ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » دلایل و راهکارهای مبارزه با اعتیاد نوجوانی (2)

دلایل و راهکارهای مبارزه با اعتیاد نوجوانی (2)

راهکارهایی برای مبارزه با مواد مخدر برای والدین :
پیش از آن که مشکلی پیش آید ، در مورد مواد مخدر با نوجوان تان حرف بزنید:  چون ما افراد عاقل و بالغی هستیم ، در گفت و گو با نوجوانان مان بیش تر مایلیم شنونده باشیم ،اما گاهی نوجوانان نیز می خواهند نظرات و اطلاعات والدین شان را بشنوند . البته بهترین روش گفت و گو با نوجوانان ، از خانواده ای به خانواده ی دیگر و در سنین مختلف ، متفاوت است . هدف این است که نوجوان مان را آگاه کنیم و به او هشدار بدهیم .
 
استفاده از روش ترساندن ، مانند :« با مصرف مواد مخدر ظرف یک هفته کور می شوی ! یا تمام بدنت کرم می گذارد !» معمولا جواب نمی دهد و ممکن است نوجوان مان با گفتن این حرف ، از چشم هم سالانش احمق جلوه کند .
هدف ما این است که به نوجوان مان اطلاعات کامل و جامع بدهیم . هر چه او اطلاعات بیش تری در مورد مواد مخدر و گروه هم سالانش داشته باشد ، قدرت انتخابش بیش تر می شود و با اطمینان بیش تری می تواند به آنان پاسخ منفی بدهد .
وقتی با نوجوان مان گفت وگو می کنیم ، باید نظرات مان را بیان کنیم و علت حرف های مان را توضیح دهیم . صرف نظر از رای و نظرمان ، باید محدودیت های فردی را برای او توضیح دهیم . ترسناک ترین خطری که در این زمینه نوجوانان را تهدید می کند ، این نیست که آنان به حرف های ما توجه ندارند . آنان می دانند ما چه می گوییم . در واقع رفتار آنان تحت تاثیر گفته های ماست . قطعا این را بدانید که اگر حرف و عمل تان یکی نباشد ، حرف های تان تاثیر مطلوب را نخواهد داشت.
اگر ما از مواد مخدر استفاده کنیم ، احتمال اعتیاد فرزندان مان به مواد مخدر بالاتر می رود. اگر سیگار بکشیم ، احتمالا آنان نیز سیگار خواهند کشید . وقتی آنان می بینند که پس از یک روز کاری پرتنش و اضطراب ، به خانه می آییم و بلافاصله سیگاری روشن می کنیم ، آنان این را به ذهن خواهند سپرد.
 
از دوستان فرزندتان استقبال کنید و اجازه دهید به خانه تان بیایند: گاهی اوقات به این نتیجه می رسیم که ارتباط فرزندتان با بعضی از دوستانش برای او خطرناک است و بهتر است مانع دیدار و ارتباط آنان با هم شوید . اما سعی کنید حضور دوستان فرزند نوجوان تان را بپذیرید ، حتی اگر با معیارهای شما تطابق نداشتند . اگر آنان را از دیدار هم محروم کنید ، احتمالا مخفیانه و به روش دیگری با هم ارتباط برقرار خواهند کرد . در هر حال ، بعضی از والدین در می یابند که اگر قرار باشد پسرشان برای دیدار با دوستش ، که مورد تایید آنان نیست ، تونلی در خانه بکند ،بهتر است به او بگویند :« ما واقعا او را دوست داریم .»
اگر والدی همواره به فرزندش ابراز علاقه کند ، در سنین نوجوانی نگرانی هایش از بابت اعتیاد او به مواد مخدر کمتر خواهد بود . هر چند نگرانی شما قابل درک است ، اما هرگز اتاق او را برای یافتن مواد مخدر نگردید ، زیرا اگراو متوجه شود ، این احساس عدم اطمینان برای او مخرب خواهد بود
درنوجوانان احساس عزت نفس را ایجاد کنید: در مورد مصرف مواد مخدر ، میزان عزت نفس نوجوان تان عاملی حیاتی است . برای ایجاد عزت نفس در فرزند تان کافی است به او نشان دهید که برای نظراتش ارزش قائلید ، حرف هایش را به دقت می شنوید و به او فرصت کافی می دهید تا در مورد آن ها حرف بزند . هدف ما این است که این باور را درنوجوانان به وجود آوریم که می توانند مستقل تصمیم بگیرند و لازم نیست همیشه نظرات شان موافق جمع باشد.
از همان سنین کودکی ، باید به فرزندتان نشان دهید که دوستش دارید . دوستانش را بشناسید ، نام معلمانش را بدانید و از ترس ها و علایق او با خبر باشید . اگر والدی همواره به فرزندش ابراز علاقه کند ، در سنین نوجوانی نگرانی هایش از بابت اعتیاد او به مواد مخدر کمتر خواهد بود . هر چند نگرانی شما قابل درک است ، اما هرگز اتاق او را برای یافتن مواد مخدر نگردید ، زیرا اگراو متوجه شود ، این احساس عدم اطمینان برای او مخرب خواهد بود.
در زندگی نوجوان تان انتظار لحظات بحرانی و حساس را داشته باشید: ما باید از لحظاتی که ممکن است در طی آن ها ، نوجوان ما آسیب پذیرتر از همیشه باشد ، آگاهی داشته باشیم . لحظاتی مانند عزاداری ، شکست خانوادگی ، امتحانات و قطع ارتباط با دوستانش . برای افراد جوان و بی تجربه پناه آوردن به مواد مخدر برای دوری از موقعیتی که در آن قرار دارند ، آسان تر از کنار آمدن با آن است . اگر بدانیم نوجوان مان در چه وضعیتی است ، می توانیم از او حمایت کنیم .
 اعتیاد
برای حمایت از فرزندتان به سایر بزرگسالان اعتماد کنید: خیلی بد است که نوجوان تان ترجیح بدهد به جای شما ، با فرد دیگری حرف بزند ، اما اگر به آن فرد اطمینان دارید ، می توانید فرزندتان را به این کار تشویق کنید . همان طور که شما با والدین تان در مورد بعضی از مسائل حرف نمی زدید ، باید فرزندتان را درک کنید و خوشحال باشید که او با فرد قابل اعتماد شما حرف می زند.
 
 
اگر متوجه شویم که نوجوان مان مواد مخدر مصرف می کند ، چه باید بکنیم ؟
دلم می خواست بگویم :« وحشت نکنید !» اما می دانم در این مواقع ، ترس و وحشت شما واکنشی قابل درک ، اما بی فایده است . ما نباید فکر کنیم که دنیا به آخر رسیده و نوجوان مان امروز حشیش می کشد ، پس فردا کوکایین ،... و در نهایت هرویین . از سوی دیگر ، نباید خود را به حماقت بزنیم که اتفاق مهمی نیفتاده است .
پدری می گفت : « وقتی فرزندتان معتاد می شود ، احساس درماندگی و ناامیدی تان غیر قابل وصف است . در این شرایط احساس می کنید شکست خورده اید و کنترل تان را از دست می دهید . این ها واکنش هایی طبیعی و قابل درک هستند و در این وضعیت ، نخستین و سخت ترین پیشنهاد این است که خود را نبازیم . شاید فقط خود را مقصر تمام این اتفاقات بدانیم ، اما ممکن است ما بهترین والدین دنیا باشیم و باز هم نوجوان مان معتاد شود . برای آن که به بهترین شکل از فرزندمان حمایت کنیم ، باید ابتدا خودمان را کنترل کنیم . متاسفانه بسیاری از والدین به نوجوان معتادشان می گویند :« از خانه ی من برو بیرون و هرگز برنگرد !» در حالی که واقعا نمی خواهند فرزندشان را از خانه بیرون بیندازند.»
ما باید با نوجوان مان صحبت کنیم ، اما لازم است این کار را در فرصت مناسبی انجام دهیم . اگر او هنوز تحت تاثیر استعمال مواد مخدر است ، سعی نکنید با او حرف بزنید . ممکن است در پایان گفت و گو میزان مصرفش بالاتر برود . شما با مشکل بزرگی مواجه شده اید و باید زمان مناسبی را برای گفت و گو انتخاب کنید . باید مدتی در مورد آن چه می خواهید بگویید ، فکر کنید . در حال حاضر ، هدف شما این است که از امنیت و سلامت فرزندتان مطمئن شوید .
وقتی فرصت کافی برای گفت و گو دارید یا تنها با فرزندتان در اتومبیل نشسته اید و جایی می روید ،فرصت مناسبی برای طرح این موضوع است .
بعضی از ما والدین ، به حمایت دیگران نیاز داریم تا در این شرایط کمک مان کنند . اگر فرزندتان به مواد مخدر معتاد شده است ، مراجعه به مشاوری خبره و متخصص ، نه تنها به او کمک می کند تا با این مشکل کنار بیاید ، بلکه آینده ی روشنی را در ذهن او و شما مجسم خواهد کرد
بهانه دست فرزندتان ندهید ، اگر مرتکب اشتباهی شوید ، ممکن است روابط شما در دراز مدت آسیب ببیند . به فرزندتان بگویید چیزی که در خانه پیدا کرده اید ، یا تغییرات رفتاری اخیر او سبب نگرانی تان شده است . به او بگویید :« مدتی است رفتارت طبیعی به نظر نمی رسد . حالت خوب است ؟» به او فرصت پاسخ گویی بدهید . شاید متوجه شوید که او دوست ندارد در این مورد حرف بزند یا دارد دروغ می گوید . اما نگذارید او عصبانی شود .
در مورد او قضاوت نکنید یا با گفتن :« فکر نمی کنی رفتارت خیلی احمقانه است ؟» تحقیرش نکنید . هدف از این گفت و گو این نیست که او را سرزنش یا تنبیه کنید ، بلکه شما می خواهید بدانید واقعا چه اتفاقی در زندگی نوجوان تان افتاده است و در صورت لزوم ، به او کمک کنید تا اوضاع فعلی را تغییر دهید . مهم است او بداند که نگرانی اصلی شما ، سلامت و امنیت اوست و برای تان مهم نیست که همسایه ها و اقوام چه فکر می کنند . اما همان طور که قبلا گفتیم ، در بعضی موارد ،ما فقط نگران سلامت نوجوان مان نیستیم ، بلکه سلامت و امنیت سایر اعضای خانواده ، به خصوص خواهر یا برادر کوچک تر او نیز اهمیت بسیاری دارد .
بعضی از ما والدین ، به حمایت دیگران نیاز داریم تا در این شرایط کمک مان کنند . اگر فرزندتان به مواد مخدر معتاد شده است ، مراجعه به مشاوری خبره و متخصص ، نه تنها به او کمک می کند تا با این مشکل کنار بیاید ، بلکه آینده ی روشنی را در ذهن او و شما مجسم خواهد کرد .
و سرانجام ، بدانید که حتی اگر مقداری حشیش در اتاق فرزند نوجوان تان پیدا کردید ، گرچه نگران خواهید شد ، اما مفهومش این نیست که او معتاد شده یا لزوما معتاد خواهد شد . همان طور که در سایر موارد گفتیم ، برای بسیاری از نوجوانان ، این تجربیات – گرچه خطرناک هستند – یک آزمون به حساب می آیند ، نه انتخاب روش زندگی .
در پایان نیز این نکته ی مهم را به خاطر داشته باشید : گاهی باید فرزندتان را بیش تر دوست داشته باشید ، به خصوص وقتی شایستگی کمتری برای عشق شما دارد .
 

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 23-05-1394, 22:56   بازدیدها : 951   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .