ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » این تشک همیشه خیس است..!

این تشک همیشه خیس است..!

اگر چه تمام پدرها و مادرها با آموزش توالت رفتن فرزندان خود سرو کار پیدا می کنند ولی تحقیقات کمی وجود دارد که کدام روش از روش دیگر بهتر و مناسب تر بوده و تاثیر گذار تر خواهد بود. ظاهرا تشخیص زمان مناسب برای آموزش توالت رفتن و انتخاب روش آموزش توالت رفتن به کودکان، بیشتر به نگرشهای فرهنگی و اجتماعی مردم بستگی دارد. ولی به طور کلی به نظر می رسد که 18 ماهگی الی 24 ماهگی بهترین سن برای آموزش توالت رفتن به کودکان است.
 مطالعات نشان می دهد که کودکان از 6ماهگی می توانند ادرار و مدفوع خود را خبر دهند و آن را برای مدت کوتاهی کنترل کنند ولی این ، توالت رفتن ارادی و مستقل به شمار نمی رود. از طرف دیگر ما می دانیم که اگر آموزش توالت رفتن بعد از 26 ماهگی شروع شود دو برابر سریع تر از وقتی که قبل از 2سالگی شروع می شود نتیجه می دهد.
فاکس و آزرین این ملاکها را برای آموزش توالت رفتن بر می شمارند:
1- کنترل مثانه(کودک بتواند مثانه اش را کنترل کند و و آن را ر زمان و مکان مناسب تخلیه کند و تا چند ساعت خودرا خیس نکند).
2- آمادگی جسمی(کودک بتواند به راحتی اشیا را بلند کرده و و بدون کمک راه برود)
3- آمادگی تعلیمی(کودک بتواند دستورات یک یا دو مرحله ای را بفهمد و اجرا کند.
کودکان از 6ماهگی می توانند ادرار و مدفوع خود را خبر دهند و آن را برای مدت کوتاهی کنترل کنند ولی این ، توالت رفتن ارادی و مستقل به شمار نمی رود
اما در هر حال با در نظر گرفتن همه این موارد و دستور العمل ها، مشاهده می شود که برخی از کودکان گاه دچار شب ادراری شده و موجبات ناراحتی و احساس گناه خود و عصبانیت والدین را ایجاد می کنند. منظور ما از این عدم کنترل ادرار ، مشکلی است که علت فیزیولوژیکی نداشته و بیشتر تحت تاثیر عوامل روانی و یا حتی ویژگی های رشدی و رسشی وی ایجاد می گردد. لذا در ادامه توصیه هایی برای کنترل هر چه بیشتر ادرار در کودکان به والدین عزیز ارایه می گردد:
 توجه داشته باشید که این مساله یک عیب و یا نشانه ای از تنبلی یا مشکلات رفتاری به شمار نمی رود. لذا از کودکتان حمایت کنید و به او بگویید این اتفاق همیشگی نیست و اتفاقی است که افتاده. ضمنا برای توضیح این مساله و برای جلوگیری از شرمساری فرزندتان به او بگویید که او در این مشکل تنها نبوده و بچه های دیگر هم با چنین مشکلاتی مواجه می شوند.
 
برای جلوگیری از شب ادراری شاید لازم باشد که:
1- خوراکی های آبکی و یا نوشیدنی ها را در زمان نزدیک خواب محدود کنید.
2- حتما قبل از به رختخواب رفتن او را به دستشویی بفرستید.
3- دستشویی مخصوص کودک را در مکانی نزدیک به جایی که فرزندتان می خوابد قرار دهید.
4- حتی اگر لازم دیدید در نیمه های شب او را بیدار کرده و به توالت بفرستید.
 
* هرگز فرزندتان را به خاطر این مساله اذیت نکرده و اجازه تمسخر و دست انداختن را به خواهر و یا برادر وی ندهید.
*شرایطی  را ایجاد کنید که تمیز کردن رختخواب کودکتان تسهیل شود. برای مثال همیشه ملحفه آماده و تمیز داشته باشید و همچنین لایه زیرین تشک فرزندتان را با مشمع بپوشانید تا تمیز سازی آن آسان شود.
*وقتی فرزندتان شبی بدون مشکل را گذراند به او پاداش دهید. پاداش، کلید راه اندازی رفتارهای مثبت است.
* وقتی با کودکی مواجه هستید که دچار شب ادراری است، شما باید این مساله را درک کنید که گاهی وقتها فرزندتان توانایی کنترل ادرارش را ندارد. والدین غالبا توقع دارند که فرزندشان از 5/2 سالگی به بعد دیگر مشکل شب ادراری نداشته و به طور کامل بتواند ادرارش را کنترل کند در حالیکه این توقع زیادی است و پزشکان معتقدند که تازه بعد از 5-6 سالگی است که می توان چنین توقعی را به طور کامل داشت. (در حقیقت والدین خیلی زود نگران این مساله می شوند) لذا صبوری اولین گام مهم به شمار می رود. این خیلی مهم است که والدین فرزندشان را با کودکان دیگر مقایسه نکنند زیرا هر کودکی شرایط رشدی خاص خود را دارد و در این زمینه منحصر به فرد است.
* در این زمینه با یک روان پزشک کودک صحبت کنید . این اقدام می تواند نگرانی های شما را تا حد زیادی کاهش دهد.
والدین غالبا توقع دارند که فرزندشان از 5/2 سالگی به بعد دیگر مشکل شب ادراری نداشته باشد در حالیکه تازه بعد از 5-6 سالگی است که می توان چنین توقعی را به طور کامل داشت.
هرگز فرزندتان را به خاطر این مساله اذیت نکرده و اجازه تمسخر و دست انداختن را به خواهر و یا برادر وی ندهید. در حضور وی با دیگران در مورد این مشکل کودکتان صحبت نکنید. این اقدامات کمک می کند که او سریعتر و راحت تر بر ادرار خود کنترل یابد
* از بکار بردن روشهای درمانی که مختص افرادی است که هیچ کنترلی بر فرآیند درمان خود ندارد، خودداری کنید. زیرا شب ادراری به طور کلی مشکلی نیست که بچه ها در هر سنی به انها مبتلا شوند بلکه مشکلی است که با بکار بردن روشهای درمانی موثر قابل درمان است. اکثر روانپزشکان کودک معتقدند که شب ادراری یک تاخیر، در فرآیند رشد کودکان است و برنامه های تقویت منفی عمدتا آسیب زا بوده و بیشتر باعث وارد شدن صدمه به عزت نفس کودکان می گردد.
*تشک زنگ دار از شیوه های درمانی موثر در درمان شب ادراری است که نرخ موفقیت بالایی داشته و بسیار موثر بوده است. اما توجه داشته باشید که در بیشتر موارد ممکن است تاثیر این روش درمانی هفته ها یا ماهها طول بکشد تا تاثیر بگذارد و به همین دلیل جز روش های درمانی فوری به شمار نمی رود.
* در برخی از موارد پزشکان استفاده از هورمونهای ضدادراری را تجویز می کنند. هر چند این روش تنها یک جایگزین هورمونی است و ممکن است وقتی این درمان متوقف شود ، این روش نیز تاثیر خود را از دست بدهد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 16-05-1394, 16:23   بازدیدها : 632   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .