ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » بلوغ ، روزهای ترس از آینه

بلوغ ، روزهای ترس از آینه

حتما شما هم تا به حال شنیده اید که یکی از وسایل لازم برای زندگی ، عزت نفس است.ویژگی که به اعتقاد خیلی ها از هوش و دارایی و مناسب بودن شرایط خانوادگی برای رسیدن به موفقیت مهم تر است.
عزت نفس از دو بخش مهم تشکیل می شود :
1- باور خودتوانمندی به معنای داشتن اطمینان به توانائی فکر کردن . درک کردن . آموختن . انتخاب کردن و تصمیم گیری برای خود.
2- احترام به خود یا داشتن حرمت نفس به معنای ارزش برای خود یعنی آن که به خود حق بدهیم که زندگی کنیم و شاد باشیم .
عزت نفس یک نیاز اولیه برای انسانهاست . چون فکرکردن لازمه زندگی موفق است و  قدرت تصمیم گیری هر انسان بستگی به میزان عزت نفس او دارد بنابراین نقش عزت نفس در زندگی انسان بسیار مهم وچشمگیر می باشد .

کودکی و نوجوانی و چگونگی عبور از این دوران بر عزت نفس فرد بسیار تاثیر گذار است مخصوصا تغییرات خاص دوران نوجوانی.به عنوان یک نوجوان، شما به سمت تغییرات زیادی می روید که برای بدن شما رخ می دهد و همراه با این تغییرات دید شما نسبت به خودتان نیز تغییر می کند. افراد زیادی در کنار آمدن با این موضوع دچار مشکل هستند و این بر عزت نفس آنها تأثیر می گذارد.شاید این روزها وقتی در آینه نگاه می کنید ،بینی تان به نظرتان بزرگ بیاید یا حس کنید خیلی چاق شده اید و یا از دیدن جوش های صورت تان  ناراحت شوید اما عجله نکنید این تغییرات زودگذر است و مهم است که نگذارید حستان نسبت به ظاهرتان منفی شود.
تصویر بدن، نگرشی است که هر فرد از ظاهر فیزیکی خود دارد.برای بسیاری از آدم ها، از جمله آنهایی که در اوایل دوره ی نوجوانی شان هستند، نگرشی که نسبت به ظاهر خود دارند می تواند ارتباط نزدیکی با عزت نفس داشته باشد
چرا تصویر بدن و عزت نفس مهم هستند؟
منظور از عزت نفس، ارزشی است که هر فرد برای خود قائل است، احساس غروری است که در درونش است و اینکه چقدر احساس مفید بودن می کند. عزت نفس انسان از این جهت  اهمیت دارد که داشتن احساس رضایت نسبت به خود می تواند بر رفتار او تأثیر بگذارد. یک شخص با عزت نفس بالا به راحتی رابطه ی دوستی برقرار می کند، بیشتر بر رفتارش کنترل دارد و بیشتر از زندگی لذت خواهد برد.
تصویر بدن، نگرشی است که هر فرد از ظاهر فیزیکی خود دارد.برای بسیاری از آدم ها، از جمله آنهایی که در اوایل دوره ی نوجوانی شان هستند، نگرشی که نسبت به ظاهر خود دارند می تواند ارتباط نزدیکی با عزت نفس داشته باشد. چون هنگامیکه کودکان وارد دوران نوجوانی می شوند بیشتر به این موضوع که دیگران چطور آنها را می بینند، اهمیت می دهند.
چه جیزهایی بر عزت نفس یک فرد تأثیر میگذارد؟
بلوغ

بعضی از نوجوانان وقتی به سنین بلوغ می رسند با عزت نفس خود مشکل پیدا می کنند زیرا که تغییراتی برای فیزیک آنها اتفاق می افتد. این تغییرات همراه با نیاز طبیعی پذیرفته شدن، این حس را در فرد به وجود می آورد که خود را با دیگران و با مردم اطرافش، مقایسه کند یا با افراد مشهوری که در تلوزیون، سینما و مجله ها می بیند.اما این غیر ممکن است که ما خود را در مقایسه با دیگران ارزیابی کنیم . زیرا  تغییرات فیزیکی هر فرد در دوره بلوغ با افراد دیگر متفاوت است . بعضی زودتر شروع به رشد می کنند و بعضی دیرتر. بعضی دچار چاقی موقت می شوند که زمینه ی یک رشد ناگهانی است و بعضی دچار اضافه وزن ثابت. همه ی اینها به اینکه چطور ژن های ما برنامه ریزی شده ،  بستگی دارد.تغییرات فیزیکی ای  که در دوران بلوغ بوجود می آید چگونگی احساس دختران و پسران نسبت به خودشان را تحت تأثیر قرار می دهد. بعضی دختران خجالت زده و شرمگین می شوند و بعضی مشتاق هستند که زودتر رشد کنند. دختران ممکن است تمایل شدیدی به لاغر بودن داشته باشند اما پسران به درشت اندامی و ماهیچه ای بودن تمایل دارند.
اگر شما دید مثبتی نسبت به خودتان دارید ، به این معنی است که شما خود و ظاهر خود را دوست دارید. این طرز فکر مثبت به شما اجازه می دهد که به دیگر جوانب بزرگ شدن بپردازید، مانند پیشرفت در روابط دوستی، مستقل شدن از والدین و رقابت کردن  از نظر فیزیکی و روانی.دانستن اینکه چه چیزی شما را خوشحال می کند وچطور به اهدافتان برسید به شما کمک می کند که احساس کنید توانا و قابل هستید و زندگی تان را در اختیار دارید. یک طرز فکر مثبت و شیوه ی زندگی سالم( مانند ورزش کردن و درست غذا خوردن) یک ترکیب بسیار عالی برای داشتن عزت نفس می باشد.
اول باید به این موضوع پی ببرید که بدن شما مال شماست و مهم نیست که چه فرم و انداره و رنگی دارد. اگر در مورد وزن و سایز خود بسیار نگرانید به پیش دکتر  بروید تا مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد. اما اینکه بدن شما چه ظاهری دارد تنها به خود شما مربوط می شود و شما باید از خودتان راضی باشید
بعضی از افراد تصور می کنند که باید ظاهر و طرز رفتار خود را تغییر دهند تا حس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند. اما در حقیقت تمام چیزی که شما لازم دارید این است که شیوه ی نگرش و ارزیابی خود را تغییر دهید.
اول باید به این موضوع پی ببرید که بدن شما مال شماست و مهم نیست که چه فرم و انداره و رنگی دارد. اگر در مورد وزن و سایز خود بسیار نگرانید به پیش دکتر  بروید تا مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد. اما اینکه بدن شما چه ظاهری دارد تنها به خود شما مربوط می شود و شما باید از خودتان راضی باشید.
راه حل
هر گاه از درونتان نظرهای منفی نسبت به خودتان می شنوید به خود بگویید که کافیه و سعی کنید  هر روز با گفتن سه ویژگی تحسین برانگیز از خودتان، عزت نفس تان را بالا ببرید. و همراه با این کار، هر شب سه چیز خوشایندی که در طول روز برایتان پیش آمد را در فهرستی ثبت کنید. برای مثال حس آفتاب روی صورتتان، موسیقی خواننده ی  مورد علاقه تان، خندیدن کسی به شوخی هایتان. با تمرکز کردن به کارهای خوبی که انجام می دهید وجوانب مثبت زندگی تان، می توانید حس تازه ای نسبت به خودتان پیدا کنید.
 

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 16:52   بازدیدها : 675   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .