ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » تعديل احساس،نياز نوجواني

تعديل احساس،نياز نوجواني


تغييرات فيزيکي که در طول بلوغ صورت مي گيرد موجب تغييرات احساسي و اجتماعي بسياري نيز مي شود. اول اينکه، فرآيند بلوغ جسمي مستقيماً بر بدن و مغز تاثير مي گذارد تا نيازها، علايق، و حال و هواي کودکانه را تغيير دهد. سپس، وقتي ظاهر و عملکرد کودکان شروع به تغيير مي کند، يکسري تاثيرات اجتماعي نيز تغييرات اجتماعي و احساسي آنها را تسريع مي کند.
 
کودکان با مشاهده تغييراتي که در بدنشان اتفاق مي افتد ، تجربيات اجتماعي ناشناخته اي هم تجربه مي کنند.  وقتي  تغييرات جسمي مورد توجه ديگران قرار مي گيرد ، رفتار و برخوردهايي متفاوت از طرف ديگران را تجربه مي کنند. بعنوان مثال، نوجواناني که سريع تر بالغ مي شوند، محبوبيت بيشتري پيدا مي کنند درحاليکه همسالان آنها که بلوغ کندتري دارند، محبوبيتشان کاهش پيدا مي کند. همينطور متوجه مي شوند که سايرين برخلاف هميشه به طور ناگهاني توجه بيشتري به ظاهر آنها مي کنند.
تعديل احساس توانايي است که به افراد اين قدرت را مي دهد تا هوشيارانه (و با محدوديت) شدت احساساتي مثل عصبانيت، لذت يا ترس خود را تنظيم کنند.
تغييرات جسمي که همراه با بلوغ اتفاق مي افتد، پايه و اساس تجربيات احساسي تازه مي شود. بعنوان مثال، والدين متوجه مي شوند که فرزندانشان در اين دوران حساس تر و بداخلاق تر مي شوند. اين بداخلاقي و دمدمي مزاج شدن به تغييرات و نوسانات هورموني که در آنها ايجاد مي شود مربوط است. کاملاً درست است که هورمون هاي جنسي عوامل شيميايي بسيار قدرتمندي هستند که مي توانند بر اخلاق و روحيه تاثير بگذارند. در دوران بلوغ، بدن اين نوسانات هورموني را تنظيم مي کند و اين نوسانات موجب دمدمي مزاج شدن فرد مي شود. اما اين دمدمي مزاج شدن دلايل جسمي ديگري هم علاوه بر اين نوسانات هورموني دارد.
مطالعه قبل از خواب
دمدمي مزاج شدن نوجوانان مي تواند تحت تاثير کمبود خواب آنها باشد. دلايل جسمي و اجتماعي زيادي براي اين کمبود خواب که در دوران بلوغ ايجاد مي شود وجود دارد. اول اينکه، چرخه خواب-بيدار بدن به ريتم شبانه روزي بستگي دارد که در مقابل تحت تاثير هورمون هاست. در دوران بلوغ، يک تغيير طبيعي در ريتم شبانه روزي نوجوان ايجاد مي شود که باعث مي شود شب ها هوشيارتر از سابق باشد. متاسفانه، نوجوانان در اين دوران مجبورند همچنان براي رفتن به مدرسه زود بيدار شوند و در نتيجه ، دچار کمبود خواب مي شود. همين مسئله باعث مي شود در روزهاي تعطيل تمايل زيادي براي خوابيدن داشته باشند. اين کمبود خواب مي تواند بر قدرت تمرکز آنها تاثير منفي بگذارد و حساسيت آنها را هم بيشتر کند و همين مسئله موجب مي شود که نتوانند کارهايي که يک زماني انجام آن برايشان ساده بود را به خوبي انجام دهند. اين چالش جديد موجب افزايش خستگي و دمدمي مزاجي آنها مي شود.
 
مغز نوجوانان هنوز در حال بالغ شدن است
عامل ديگر  که دمدمي مزاجي نوجوانان را پيچيده تر مي کند اين است که مغز آنها هنوز از نظر فيزيکي در حال رشد است: مغز کودکان تا اوايل بيست سالگي هنوز به طور کامل رشد نکرده است. اين مغز ناقص مسئول عدم بلوغ احساسي و شناختي است که موجب خسته شدن والدين از دست فرزندانشان مي شود.
 
عدم بلوغ شناختي به مهارت هاي در حال رشد نوجوانان برمي گردد که هنوز به اندازه بزرگسالان قابل اعتماد و ماهر نيست. کسانيکه از نظر شناخت بالغ نيستند نمي توانند قضاوت درستي داشته باشند. تفکر نابالغ موجب دشواري در تصميم گيري ها و  فکر کردن درمورد عواقب کارهايشان در نوجوانان مي شود. درنتيجه، نوجوانان معمولاً ناگهاني عمل مي کنند و گاهي خودخواه مي شوند.
والدين بايد از ساختار ناقص مغز، تغييرات خواب و تغييرات هورموني، و عدم بلوغ احساسي و شناختي فرزندانشان آگاه باشند تا بتوانند رفتار آنها را به درستي قضاوت کنند.
رشد فيزيکي ناقص مغز همچنين تا حد زيادي مسئول عدم بلوغ احساسي نوجوانان است. نوجوانان خيلي بيشتر از افراد بزرگسال در تعديل احساسات خود مشکل دارند. تعديل احساس توانايي بسيار مهمي است  چون به افراد اين قدرت را مي دهد که هوشيارانه (و با محدوديت) شدت احساساتي مثل عصبانيت، لذت يا ترس خود را تنظيم کنند. اين کنترل کردن به آنها کمک مي کند پستي و بلندي هاي احساسات خود را محدود کنند.
 
والدين بايد از ساختار ناقص مغز، تغييرات خواب و تغييرات هورموني، و عدم بلوغ احساسي و شناختي فرزندانشان آگاه باشند تا بتوانند رفتار آنها را به درستي قضاوت کنند. در نوجواني، فرزندان دمدمي مزاج مي شوند و تصميمات بدي مي گيرند، اين از سر بدخواهي و لجبازي نيست. دليل آن اين است که نمي توانند در اين دوران طور ديگري باشند. والدين بايد عليرغم مقاومت فرزندانشان راهنمايي هاي مناسب و عاقلانه دراختيار آنها بگذارند و براي عملکردهاي آنها محدوديت تعيين کنند. بااينکار والدين امنيت و آزادي لازم براي فرزندانشان را فراهم کرده و به رشد و بلوغ آنها کمک مي کنند. کودکان براي ابراز فرديت خود و تمرين تصميم گيري مستقل نياز به فضا دارند و براي پيشرفتشان بايد درمقابل عواقب تصميم هايشان از آنها محافظت شود.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 21:50   بازدیدها : 822   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .