ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » گردن كلفتی و نوجوان‌تان

گردن كلفتی و نوجوان‌تان

شكی نیست كه قلدری به هر صورت كه تعریف شود برای برخی از افراد نوجوان پراسترس‌ترین تجربه زندگی است. برخی به حدی از این موضوع هراس دارند كه از رفتن به مدرسه طفره می روند و یا بهانه می‌یابند تا از موقعیت هایی كه ختم به قلدری می شود پرهیز كنند.
با در نظر گرفتن جمعیت بالای نوجوانان کشور، که نیروی محرکه و پویای جامعه محسوب می شوند، قابل تامل است تا به شناخت نگرشها، مشکلات و خواسته های آنها توجه بیشتری شود. چون نوجوانان ما نسل بالنده، پرتحرک و با نشاط و امیدوار تر نسبت به آینده به حساب می ایند لذا توجه به مشکلات آنان، مانند پرداختن و توجه کردن به اصلی ترین سرمایه های ملی کشور است.
از جمله مشکلاتی که به نظر می رسد برخی از نوجوانان ما با ان دست به گریبان می شوند مساله قلدری همسالان و یا هم درسی هایشان است که البته دامنه قلدری بسیار وسیع است و می تواند در محل زندگی، در خانواده و .. هم رخ دهد.
بسیاری از فرزندان نوجوان ما امکان دارد با قلدری مواجه شوند. انواع مختلفی از قلدری وجود دارد كه كنارآمدن با برخی از آنها ساده‌تر است.
گردن كلفتی یا قلدری شامل: سربه سر گذاشتن و اسم گذاشتن، پخش شایعات زشت، نوشته‌ها یا ایمیل‌های سوء استفاده كننده یا تهدید آمیز و ایجاد ارعاب و خشونت است.
اغلب برای این رفتارها تفسیرهای متفاوتی وجود دارد. برای مثال آنچه توسط یک نوجوان یك سربه سر گذاشتن ساده است ممكن است برای دیگری نوعی آزار و اذیت جدی به نظر برسد لذا نمی توان به طور قطع یک رفتار را در دامنه قلدری قرار داد یا ان را کلا رد کرد.
اثرات قلدری
شكی نیست كه قلدری به هر صورت كه تعریف شود برای برخی از افراد نوجوان پراسترس‌ترین تجربه زندگی است. برخی به حدی از این موضوع هراس دارند كه از رفتن به مدرسه طفره می روند و یا بهانه می‌یابند تا از موقعیت هایی كه ختم به قلدری می شود پرهیز كنند. در بالاترین سطح، گاه قلدری می تواند به خودكشی یا اقدام برای خودكشی ختم شود. لذا این مساله باید جدی در نظر گرفته شود. درست است كه كودكان و نوجوانان باید یاد بگیرند كه سطح مشخصی از سربه سر گذاشتن و شوخی های مخصوص این سن و سال را بپذیرند و یا از آن چشم‌پوشی كنند، و والدین باید در این موارد از آنها حمایت كنند تا آنها بتوانند با آن به‌خوبی مواجه شوند اما تهدیدهای جسمی و یا طعنه و سرزنش های متوالی اضطراب‌زا بوده و نباید تحمل شوند.
قربانی
برخی از نوجوانان با احتمال بیشتری نسبت به بقیه افراد قربانی این گردن‌كشی‌ها هستند. آنهایی كه یك ویژگی فیزیكی (جسمانی) واضح مانند اضافه وزن داشته و یا حتی جثه ای ریز نقش داشته و ضعیف به نظر می رسند، و یا آنهایی كه به یك نوع ناتوانی مبتلا هستند (معلولیت)، نوجوانان كم‌رو و خجالتی و یا بی‌اعتماد بنفس، نوجوانانی که توانایی ابراز وجود کمتری داشته و در برابر تمسخرها و بدرفتاری ها به سرعت ضعف نشان می دهند و یا نوجوانانی که به ظاهر وابسته به والدین نشان می دهند، به نظر می رسد که ازقربانیان اصلی قلدری هستند و لذا  درست همینجاست كه دوستان و والدین می توانند نقش كلیدی خود را ایفا کنند (قربانیان نیاز دارند كه حمایت شوند تا ببینند كه در این موضوع هیچ تقصیر و گناهی ندارند).
قلدرها اغلب افرادی هستند كه خودشان مورد گردن‌كشی و یا سوء استفاده قرار گرفته‌اند و ممكن است آسیب‌پذیر و عصبانی باشند
 وقتی كه قلدری اتفاق می افتد بیشتر توجه ها سراغ فرد قربانی می رود. اما لازم است كه به شخص قلدر هم توجه شود. تمام قلدرها مثل هم نیستند. تحقیقات نشان داده است كه بین معركه‌گیرها(یعنی همان قلدر اصلی)، نوچه‌ها و تماشاگرهای خاموش و ساكت تفاوت هایی هست. قلدرها اغلب افرادی هستند كه خودشان مورد گردن‌كشی و یا سوء استفاده قرار گرفته‌اند و ممكن است آسیب‌پذیر و عصبانی باشند. راه های مختلفی برای كمك به آنها هست كه به آنها كمك می كند مشكل خود را مدیریت كنند و مانع از بروز آن در حق افراد دیگر شود.
ضمن اینکه تمام قلدری ها در مدرسه‌ها اتفاق نمی افتد، بیشتر مردم فكر می كنند كه گردن‌كشیها و قلدری ها در مدارس بیشتر از هر جای دیگر اتفاق می افتد درحالیكه این مسئله می تواند در هر جایی از جمله در خانه، اینترنت و یا حتی توسط خواهر و برادر بزرگتر اتفاق بیفتد.
چه می‌توان كرد
 هرچند، گاهی اوقات مشاهده آنچه كه در حال وقوع و پیشرفت است دشوار است اما بزرگترها می توانند كمك زیادی كنند. اگر در كودكتان علائمی از استرس مشاهده كردید و مطمئن نیستید كه چه اتفاقی در حال وقوع است، گردن‌كشی می تواند یك گزینه احتمالی باشد.
تمام مدارس نیازمند یك استراتژی مقابله با گردن كشی و قلدری هستند. لذا شما به‌عنوان والدین می توانید پیگیر چنین مكانیسمی در مدرسه باشید که اگر وجود نداشت به كمك سایر والدین درخواست چنین مكانیسمی را مطرح كنید.
قلدری موقوف!
(توجه کنید منظور ما از راه اندازی چنین مکانیسمی در مدارس این است که هم به مشکلات رفتاری فرد قلدر پرداخته شود و هم بر روی مهارتهای ارتباطی و توانایی ابراز وجود قربانیان توجه لازم صورت گیرد).
اگر متوجه شدید كه نوجوان تان مورد گردن‌كشی واقع شده، با كمال حساسیت و دقت این مساله را دنبال کنید. برخوردهای تند با مدرسه و کادر آموزشی آن و داد و فریاد راه انداختن الزاما بهترین روش نیست. افراد نوجوان اغلب نسبت به رفتار والدین‌شان بسیار عصبانی می شوند و حتی ممكن است فرد قلدر در تلافی رفتار مدرسه دوباره مزاحمت ایجاد كند.
لذا بهترین كار مسلط شدن بر اوضاع و صحبت كردن با فرزندتان جهت اتخاذ تصمیمی است كه خود او نیز از انجام آن خوشحال و راضی باشد. این تصمیم می‌تواند شامل جلب حمایت دوستان فرزندتان یا والدین آنها، صحبت كردن با یك معلم مورد اعتماد مدرسه و یا حتی تغییر مدرسه باشد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 23-05-1394, 20:21   بازدیدها : 650   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .