ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » بازي آشيانه پرنده ها

بازي آشيانه پرنده ها

بازي زندگي کودک است و با آن هويت مي يابد . بازي تجربه مي آفريند، مهارت ها را مي آموزد و کودک را براي رشد سالم تر و پر بارتر آماده مي کند . آنچه در اين مقاله آورده ايم گزيده اي از بازي هاي سنين سه تا چهار سال است که در زمينه هاي مختلف کودک را رشد مي دهد و روحيه او را شاداب نگه مي دارد .
 
بهار، زمان تولد جوجه هاي پرندگان
 اين فعاليت مي بايستي در فصل لانه سازي پرندگان در اواخر اسفند و اوايل فروردين ماه انجام گيرد.
تکه هاي نخ بافندگي، بند، تکه هاي پارچه و غيره را به اندازه ي 15-10 سانتي متر ببريد. اين تکه ها را به بچه ها بدهيد تا آن ها را براي دادن به پرندگان نگه داري کنند.
به کمک بچه ها اين تکه هاي نخ و تکه هاي پارچه را در يک ساک گشاد قرار دهيد به طوري که پرنده ها قادر باشند آن ها را بردارند. يک پاکت توري پلاستيکي براي اين کار مناسب است.
اين ساک را در جايي قرار دهيد که بتوانيد آن را ببينيد و هم چنين در محلي نباشد که موجب اضطراب پرنده ها شود.
هنگامي که پرنده ها، ساکِ پر از تکه هاي بند را نگاه مي کنند، آن ها را تماشا کنيد.
درباره ي انتخاب هاي متفاوت پرندگان صحبت کنيد. آيا اين تکه بندها و تکه پارچه ها براي پرنده مناسب است؟ آيا در ساک چيزي وجود دارد که هيچ پرنده اي آن را انتخاب نکند؟
اگر بتوانيد فعاليت لانه سازي پرنده ها را از ابتدا تا انتها مشاهده کنيد، ببينيد آيا پرنده هاي نر و ماده با هم براي ساختن آشيانه همکاري مي کنند؟ چه مدت زمان، ساخت يک لانه به طول مي انجامد؟ به نظر شما چرا پرنده ها آشيانه ي خود را در اين جاي خاص بنا مي کنند؟ آيا اين آشيانه يک آشيانه ي جديد است يا يک آشيانه ي قديمي؟
 
بازي لمس کردن
وسايل مورد نياز: اشيايي براي لمس کردن از قبيل کاغذ، سمباده، چوب، اسفنج، زيپ و غيره
1- از کودک بخواهيد تا هر يک از اشياي فوق را لمس کند و نام آن شيء را بگويد. چنان چه کودک با اسم يک يا چند عدد از اين اشيا آشنا نبود، از کودک بخواهيد آن را شيء را لمس کند و در هنگامي که او اين کار را انجام داد، اسم آن شيء را چند بار تکرار کنيد. با تکرار اين عمل، کودک به تدريج نام آن شيء را مي آموزد. اين فعاليت را براي ساير اشيايي که در اين بازي مورد استفاده قرار مي دهيد و کودک اسم آن ها را نمي داند، تکرار کنيد تا کودک اسامي تمامي اشياي مورد استفاده براي اين بازي را فرا گيرد.
چنان چه کودک با اسم يک يا چند عدد از اين اشيا آشنا نبود، از کودک بخواهيد آن را شيء را لمس کند و در هنگامي که او اين کار را انجام داد، اسم آن شيء را چند بار تکرار کنيد.
2- توصيه مي شود براي اين گروه از کودکان از اشياي محدودتري استفاده کنيد و به تدريج با افزايش دامنه ي لغات و اطلاعات استفاده کنيد و به تدريج با افزايش دامنه ي لغات و اطلاعات کودک، تعداد اشياي مورد استفاده براي اين بازي را افزايش دهيد.
3- دو کودک را انتخاب کنيد، يک نفر دست هايش را در پشت سرش قرار دهد و نفر دوم يک شيء را انتخاب کرده و آن را در دست هاي نفر اول بگذارد. کودک اول بايستي بدون نگاه کردن به شيء، نام آن شيء را حدس بزند و با استفاده از کلمات آن را توصيف کند. شما بايستي کودک را تشويق کنيد تا کلماتي از قبيل سخت، پرزدار، زبر و غيره را براي توصيف اشيا، مورد استفاده قرار دهد. با اين کار هم حافظه او قوي تر مي شود و هم مي توانيد تيزي لامسه را در او تقويت کنيد.
اين فعاليت را با يک بازي خيالي گسترش دهيد. بپرسيد، تصور مي کني که اين اشيا را شبيه چه چيزي احساس مي کني؟ ابرها؟ پوست نرم حيوان؟ ستاره ها؟ بال هاي فرشته ها؟ در اين صورت تخيلات او را نيز دقيق تر شکل مي دهيد و قدرت انتزاعي کودک رشد مي يابد.
 

 انگشت کوچک
کنار کودکتان بنشينيد و با او درباره ي بخش هاي مختلف بدن از جمله انگشتان دست، انگشتان پا، بيني، گونه، چانه و دهان صحبت کنيد. سپس اين شعر را بخوانيد و هر بخش از بدن را که با شعر مي خوانيد، لمس کنيد:
چي داره کودک؟ دو دست کوچک. دو پاي کوچک. دو چشم کوچک. يک بيني ناز . دو گونه ي کوچک. يک چانه ي کوچک  دهان، دهان، يک لقمه در آن.  تعداد انگشتا، ميدوني چند تا؟ انگشتاي دست يا انگشتاي پا؟ انگشتاي دست، البته مامان (بابا)، هر دو تا، ده تا. انگشتاي پا، البته مامان (بابا)، هر دو تا، ده تا
پس از اين که کودکتان اين شعر را ياد گرفت از او بخواهيد تا اين شعر را برايتان بخواند.
تلاش کنيد اين بازي را با حيوانات اسباب بازي انجام دهيد. اين بازي امکان دارد براي کودکتان چالش برانگيز باشد و شمارش را به آنها مي آموزد.
 

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 17-05-1394, 17:21   بازدیدها : 819   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .