ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

پشت نقاب کودکي


بعدازطلاق والدين،كودكان دردوستى دچارمشكل مى شوند زيرا اغلب احساس مى كنند جدا و متفاوت از ديگران هستند. كودكانى كه والدين شان از يكديگر جدا شده اند واقعا نياز دارند درباره رنج و نگرانى خود با ديگران صحبت كنند. مدارس
نسبت به اين موضوع حساس هستند و با برگزارى جلسات مشاوره به اين دسته ازكودكان يا هركودك ديگرى كه به علل ديگرازدوستى با ديگران كناره بگيرد،كمك مى كنند. اين خدمت ارزشمندى است كه مانع بسيارى از وقايع فاجعه آميز بعدى مى شود.
 
والدين مى توانند به كودك كمك كنند تا دوستى براى صحبت كردن پيدا نمايند. شايد وقت آن باشد كه اقوام در اين مورد پيشقدم شوند.(توجه ! اقوام، دوستان يا همسايگانى كه فوق العاده احساساتى هستند وخود مشكلات حل نشده اى دارند، براى اين كار مناسب نيستند. شايد آنها بيشتر به فكر تامين نيازهاى روحى خود باشند، تا مشكل شما.)
 
در اين مرحله بايد از نيازهاى فرزندمان آگاه باشيم و از او حمايت كنيم. با شركت دادن او درفعاليت هاى فوق برنامه و كلاس هاى مختلف خارج از مدرسه ،امكان دوست يابى رابراى او فراهم كنيم. دوستى، سازگارى و تطابق با شرايط جديد را براى او نيز آسان تر مى سازد.
 
كودكان و اعتماد
كودكان واقعا نيرومندتر از آن هستند كه ما تصور كنيم و اگر والدين براي ارتباط مستقيم با آنها وقت بگذارند، تحمل شنيدن و درك مشكلات زيادي را دارند. والديني كه مشكلات را از فرزندان شان پنهان مي كنند و واقعيت را با او در ميان نمي گذارند، از يك طرف بي اعتمادي را در كودك تشديد مي كنند و از طرف ديگر از محبت و حمايت او محروم مي شوند!
حقيقت اين است كه هر چه با فرزند خود صادق تر باشيد، او بيشتر به شما اعتماد خواهد كرد.
 
نقاب كودكان
تا چه حد با فرزند خود صادق هستيد؟ آيا درباره مشكلات و برخوردهايي كه بين شما و همسرتان رخ داده و مستقيما بر فرزندتان تأثير گذاشته است، با او صحبت كرده ايد؟ آيا او مي تواند به گفته هاي شما اعتماد كند؟ بايد كودكان را تشويق كنيم تا افكار و احساسات واقعي خود را به زبان بياورند، حتي اگر شنيدن آن براي ما ناراحت كننده باشد.
 
اگر نمي توانيد بدون قضاوت و انتقاد كردن چنين كاري را انجام دهيد، به آنها كمك كنيد تا فرد بي طرف و منصفي را پيدا كنند كه بتوانند حرف خود را با او در ميان بگذارند. از ياد نبريد كه طلاق، دنياى كودك را در هم مي شكند. او نگران آينده است و اگر بتواند با والدين خود يا فرزند بزرگسال ديگري ارتباط صادقانه اي برقرار كند، به جاي آنكه خود را در اين ماجرا مقصر بداند، احساس مي كند تا حدي به حل مشكل كمك كرده است.
بايد كودكان را تشويق كنيم تا افكار و احساسات واقعي خود را به زبان بياورند، حتي اگر شنيدن آن براي ما ناراحت كننده باشد.
كودكان و آموزش نقش هاي جنسيتي
فرزندان طلاق نيز در مسير بازسازي خود بايد با امور و رفتارهاي جنسي كنار بيايند. وقتي والدين از هم جدا شوند، كودكان براي  بلوغ و بزرگسالي خود چه كسي را بايد الگو قرار دهند؟ بهترين روش، گفت و گوي صادقانه و درخور فهم نوجوان است.
 
 چه او در مرحله اي است كه بايد درباره امور جنسيتيي و نقش زن و مرد به درك عميق تري برسد و البته او در جستجوي الگو به اقوام، پدربزرگ، مادربزرگ، دوستان و والدينش نيز نگاه مي كند. كودكان نيز بايد هدفمند باشند. كودكان نيز در مسير بازسازي با موانع مختلفي روبه رو مي شوند. اگر به آنها فرصتي داده شود كه با اين موانع كنار بيايند، مي توانند براي خود و خانواده جديدشان اهدافي را در نظر بگيرند. در غير اين صورت بلاتكليف خواهند ماند.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 21-05-1394, 19:44   بازدیدها : 848   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .