ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » نکته هاي امتحاني براي دانش آموزان و دانشجويان

نکته هاي امتحاني براي دانش آموزان و دانشجويان

با نزديک شدن به ايام امتحانات پايان سال، اضطراب و نگراني بر دانش آموزان و دانشجويان مسلط مي شود. اين موضوع مي تواند به کاهش شانس دانش آموز براي کسب نمره اي که لايق آن است منجر شود که اين اتفاق حتي مي تواند براي معلم يا استاد اين دانش آموزو دانشجو افسوس و نگراني به دنبال داشته باشد.
چندين تکنيک وجود دارد که به کمک آن مي توان از نگراني اين ايام خلاصي يابيد و لازم است که دانش آموزان اين نکات را به خاطر بسپارند تا ايام امتحانات را با آرامش خاطر بگذرانند.
 
 
توصيه هايي به والدين، معلمين و اساتيد
 
استرس يا يک عصبانيت خشک و خالي؟
تمايل دانش آموزان براي ارجاع دادن نگراني و عصبانيت در ايام امتحانات به استرس را متوقف کنيد جنبه منفي استرس آن است که مي تواند هرگونه عصبانيت معمولي را تبديل به يک معضل غير قابل کنترل و درگيري با محيط اطراف نمايد.
داشتن احساس نگراني و حتي عصبانيت در ايام امتحان مي تواند يک نکته مثبت باشد. اين احساس نسبتا بي دوام است و علامت مثبتي است که نشان مي دهد دانش آموز به طور جدي به امتحانش فکر مي کند بنابراين باعث مي شود بيشترين استفاده را از توانايي نهفته خود بکند. همچنين اين تنش مي تواند انرژي شخص را به وظايف کوتاه مدت لازم براي آمادگي براي امتحان جهت دهي کند.
 
اولين و مهمترين چيز براي توفيق در كلاس درس, استفاده موثر از زمان خارج از كلاس درس است
 
آمادگي براي امتحان
نگراني يک واکنش طبيعي به امتحان است. تمام دانش آموزان کم و بيش اين نگراني را احساس مي کنند. نکته اينجاست که از اين نگراني ها و عصبانيت ها استفاده مثبت بنماييد براي مثال مي تواند باعث شود دانش آموز به جاي در جا زدن، توانايي هاي بالقوه خود را بالفعل نمايد.
هر چه مي توانيد در مورد امتحان توضيح دهيد. در اولين فرصت درباره جايي که قرار است امتحان برگزار شود و نيز نحوه برگزاري امتحان کتبي و شرايط انضباطي حوزه امتحان صحبت نماييد
درباره ترس از امتحان صحبت نماييد و درباره اينکه چگونه نگراني شان را در اين موارد بروز دهند گفتگو کنيد.
دانش آموزان را تشويق کنيد که با دوستانشان تشکيل گروه دهند. يک سيستم مرور دسته جمعي مي تواند به دانش آموز کمک کند تا به ارزيابي روش و روند مطالعه خود بپردازد.
داشتن خواب آرام و با کيفيت دانش آموز را براي امتحان بسيار سرحال و آماده مي کند.
دانش آموز را در مورد تغذيه  در ايام امتحان و در طي برگزاري آزمون حساس کنيد. مواد سرشار از چربي، شيريني و کافئين، کارکرد مغز را بهينه نخواهند کرد. بدون يک وعده غذايي متعادل مدت زمان زيادي قادر به ادامه امتحان نخواهيد بود.
خواب خوب و کافي در شب قبل از امتحان بسيار با ارزش تر از فشردن و تزريق مطالب فراوان در ذهن است.
 
توصيه هايي به دانش آموزان و دانشجويان
بهترين نکات برنامه ريزي
آنچه براي پيشرفت تحصيلي داراي اهميت اساسي است ،چيست؟ مسلما اولين و مهمترين چيز ، لااقل براي توفيق در كلاس درس ، استفاده موثر از زمان خارج از كلاس درس است.
مي دانيم كه هر شبانه روز 24 ساعت است. دو يا سه ساعت هر روز را به مطالعه كردن اختصاص دهيد. اگر زماني كه در
كلاس ها, غذاخوري, خواب شبانه و درس خواندن صرف مي شود از 24 ساعت كم كنيم باز پنج يا شش ساعت باقي مي ماند كه مي توانيم آن را به كارهايي اختصاص دهيم كه بيش از مطالعه كردن دوست داريم. من تصور مي كنم عامل ديگري كه توفيق تحصيلي به دنبال مي آورد مرور مرتب يادداشتهاي كلاسي و فصلهاي مربوطه كتاب درسي است. مرور دوره اي و آماده سازي براي امتحانات دراز مدت, وقت بيشتري در اختيار شما مي گذارد و از شتاب براي آمادگي امتحان جلوگيري مي كند. بدين شيوه شما مي توانيد با كمال آرامش, با انگيزه بيشتر و تشويش كمتر در روز امتحان حاضر شويد. آخرين چيزي كه شما مي توانيد جهت دستيابي به نمرات خوب انجام دهيد بهره جويي از تمامي منابع و امكاناتي است كه مدرسه، اوليا و يا دانشگاه در اختيار شما مي گذارد همه اين منابع مي تواند به شما كمك كند.
حفظ هوشياري در هنگام مطالعه
حفظ هوشياري و سرحالي حين مطالعه بسيارمهم و البته دشوار است. فرض كنيد مجبوريد چند جلد كتاب را براي امتحان مطالعه كنيد. وقت كافي براي انجام آن داريد ولي نمي توانيد چشمهاي خود را باز نگه داريد. حال اين توصيه را به كار بنديد نخست, يك ساعت تنظيم كننده وقت از آن دسته ساعتهاي كوچك كه ثانيه ها را هم جدا مي كند تهيه كنيد. ساعت را براي فاصله هاي ده دقيقه اي تنظيم كنيد. مطالعه را شروع كنيد تا زماني كه صداي زنگ را بشنويد از پشت ميز بلند شويد و به مدت دو دقيقه در اتاق دوري بزنيد, مي توانيد آب ميوه اي بنوشيد سپس ساعت را باز تنظيم كنيد و كل فرايند را تكرار كنيد. اگر برخاستن و دور زدن و نوشيدن كفايت نكرده است به برخي فعاليتها مانند خم شدن تا سر زانو و بعد راست شدن, عضلات خود را سفت و شل كردن بپردازيد. اين كار حركت جريان خون به مغز را حفظ مي كند. شما در نهايت متعجب مي شويد كه همين دوره هاي كوتاه مطالعاتي تا چه ميزان بر اطلاعات شما مي افزايد.
لابه لاي مطالعه به خود استراحت دهيد . حداقل هر يک ساعت مطالعه نيازمند ده دقيقه استراحت است.
کار مدام و پرهيز از تفريح باعث دلسردي مي شود. انجام کارهاي کوچک و در نظر گرفتن جوايز خوب براي درست انجام دادن اين کارها باعث مي شود لحظات نگراني را با آرامش بيشتري سپري کنيد و زود تسليم نشويد
بهترين نکته هاي مرور
اگر مرور کردن را به درستي برنامه ريزي نکرده باشيد وقت با ارزش شان را از دست خواهيد داد. بهتر است بدانيد که:
* براي هفته هايي که امتحان داريد برنامه ريزي کنيد. اين موضوع باعث مي شود بدون آنکه آرامش و ساعات فراغت خود را از دست بدهيد مطالب ضروري را چندين بار مرور کنيد
* از درس خواندن و به زور حفظ کردن در دقيقه نود پرهيز کنيد. خواب خوب و کافي در شب قبل از امتحان بسيار با ارزش تر
از فشردن و تزريق مطالب فراوان در ذهن است.
* به محض اينکه با مشکلات درسي مواجه شديد با معلمان و يا شاگردان قوي تر کلاس صحبت کنيد.
* لابه لاي مطالعه به خود استراحت دهيد . حداقل هر يک ساعت مطالعه نيازمند ده دقيقه استراحت است. انجام بعضي
حرکات ورزشي سبب آمادگي بيشتر براي شروع مجدد مطالعه مي گردد. مثلا حرکت کششي، قدم زدن، تنفش عميق در هواي آزاد به بهبود فرآيند يادگيري کمک شاياني مي کند. هر گز اين تمرينات را سرسري نگيريد زيرا براي داشتن ذهني فعال انجام اين تمرينات الزامي است.
* کار مدام و پرهيز از تفريح باعث دلسردي مي شود. انجام کارهاي کوچک و در نظر گرفتن جوايز خوب براي درست انجام دادن اين کارها باعث مي شود لحظات نگراني را با آرامش بيشتري سپري کنيد و زود تسليم نشويد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 24-05-1394, 15:55   بازدیدها : 698   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .