ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت

سهم او از زندگي

پرورش استعدادهاي كودك، تأثير ويژه‌اي در تربيت صحيح او دارد؛ از اين‌رو شناخت اين استعدادها و جهت‌دهي به آنها امري ضروري است. شناسايي استعداد و خلاقيت كودكان موجب شناخت مسير علاقه كودك و سرمايه‌گذاري روي آن تا رسيدن به هدف متعالي براي آينده او مي‌شود. مقاله زير سعي دارد گام‌هاي مؤثري در  زمينه پرورش استعداد كودكان بردارد.
 در شكوفا‌سازي‌ استعداد‌هاي كودكان‌مان سهيم باشيم‌: تمرين‌هاي فرزند خود را بررسي و يا اگر فرزندتان در زمينه درسي مستعد است تكاليف او را چك كنيد. صميمانه تجربيات و معلومات خود را در اختيار او بگذاريد. شما حتي مي‌توانيد در هنگام انجام تكاليف او در كنارش حضور داشته‌، او را تشويق كنيد و يا به نرمي خطاي او را متذكر شويد و يا حتي توصيه‌هاي لازم را به او بدهيد تا بدين طريق انگيزه و علاقه او را دو چندان كنيد‌.
بر سختكوشي و ممارست فرزندتان تاكيد كنيد: حتي بااستعداد‌ترين افراد نيز با تمرين و ممارست به نتيجه مي‌رسند‌. به فرزندتان بگوييد قبل از آنكه بازي كند تمرين‌ها و تكاليف خود را انجام دهد و با اين كار علايقش را يادآوري كرده و به ازاي تمرين و تلاش او جوايزي در نظر بگيريد تا او را به انجام تكاليف مشتاق‌تر كنيد. با اين حال به خاطر داشته باشيد كه او را بيش از پيش تحت فشار قرار ندهيد مخصوصا مواقعي كه انتظارات شما معقول نيست.
براي كودك‌تان محيط‌هاي مستعد را فراهم‌سازيد‌: مي‌توانيد مربي با تجربه‌اي براي كودك‌تان انتخاب كنيد و از قبل از نوع تدريس او اطمينان حاصل كنيد‌.  او را به ديدن محيط‌هايي ببريد كه در رابطه با علايق و حوزه فعاليت اوست. اگر كودك‌تان در زمينه درسي مستعد است مي‌توانيد او را با ديگر دانش‌آموزان كه در اين زمينه پيشرفت‌هاي شاياني داشته‌اند آشنا كنيد‌.
منابعي را در اختيار كودك‌تان قرار دهيد كه در حيطه علاقه او باشد‌:
شما مي‌توانيد با خريداري كتب، مجلات و يا رسانه‌هاي كمك‌آموزشي، انگيزه و علاقه او را مضاعف كنيد. خيلي اوقات آشنا کردن آنها با موضوعات مختلف مطالعه و کسب اطلاعات مي تواند علاقه را در آنها افزايش داده يا ايجاد نمايد.
از چگونگي پيشرفت او آگاه شده و نقاط ضعف و قدرت او را ارزيابي كنيد‌:‌ در تمامي اجرا‌ها و مسابقات او حضور يابيد و بدين طريق از پيشرفت او آگاه شويد. سعي کنيد بيشتر بر نقاط قوت تاکيد کنيد تا نقاط ضعف او. اگر اين کار بدون اغراق باشد او تلاش مي کند تا اين نقاط را بيشتر افزايش دهد.
براي كودك‌تان تشويق و جايزه در نظر بگيريد‌: مي‌توانيد به‌منظور برد و يا پيشرفت او جشن كوچكي برايش تدارك ببينيد و شادي و غرور خود را از موفقيت او در اين پيروزي نشان دهيد‌.
 به او بياموزيد كه تلاش مستمر براي رسيدن به هدف چقدر ارزشمند است‌: به او بگوييد هر فردي در يك زمان تنها مي‌تواند يك هدف را دنبال كند. مشخص كردن علايق و رتبه‌بندي آنها و تلاش مستمر براي رسيدن به آنها بسيار اهميت دارد‌. از طرف ديگر، در فشار قرار دادن كودك و خودتان مي‌تواند مشكلات زيادي را همانند استرس، افسردگي و خشم ايجاد كند‌، پس:
تنبيه
 ‌كودك‌تان را بدون در نظر گرفتن استعداد‌ها و توانايي‌هايش دوست بداريد‌: ممكن است بدون اينكه بخواهيد توجه زيادي به توانايي‌هاي كودك‌تان كرده و دائما در اين فكر باشيد و به همين خاطر او فكر كند كه شما به اين خاطر به او عشق مي‌ورزيد و اگر نتواند خواسته‌هاي شما را برآورده كند محبت خود را از او دريغ مي‌ورزيد. به او خاطرنشان كنيد او را به خاطر آنچه هست و نه به خاطر توانايي‌ها و استعداد‌هايش دوست مي‌داريد.
اجازه دهيد كودك‌تان زمينه‌هاي ديگر را نيز تجربه كند: هنگامي كه محيط مناسبي براي رشد كودك‌تان فراهم كرديد، نگذاريد تا او فقط در يك زمينه فعاليت كند، پس او را با زمينه‌هاي متفاوت ديگر نيز آشنا كنيد زيرا يادگيري‌هاي جديد ذهن او را تحريك كرده و موجب تقويت بيشتر استعداد‌هاي او مي‌شود.
 اجازه دهيد كودك‌تان از زندگي لذت ببرد: فرزندتان را مجبور نكنيد تا خود را بيش از حد خسته كند. به خاطر داشته باشيد كه او هنوز كودك است و بايد از بازي با همسن و سالانش لذت ببرد. انتظارات واقع‌بينانه‌اي از كودك‌تان داشته باشيد و او را بيش از حد تحت فشار قرار ندهيد. چرا که اگر انرژي هاي دروني او فرصت تخليه نداشته باشند مشکل ساز خواهند شد.
اگر كودك‌تان دائما براي بهترين بودن مضطرب و نگران است با او صحبت كنيد‌: كودكان با استعداد تمايل دارند تا هميشه بهترين باشند و اگر شكست بخورند مايوس خواهند شد‌. اگر كودك‌تان نتوانست بهترين و كامل‌ترين باشد به احساس نااميدي او دامن نزنيد‌. به او آرامش خاطر داده و هميشه به كودك‌تان يادآوري كنيد كه ارزش او تنها با پيروزي تخمين‌زده نمي‌شود و او مي‌تواند در دفعات بعد بهتر عمل كند‌.
اگر انتظارات خود را هميشه در سطح بهترين ها تنظيم نکنيد فرزند شما نيز در حد افراط کمال گرا نخواهد شد.
به احساسات كودك‌تان همانند توانايي‌هايش توجه كنيد‌: دوباره خاطرنشان مي‌كنيم كه استعداد‌هاي كودك‌تان را ملا‌ك عشق ورزيدن به او قرار ندهيد‌. احساسات و عواطف كودك شما نيز همانند استعدادهايش نيازمند پرورش و محيطي مستعد است.

بيش از حد به توانايي‌هاي كودك‌تان افتخار نكرده و فخرفروشي نكنيد؛
با بيان افراطي اين مسائل شما غرور و تکبر را در او تقويت مي کنيد بنابراين فقط براي پرورش اعتماد به نفس گاه تواناييها را عنوان کنيد. به كودك‌تان بگوييد كه او داراي استعداد درخشاني است ، ولي به او تذكر دهيد كه اين شاخصه باعث نمي‌شود كه او به ديگر همسن و سالانش فخر بفروشد و خود را جداي از آنان بداند‌.
 سعي نكنيد كه پدر و مادر بي‌نقصي براي كودك‌تان باشيد‌: همراهي با كودكان با استعداد كمي مشكل است و ندانستن بهترين راه تربيت اين كودكان طبيعي است‌. تنها والد خوبي براي آنان بودن كافي است‌. لازم نيست دائما در مورد مسئوليت خود حساس باشيد زيرا اين باعث ايجاد اضطراب و نگراني در خود و فرزندتان مي‌شود.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 21-05-1394, 00:47   بازدیدها : 703   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .