساده و کاربردی اعطای عزت نفس به نوجوانان (2)

پدران و مادران گرامی باید بدانند که  :"عزت نفس" ، مانند مهارت تیراندازی ، نقاشی ، رانندگی و ... ، یک "مهارت " است . مهارتی که باید آ نرا آموخت و سپس با تمرین و پشتکار ، به تقویت آن پرداخت .
در این مقاله ، در ادامه ی مباحث روش های ساده و کاربردی اعطای عزت نفس به نوجوانان ، نکات دیگری را یادآور می شویم که دانستنش خالی از فایده نیست :
** "فخرفروشی و تکبر " ، عاملی است که دوستان نوجوانتان را از کنار او می راند . به او بیاموزید که اگر خود را علّامه ی دهر بداند و احساس کند که عقل کل است ، نمی تواند بر کسی تاثیر بگذارد . خودتان تواضع باشید تا او فروتنی را از شما یاد بگیرد.
** "ادب و نزاکت " را به نوجوانتان یاد دهید . به او بگوئید که رفتار مودبانه ، سبب می شود که او در اجتماع ، عزت نفس بیشتری داشته باشد.
** به فرزندتان یاد دهید که "خودش " باشد.  از نقاب های هفت رنگ "دیگر بودن " استفاده نکند ، مدام به دنبال " تائید گرفتن " از دیگران نباشد ، با آسانی از دیگران تاثیر نپذیرد .
** اگر فرزندتان سرگرم تماشای یک برنامه ی تلویزیونی است ، تا قبل از پایان آن برنامه ، شبکه را عوض نکنید .
** هیچ گاه او را تا دمِ در مدرسه نرسانید و به انتظار بیرون آمدنش از مدرسه پشت در نایستید . کاری نکنید که احساس کند هنوز بچه است و شما مثل بچه ها با او رفتار می کنید .
** هیچ گاه بی دلیل از او حمایت نکنید . این حمایت بی جا از جانب شما  ، باعث دلخوری او می شود . در این حالت ، او خودش را دست کم می گیرد و احساس عزت نفسش کاهش می یابد.
** هنگام بازدید از موزه یا نمایشگاه ، از فرزندتان بخواهید نظرش را در دفتر پیشنهادات و انتقادات آنجا بنویسد و به نام خود امضاء کند .
** در نمایشگاه های کتاب و نرم افزار ، ترتیبی دهید که فرزندتان ، امضاء یا دست خطی از یک هنرمند یا نویسنده داشته باشد .
** به او نگوئید  : "هیچ گاه از دیگران کمک نخواه ! " . به او یاد دهید که اگر کسی به او کمک کرد یا پیشنهاد کمک کردن به او داد ، آن را بپذیرد .
**درست کردن کلکسیون های خاص و منحصر به فرد ، عزت نفس نوجوانتان را افزایش می دهد .
** جلسات خانوادگی شبانه را فراموش نکنید . با هم صحبت کنید ، تا از نقطه نظرهای همدیگر آگاه شوید . اگر مشکلی در خانه به وجود آمده ، مسئله را مطرح کنید و از تمامی اهل خانه نظر بخواهید که : چگونه می شود مشکل را حل کرد ؟
به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید . بدون هماهنگی با او ، کمد لباس ها یا کشوی وسایل خصوصی اش را تمیز نکنید . در صورت امکان ، یک اتاق مستقل یا یک میز تحریر کنار اتاق نشیمن مخصوص به او اختصاص دهید
** به فرزندتان زیادی سخت نگیرید . مثلا اگر حوصله ندارد امشب آشغال ها را دم در بگذارد ، انعطاف به خرج دهید و این زحمت را بدون منت و غرولند خودتان انجام دهید ، یا به عهده ی فرد دیگری بگذارید . از فرزندتان نخواهید که همواره تابع نظم و انظباط مشخص و بی چون و چرای شما باشد . اما حواستان باشد اگر همین یک شب را به او فرجه داده اید ، فردا شب زیر بار تنبلی هایش نروید و قاطعیت معقول و معتدلی به خرج دهید .
** " تشکر کردن " را به او بیاموزید . به او بگوئید که در قبال کارهایی که برای او انجام می دهند ، سپاسگذاری کند .
**درست است که حالا فرزندتان قد کشیده ، پشت لبش سبز شده و صدایش کلفت شده ، ولی مانند  توصیه ی تکراری دوران کودکی ، در آغوش گرفتن و بوسیدن را فراموش نکنید .
** هیچ گاه لوح های تقدیر ، کارت های آفرین ، تشویق نامه ها و جایزه های فرزندتان را دور نیاندازید . در جعبه ای زیبا از آنها نگهداری کنید ، یا قابش کنید و به دیوار اتاقش بزنید.
** ساعت های زیادی پای برنامه های ویدئویی و رایانه ای نشستن ، روحیه ی فرزندتان را کسل و بی روح می کند .
 نقاب  دیگر بودن 
**در حیاط یا پارکینگ خانه ، تور والیبال یا بدمینتون نصب کنید ، یا چند تا میله ی آهنی را با فرزندتان به هم جوش دهید و یک دروازه ی کوچک درست کنید . هروقت فرصت شد ، با هم بازی کنید و از با هم بودن ، جهت ارتقای عزت نفس فرزندتان استفاده کنید . همه ی اعضای خانواده با هم به تمرین بدنسازی بپردازید . عرق کردنِ دسته جمعی ، نه تنها خانواده ها ، بلکه بدن ها را نیز قوی و استوار می کند .
** به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید . بدون هماهنگی با او ، کمد لباس ها یا کشوی وسایل خصوصی اش را تمیز نکنید . در صورت امکان ، یک اتاق مستقل یا یک میز تحریر کنار اتاق نشیمن مخصوص به او اختصاص دهید .
** به نوجوانتان بگوئید که : "تنهایی" بد نیست ، "احساس تنهایی" بد است .
** به او بگوئید که  :"یاد خداوند " ، همیشه آرامش بخش و اطمینان ساز است .
** "خوب لباس پوشیدن " را به او یاد دهید . به او بگوئید که نباید لباس های رسمی و مخصوص مهمانی ها را ، هنگام بازی و گردش بپوشد .  اینگونه است که همیشه خوش لباس و مرتب خواهد بود .
** یک تلسکوپ تهیه کنید و شب های ستاره باران ، همراه با فرزندتان به پشت بام بروید و از زیبایی ستاره ها بهره مند شوید.
** " شیوه های درست برنامه ریزی" و " مدیریت زمان " را به فرزندتان آموزش دهید .
** مهارت " تندخوانی "  ، مهارت مهم و ارزشمندی است که در دوره های خاصی از زندگی نوجوان ، مانند معجزه عمل می کند. این عامل ، سبب پیشبرد سریع موفقیت های او میگردد و یقینا عزت نفس او را ارتقاء می بخشد .
** یادگیری زبان انگلیسی  ، نوجوان را در بسیاری از مواقع بر دیگران برتری می بخشد و عاملی است که موفقیت او را در جنبه های مختلف تحصیلی و شغلی تضمین می کند .
** به دخترتان یا حتی به پسرتان ، آشپزی و شیوه ی درست کردن کیک و شیرینی و انواع ترشی و دسر را آموزش دهید . به فرزندتان چگونگی استفاده از ماکروفر و سرخ کن را یاد دهید .
هم صرفه جویی را به او بیاموزید ، هم از بدی های خسیس بودن به او بگوئید . اسراف و تبذیر را در کنار هم به او آموزش دهید . اینگونه است که او می تواند زندگی به دور از افراط و تفریط را از شما یاد بگیرد
** هیچ گاه ، در هیچ شرایطی ، حتی در اوج عصبانیت ، نوجوانتان را تحقیر نکنید و به او ناسزا نگوئید .
** به فرزندتان بیاموزید که درستی ، صحت و دقت را سرلوحه ی همه ی اعمل و رفتارش قرار دهد . از آموزش اعمالی چون زرنگ بازی ، رند بازی ، دودوزه بازی ، چابلوسی و تملق" جهت پیشبر کارهایش بپرهیزید.
** هم صرفه جویی را به او بیاموزید ، هم از بدی های خسیس بودن به او بگوئید . اسراف و تبذیر را در کنار هم به او آموزش دهید . اینگونه است که او می تواند زندگی به دور از افراط و تفریط را از شما یاد بگیرد  . به او بگوئید که خوب زندگی کردن ، همراه با قناعت و صرفه جویی است ، نه اسراف و زیاده خواهی . به او نشان دهید که  : می شود بهترین لباس را پوشید ،  می شود بهترین مسافرت را رفت ، می شود شاد و خوش زندگی کرد ؛ اما بدون اسراف و ولخرجی.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 13:43   بازدیدها : 731   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .