ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » مادربزرگ و پدربزرگ!

مادربزرگ و پدربزرگ!


گمان مي‌کنيد ارمغان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها براي نوه‌هايشان چيست؟ يک عشق بي قيد و‌شرط . پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مسئول تربيت نوه‌هايشان نيستند، با اين حال کار را با گذشت و فداکاري بدون هيچ چشمداشتي انجام مي‌دهند از سوي ديگر، آنها راه نجاتي براي فرزندانشان نيز هستند. گاهي نقش دايه را بازي مي‌کنند و گاهي به کارهاي عقب افتاده والدين بچه‌ها، مي‌رسند.
 
 آيا رابطه مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و نوه‌ها، متغير است؟
بله، هماهنگي اين رابطه بسته به سن دو طرف تغيير مي‌کند. يک سن طلايي وجود دارد که در آن هم نوه و هم مادربزرگ و پدربزرگ به هم گرايش پيدا مي‌کنند. کودکان زير 12سال کنجکاوند، دوست دارند بازي کنند، حرف بزنند و بازي کنند و مادربزرگ و پدربزرگ بين 60 تا 70 سال هنوز سرپايند و از سرگرم شدن با نوه‌هايشان لذت مي‌برند. فراموش نکنيد براي آنکه يک رابطه هميشه قوي باقي بماند بايد ابتکار به خرج داد. درست است که گاهي فاصله ميان نسل‌ها باعث مي‌شود تفاوت‌هاي فرهنگي، زباني و اخلاقي خلق شود ولي با اين حال گاهي با اين تلاش مي‌توان رابطه را حفظ کرد.
 
 آيا اين احتمال وجود دارد که پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، بيش از حد وقتشان را صرف نوه‌ها کنند؟
بله! بايد حد تعادل را رعايت کرد. پدربزرگ و مادربزرگ شدن يک شوک احساسي است. خيلي خوب است که بتوانيم احساس برقرار کردن يک رابطه جديد را تجربه کنيد اما بايد مواظب باشيد در تربيتي که پدر و مادر براي فرزندشان انتخاب کرده‌اند، دخالت نکنيد و بيش از حد نوه‌ها را لوس، بار نياوريد. بايد قبول کنيم که پدر و مادر، واسطه‌اي بين نوه و مادربزرگ و پدربزرگ هستند.
پس بايد به آنها احترام بگذاريم. لازم نيست پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در دعواي والدين و فرزندانشان دخالت کنند. اجازه دهيد نوه راهي داشته باشد تا با متوسل شدن به شما بتواند از والدينش طلب بخشايش کند.
 رابطه نوه با پدربزرگ و مادربزرگش به چه عواملي بستگي دارد؟
رابطه والدين با پدربزرگ و مادربزرگ، سن وضعيت جسمي و روحي وعده نوه‌ها از جمله عواملي‌اند که بر رابطه پدربزرگ و مادربزرگ با نوه‌ها تاثير مي‌گذارد. مسلما رفتار پدربزرگ و مادربزرگ با اولين نوه و پنجمين نوه يکسان نيست. اين موضوع که والدين، چندمين فرزند خانواده باشند و اينکه خواسته يا ناخواسته به دنيا آمده باشند، همگي روي رابطه مادربزرگ و پدربزرگ با نوه تاثير مي‌گذارد.
 
آيا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، هويت نوه‌هايشان را تحت تاثير قرار مي‌دهند؟
البته آنها نقش مهمي در شکل گرفتن هويت بچه‌ها بازي مي‌کنند. نوه‌ها هميشه از والدينشان و به ويژه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها مي‌خواهند برايشان قصه بگويند. 
نوجوانان بيش از هر گروه سني ديگري به مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها وابسته‌اند.
 نوجواني سني است که افراد براي ريشه‌هاي خود و پذيرفتن باورها به سراغ تاريخچه خانوادگي مي‌روند و در اين ميان، مادربزرگ و پدربزرگ‌ها مرجع خوبي هستند. البته توجه داشته باشيد که رابطه يک نوجوان با پدربزرگ و مادربزرگش چندان صميمي نيست. مطمئنا او ترجيح مي‌دهد همراه با دوستانش به سينما برود تا با پدربزرگ و مادربزرگ.
 
پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بايد از انجام دادن چه رفتارهايي خودداري کنند؟
هرگز نبايد والدين را در مقابل کودک مورد مواخذه قرار داد و از آنها انتقاد کرد اين کار از نظر رواني بر شخصيت و روان کودک تاثير مي‌گذارد. فراموش نکنيد، هميشه حق با مادربزرگ و پدربزرگ نيست. در صورتي که توان جسمي براي نگهداري از نوه‌هايتان را نداريد، به راحتي به والدين جواب رد بدهيد. گاهي والدين متوجه نيستند که سن و سالي از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها گذشته و آنها خسته‌اند.
هرگز نبايد والدين را در مقابل کودک مورد مواخذه قرار داد و از آنها انتقاد کرد اين کار از نظر رواني بر شخصيت و روان کودک تاثير مي‌گذارد.
چند توصيه براي مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها:
 
سرمايه‌گذاري کنيد: پدربزرگ و مادربزرگ خوب بودن هيچ رمزو رازي ندارد، تنها بايد وقت خود را صرف نوه‌هايتان کنيد. اما مواظب باشيد خيلي سر خود را شلوغ نکنيد.
سازنده انتقاد کنيد: با انتقاد‌هاي تند نيز کاري نکنيد که فرزندان و نوه‌هايشان از شما فاصله بگيرند. هميشه انتقادهاي سازنده و بي‌طرف انجام دهيد.
سلامت باشيد: نوه‌ها، مادربزرگ‌هايي را دوست دارند که با آنها به گردش بروند. شما مرتبا ورزش کنيد و تعادل غذايي را حفظ کنيد.
رقابت را نگه داريد: فراموش نکنيد بچه‌ها، دو مادربزرگ و دو پدربزرگ دارند. هرگز تلاش نکنيد خود را رقيب خود کنيد تفاوت‌هاست که جذابيت مي‌آفرينند.
کاردستي بسازيد: در دنياي امروز اسباب‌بازي و بازي‌هاي رايانه‌اي موج مي‌زند. اگر يک اسباب‌بازي پلاستيکي براي فرزندتان بخريد او جذب شما نمي‌شود. برعکس اگر يک کاردستي برايش بسازيد، تا ابد خاطره‌ خوبي از شما در ذهنش باقي مي‌ماند.
کمي مد روز شويد: سعي نکنيد تمام روزتان را با بافتني و باغباني پر کنيد. به نوه‌هايتان SMS بفرستيد، ميل بزنيد و با آنها چت کنيد!
گوش شنوا باشيد: نوه‌ها به دنبال گوش شنوايي هستند تا صحبت آنها را بشنوند، ولي قضاوت نکنيد. پس به صحبت‌هاي آنها گوش کنيد و در کمال آرامش و غيرمستقيم آنها را نصيحت کنيد. آنها معمولا مواردي را با شما در ميان مي‌گذارند که با والدينشان مطرح نمي‌کنند. پس سعي کنيد هميشه در دسترس باشيد.  ماهنامه کودک
 

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 21-05-1394, 21:23   بازدیدها : 1287   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .