ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

اسارت در دام شهوت

 اسارت در دام شهوت
یكی از آسیب های جدی ای كه امروزه برای جوانان عزیز به خصوص در وضعیت فعلی جامعه و دشوار بودن امر ازدواج به وجود آمده است، عادت به خودارضایی است. در زمینه درمان این عادت ناپسند، باید گفت كه تنها راه درمان واقعی آن, ازدواج است. خودارضایی مغز را تضعیف می‌کند و قدرت یادگیری و یادآوری و تمرکز فکر و نیروی اندیشه و استدلال را تا حد بسیار زیادی پائین می‌آورد.  باعث فراموشی می شود . هوش و نیروی حل معادلات ریاضی و اقتصادی و هنری و اجتماعی مغز را ضعیف می‌کند. نیروی هنری و آفرینندگی (نیروی تخیل) را به شدت ضعیف می‌کند. لرزش دستها و سر و اعضای بدن را موجب می‌شود. ضعف بینایی، دوبینی، پیرچشمی، آستیگمات را سبب می‌شود. ضعف شنوایی گوش را موجب می‌شود. تحریک پذیری و خشم به وجود می آورد. باعث كمی حافظه (Memory)، عدم تمركز حواس، سیاهی رفتن چشم و در نهایت تاری دید میشود.
در افراد گرفتار خودارضایی، تكامل مغز استخوان و در نتیجه تولید سلولهای خونی با مشكل مواجه شده و منشأ كم خونی، ضعف و خستگی در این افراد است. خودارضایی خیلی شدید و بیمارگونه به تدریج تغییرات هورمونی و شیمیایی  نیز در بدن ایجاد می كند.
دلیل این همه عوارض و عواقب منفی از طریق روندی که در مغز صورت می گیرد قابل توجیه است. یک تحریک جنسی در روابط زناشویی با تحریکات دو مسیر, یکی مسیر رفلکسی که ناشی ازتحریک حس پنجگانه بخصوص لامسه و بینائی , و دیگری مسیر ذهنی  که ناشی از تحریکات ذهنی است ، صورت می گیرد. آنچه توضیح داده شد مسیر طبیعی ارضای جنسی  بود ولی طی خودارضایی مسیر تحریکات رفلکسی ناشی از حس های  پنج گانه,  بجای حس لمس تمامی بدن, محدود به حس لمس موضعی میباشد. و تحریک سایر احساس  در حد صفر خواهد بود. لذا جهت رسیدن به آستانه ارضای جنسی, لازم است مسیر ذهنی جبران کمبود تحریکات مسیر رفلکسی و حسی را بنماید,  لذا با فشار ذهنی و عصبی مضاعف ,  مغز مسیر  را به سمت رسیدن به حد آستانه  طی می کند. که این فشار مضاعف می تواند با تکرار, عوارض عصبی ببار آورد. و همچنین بتدریج مرکز عصبی تحریکات جنسی با کاهش آستانه سعی در جبران این کمبود تحریکات حسی  را خواهد کرد  تا مغز فشار کمتری  را  متحمل  گردد. و بتدریج فرد مبتلا به زود انزالی خواهد شد.
 
 لذا سعی داریم  اطلاعاتی را در زمینه گناه بودن, آثار و عواقب این عمل نا شایست و روش های کنترل و درمان در اختیار شما بگذاریم. این خود شما هستید كه با عزمی راسخ به مبارزه با این انحراف جنسی خواهید پرداخت. امیدواریم به زودی وسایل ازدواج شما فراهم گردد و شما از این نظر خاطرتان آسوده شود.
خودارضایی مغز را تضعیف می‌کند و قدرت یادگیری و یادآوری و تمرکز فکر و نیروی اندیشه و استدلال را تا حد بسیار زیادی پائین می‌آورد.  باعث فراموشی می شود . هوش و نیروی حل معادلات ریاضی و اقتصادی و هنری و اجتماعی مغز را ضعیف می‌کند. نیروی هنری و آفرینندگی (نیروی تخیل) را به شدت ضعیف می‌کند
روش ترك این عادت زشت:
همانگونه كه عالمان اخلاقی مطرح نموده اند، هر روش درمانی در اخلاق و خود سازی، مبتنی بر طی كردن سه مرحله "علم، حال و عمل" است، بنابراین برای خارج شدن از این مشكل، دو روش درمانی "شناختی و رفتاری" پیشنهاد می شود. وظیفه ما دادن آگاهی و شناخت است و کاری که خود شما باید انجام دهید التزام عملی به دستورالعمل ها و به کار گیری دقیق روش های رفتاری ای است که در ذیل ارائه می شود.
نیاز به آگاهی:
خود ارضایی یک انحراف عملی است و باید با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعایت دقیق دستورالعمل محقق نمی شود, ولی چون هر عملی نیاز به دانش و اطلاعات خاص خود دارد, بنابراین راه کنترل و درمان این بیماری و عادت زشت نیز بدون کسب آگاهی میسر نیست . آگاهی, ازطریق مطالعه در آثار و اطلاعاتی كه در این زمینه وجود دارد، بدست می آید. زمینه های مطالعه عبارتند از:
1- اینكه این عمل به لحاظ شرعی حرام و از نظر اخلاقی گناه محسوب می شود و هر گناهی نور ایمان را تضعیف می كند و باعث تاریكی و آلودگی روح انسان می شود. نوری كه انسان بدان نیاز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در قیامت دچار عذاب و حسرت خواهد شد.
2-  مطالعه در پی آمد ها و عواقب سوء آن.
3- آشنایی با روش پیشگیری و درمان.
گناه خود ارضایی:
«خودارضایى» یكى از راه‏هاى انحرافى در ارضاى میل جنسى است كه نسل جوان را در معرض آسیب‏هاى جدى قرار مى‏دهد. این  عادت می تواند استعداد و توانایی های فراوان یك جوان را به نابودی بكشاند و حال و آینده او را تباه كند. استمنا و یا به عبارتی خود ارضایی، از نظر شرعی واخلاقی، حرام و گناه محسوب می شود. این عادت ناپسندی به لحاظ اخلاقی، بعد معنوی انسان را به سختی می آزارد، روح او را تاریك می نماید، آزادی معنوی انسان را سلب می كند و در مسیر خود سازی و كمال، آدمی را با چالش جدی مواجه می كند. مطابق تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان، خود ارضایی نوعی اعتیاد و بیماری زشتی است كه آثار و ضررهای فراوانی بر جسم و روان آدمی باقی می گذارد.
و بدین وسیله گرفتار آثار و تبعات زیان آوری می شوند كه گاها قابل جبران نیست. به طور قطع "خود ارضایی" یكی از "گناهان " است . در این زمینه برخی از عالمان دینی و اخلاقی  از جمله مرحوم شهید آیه الله دستغیب در كتاب خویش" گناهان كبیره"   نسبت به كبیره بودن آن نیزتاكید نموده اند. 
امام صادق (ع) فرموده است: «سه دسته از مردمان اند كه خدای متعال در روز قیامت به ایشان نگاه رحمت نمی افكند،  آنها را تزكیه نمی نماید و عذابی دردناك برای ایشان فراهم نموده است: كسی كه موی سپید خود را می كند، كسی كه با خود نكاح (استمناء) می نماید و كسی كه مفعول واقع می شود».میزان الحكمة، ح 18749
چند راهکار کلی برای درمان
برای کنترل غریزه جنسی هم خود فرد و هم والدین و اطرافیان مسئولیت دارند. آن چه مربوط به خود فرد می‌شود عبارتند از:
1- برنامه‌ریزی برای کار مداوم
جوانان و نوجوانان از نیروی سرشار و فوق‌العاده‌ای برخوردارند. این نیرو اگر در زمینه‌های دیگر مورد استفاده قرار نگیرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرایط سنی آن‌ها در قالب امور جنسی و شهوانی ظاهر خواهد شد. اگر جوانان و نوجوانان به کار مداوم عادت کنند و نیرو و توان خود رادر این زمینه به مصرف برسانند تا حدودی از انحرافات اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی در آنان پیشگیری می‌شود.
2- تنظیم خواب
تحقیقات نشان می‌دهد که بیش‌تر انحرافات به خصوص در زمینه مسایل جنسی از فکرهای ناسالم و خیال‌پردازی‌هایی که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشی می‌شود.  بنابراین، یکی از روش‌های پیشگیری از انحرافات این است که برنامه خواب به صورت دقیق تنظیم شود و تا زمانی که خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نروید. طبیعی است اگر جوان با خستگی به رختخواب نرود، به ناچار مدت زمانی را در بستر بیدار خواهد ماند تا به تدریج به خواب رود و چون افکار و اندیشه‌های شهوانی و تحریک‌آمیز معمولاً در این مواقع به سراغ جوان می‌آیند، تنظیم ساعات خواب برای جوان، ضرورت خاصی می‌یابد. صبحگاهان به محض اینکه از خواب بیدار شدید. بی‌درنگ از بستر برخیزید و توجه داشته باشید که بامدادان بیدار ماندن در بستر خواب، بسیار زیان‌بار است، جسم را سست و ناتوان می‌سازد و وسوسه‌های شوم در دل فرد ایجاد می‌شود. 
بیش‌تر انحرافات به خصوص در زمینه مسایل جنسی از فکرهای ناسالم و خیال‌پردازی‌هایی که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشی می‌شود. بنابراین، یکی از روش‌های پیشگیری از انحرافات این است که برنامة خواب به صورت دقیق تنظیم شود
3- دوری از محیط‌های آلوده و ناسالم
یکی از علل و عوامل انحرافات جنسی و به طور کل انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرک‌های شهوانی است. محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرک در گرایش‌های انحرافی، منجر به طغیان غریزه جنسی در جوان می‌شود. مسایلی از قبیل بدحجابی، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر،استفاده نادرست از اینترنت در تحریک شهوت و غریزه جنسی جوان مؤثر است. 4- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
یکی از زمینه‌های پیدایش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفادة نادرست آن‌ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولانی و بی‌برنامه نوجوانان را عاصی و سرگردان می‌کند. آن‌ها به تدریج سرخورده و مأیوس می‌شوند و در نتیجه به دنیای درون خویش پناه می‌برند و در کنج خلوت و انزوا راهی برای مشغولیت خود می‌جویند.
اسارت در دام شهوت
5- پیشگیری از روابط ناسالم
جوانان و نوجوانانی که  با افراد منحرف و بی‌بند و بار دوست و رفیق هستند، کم کم به انحرافات کشیده می‌شوند و تحت تأثیر امور شهوانی قرار می‌گیرند. نفوذپذیری جوانان از دوستان و همسالان بیش از سایر گروه‌ها است. برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی سعی کنید از دوستی‌های آلوده و مشکوک جداً پرهیز نموده و با افراد سالم و مذهبی ارتباط برقرار نمایید.
6- پرورش تقوا و معنویت در وجود خویش
آن چه بیش از همه ضروری است و به صورت زیربنایی در شخصیت و رفتار جوان مؤثر است. پرورش معنویت و تقویت ایمان و تقوای الهی است. اگر با تقویت ایمان و نیروی اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقویت گردند، بدون شک بخشی از مشکلات آنان به ویژه در زمینه مسایل اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی درمان می‌شود.
یقین داشته باشید، تا زمانی که نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد، هیچ ضمانتی از شهوت و انحرافات اخلاقی وجود ندارد.
7- تسهیل و تسریع ازدواج
علاوه بر آن که جوان سعی در کنترل شهوت و غریزه جنسی می‌کند، باید برای ازدواج که یگانه راه درست ارضای غریزه جنسی می‌باشد، نیز اقدام کند و دلایل نوعاً غیر موجه و پوچ مثل هنوز زود است، می‌خواهم درس بخوانم، داماد وضع مادی خوبی ندارد و... از ازدواج خودداری نکنند و والدین هم سنگ اندازی‌های غیر منطقی نداشته باشند.
 
برای برون رفت از این مشکل به همه دوستان توصیه می کنیم کتاب " مشکلات جنسی جوانان" نوشته حضرت آیت الله مکارم شیرازی را مطالعه نمایند .
 

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 17:13   بازدیدها : 961   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .