ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » مامان‌بزرگ به آسمون رفت

مامان‌بزرگ به آسمون رفت


مرگ حقيقتي از ميان حقايق زندگي است که کودک در مواجهه با آن دچار احساسات گوناگون مي‌شود و به عنوان مسئله‌اي مبهم سعي در شناخت آن دارد و با پرسيدن سوالات متعدد و متنوع در پي فهم آن بر مي‌آيد.
بسياري از والدين در مواجهه با سوالات کودکشان در باره مرگ، دچار استيصال و سردرگمي مي‌شوند و سعي دارند از پاسخ طفره بروند. اما سوالات و کنجکاوي‌هاي کودک همچنان ادامه دارد.
در برابر سوالات کودک درباره مرگ چگونه پاسخ‌گو باشيم؟
هرگز از پاسخ‌دادن طفره نرويد و بدانيد که پاسخ‌هاي شما در ساخت مفهوم مرگ و شناخت او از اين موضوع بسيار حايز اهميت است. به همين منظور بهتر است هنگام پاسخ‌گويي دو نکته مهم را درباره فرزندتان در نظر داشته باشيد.
1- سن کودک و ميزان فهم او                                                    2- رابطه کودک با فرد متوفي
***
1- سن کودک و ميزان فهم او:
کودکان در سنين مختلف توانايي‌هاي متفاوتي در ادراک و شناخت موضوعات دارند.
کودکان 3 تا 6 سال:
مرگ را امري برگشت‌‌پذير مي‌پندارند و چنين تصور مي‌کنند که فرد متوفي روزي باز خواهد گشت. همچنين تصورشان از مرگ فقط با غيبت و نبود فرد شکل مي‌گيرد.
توجه داشته باشيد کودکان در اين سن قادر به درک مفاهيم انتزاعي نيستند. بنابراين از ارايه مفاهيم انتزاعي به کودک پرهيز کنيد.
 
کودکان 6 تا 9 سال:
کودکان در اين سن توانايي بيشتري براي ادراک نظرات خود و ديگران دارند که شما مي‌توانيد پاسخ‌هاي نسبتاً روشن‌تري را ارايه دهيد.
 
کودکان 9 تا ... :
کودکان از 10 سالگي نسبت به احساسات خود و ديگران کاملاً هشيارند و ديدگاه واقعي نسبت به مسئله مرگ پيدا مي‌کنند که مي‌توان آنان را با توضيحات واقعي‌تري روبرو ساخت.
 
2- رابطه کودک با فرد متوفي:
هرچه فرد متوفي به کودک نزديک‌تر باشد واکنش‌هاي کودک شديدتر خواهد بود. کودک با از دست دادن يکي از اعضاي خانواده احساس ناامني مي‌کند. چون خود را محور جهان مي‌پندارند ترس از اينکه مرگ به سراغ او هم خواهد آمد يا به سراغ ديگر اعضاي خانواده، او را دچار اضطراب مي‌نمايد. در اين زمان شايسته‌ترين رفتار اين است که ترس کودک را بپذيريد و به او و احساسش توجه کنيد او را به خاطر اين احساس مسخره نکنيد. به او اطمينان بدهيد که هميشه در کنارش خواهيد بود و هر اتفاقي که بيفتد، هميشه مراقبش هستيد. سعي کنيد با حمايت خود و اطمينان خاطر با او احساس  امنيت و آرامش را به او باز گردانيد.
 
واکنش‌هاي کودکان به مرگ
1- ترس و اضطراب
2- اختلالات رفتاري (ناخن جويدن، شب‌اداري و...)
3- اختلالات خواب (کابوس، وحشت شبانه، ترس از تنها خوابيدن)
4- پرخاشگري
5- احساس گناه
6- افسردگي و غمگيني
7- بي‌تفاوت و سکوت
8- عدم تمرکز و مشکلات درسي
 
چه زماني کودک را با مفهوم مرگ آشنا سازيم؟
شما مي‌توانيد زماني که يکي از حيوانات خانگي مي‌ميرد يا گلداني زرد مي‌شود و گلي خشک مي‌شود، متناسب با درک کودک او را با اين مسئله آشنا سازيد.علاوه بر آن با اجراي مراسم و دفن حيوان در باغچه خانه، ذهنيت صحيحي براي او ايجاد کنيد.
 
در برابر کودکان داغ‌‌ديده چگونه برخورد کنيم؟
- از توضيح دادن و پاسخ‌گويي به کودکان طفره نرويد. اين کار باعث اضطراب و سردرگمي بيشتر کودک مي‌شود.
- به احساسات، نگراني‌ها و ترس‌هاي کودک احترام بگذاريد.
- بعضي از کودکان به راحتي قادر به بيان احساساتشان نيستند. شما مي‌توانيد با پيشنهاداتي به کودکان مانند نقاشي کشيدن در باره ي آنچه که در ذهن دارند و تشويق به صحبت کردن درباره اين موضوع او را ياري کنيد.
- اکثر کودکان مايل به صحبت کردن و شنيدن درباره فرد متوفي هستند. از اين امر جلوگيري نکنيد.
- کودک را وادار به فراموش کردن نکنيد. خصوصا اگر رابطه او با فرد متوفي نزديک بوده است، سعي در پاک کردن خاطرات نکنيد. خاطرات، عکس و يادگاري مي‌تواند با توضيح آنچه واقعا رخ داده است کودک را در زمان ناآرامي و دلتنگي ياري کند.
- از حضور کودک براي شرکت در مراسمي که (واکنش‌هاي احتمالي شديد و هيستريک به همراه ندارند) جلوگيري نکنيد. شرکت کودک در مراسمي جهت همدردي باعث مي‌شود تا او با نحوه برخورد ديگران و چگونگي ابراز احساسات روبه رو شود که اين روش مناسبي است. بسياري از بزرگسالاني که در کودکي از شرکت در اين مراسم منع شده‌اند، ذهنيات و تصوراتي بسيار تلخ‌تر از آنچه واقعا در مراسم رخ داده است براي خود ساخته‌اند.
- هيچ‌گاه مرگ را به خواب تشبيه نکنيد! اين امر باعث هراس کودک از خوابيدن خود يا ديگران مي‌شود. همچنين ممکن است دچار وحشت‌هاي شبانه، کابوس با ديگر اختلالات خواب شود.
- هيچ‌گاه مرگ را به سفر تشبيه نکنيد! اين امر باعث هراس کودک از سفر و چشم انتظاري او براي بازگشت فرد متوفي مي‌شود.
- حمايت عاطفي و معنوي خود را به او ابراز داريد.
- با دادن پاسخ‌هايي مانند اينکه او در دنياي ديگر در راحتي به سر مي‌برد، به نگراني‌هاي او درباره فرد متوفي پاسخ دهيد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 21-05-1394, 21:59   بازدیدها : 577   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .