ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » سرنوشت سازترین بازی های دنیا

سرنوشت سازترین بازی های دنیا

همه می دانیم كه "بازی" ، مهمترین ، خطیرترین وسرنوشت سازترین "كار" یك خردسال یا یك كودك است . پس بدانید كه بی ارزش تلقی كردن آن ، ارمغانی جز حسرت و "آه" در پی نخواهد داشت .
 دانشمندان و متخصصان دریافته اند كه چگونه تجربیات پس از تولد ، " اتصالات " واقعی مغز انسان را تعیین می كند .

* در طول روز مدام با او حرف بزنید . نگذارید به حكم ناتوانی كودك در حرف زدن ، خانه در سكوت مطلق قرار گیرد . وقتی مشغول كارهای خانه هستید ، صندلی یا رخت خواب او را جائی قرار دهید كه بتواند شما را ببیند . مدام برایش قصه بگوئید و قربان صدقه اش بروید . حتی وقتی دارید برنج دم می كنید یا ظرف ها را می شوئید به او بگوئید : " خوب حالا برنج را خیس می كنیم ، حالا می گذاریم آب جوش بیاید ، ..." یا " خوب پسر قشنگم !حالا نوبت شستن قابلمه هاست " . تعداد كلمه هایی كه نوزادان هرروز می شنوند ، هوش ، مهارت های اجتماعی و موفقیت های تحصیلی آنها را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد . كودكانی كه با كلمات احاطه می شوند ، تقریبا تا سن سه سالگی در صحبت كردن روان می شوند و برعكس كودكانی كه از تجربه های زبانی محروم هستند ، ممكن است برای تسلط در حرف زدن دچار مشكل شوند .
 
*  به "غان و غون " های كودك توجه كنید و آنها را تكرار كنید. این كار به كودكتان نشان می دهد كه دارید به او گوش می دهید و از صداهایی كه درمی آورد ، لذت می برید .  با نشان دادن توجه و علاقه ی خود به آنچه كودكتان می گوید ، مهارت های زبانی و اعتماد به نفس او را تكامل می بخشید .حتی می توانید صدای كودك را ضبط و سپس برایش پخش كنید . مطمئن باشید كودكتان هیجان زده می شود و به صدای ضبط شده واكنش نشان می دهد .
 
* در این دوران است كه كودك دستان خود را كشف می كند . آنها را نگاه می كند و سعی می كند به وسیله ی آن ، آشیاء را به چنگ آورد . دست های كودك را بگیرید و به هم بزنید . آواز :" دست دستی باباش میاد ، صدای كفش پاش میاد " را برایش بخوانید .
 
* كف دستان كودك را بگیرید ، با انگشت اشاره روی آن  خط های دورانی بكشید و "لی لی  لی لی حوضك ، جوجو اومد آب بخوره ، افتاد تو حوضك " بخوانید . انگشتانش را باز و بسته كنید و " من ِمن ِكله گنده " بازی كنید . تركیب لمس كردن و صدا ، در این بازی بسیار محرك است و برای كودك خوشایند می باشد .این گفتار نمایشی ، احساسات را در نوزادان بروز می دهد . این كار به نوبه ی خود مغز را فعال می سازد تا مواد شیمیائی را كه به حافظه كمك می كند آزاد سازد .
 
* لگد انداختن ، مهارت جنبشی كودك را تحول می بخشد . چیزهای رنگارنگ به پای مچ پای كودك ببندید و لگد پرانی او را با سرخوشی تماشا كنید و برایش دست بزنید. یك جغجغه یا توپ جلوی پایش آویزان كنید . به او یاد دهید كه چگونه می توان به آنها لگد زد . تكرار پیوسته ی مهارت های جنبشی ، مسیرهای عصبی را تقویت می كند .
از سه الی شش ماهگی كودك شما ممكن است بتواند یك شی را از یك دست به دست دیگرش بگذارد . این كار را اینگونه به او یاد دهید : وقتی جغجغه در یك دستش قرار دارد ، دست دیگرش را روی جغجغه بگذارید . او به صورت خودكار جغجغه را خواهد گرفت
* كودك را  بغل كنید و با شعرهای كودكانه ی تلویزیون حركت دهید ، آرام بچرخید و بالا و پائین بروید . مثلا در شعر " توحوض خونه ی ما ، ماهی های رنگارنگ ، بالا و پائین می رن ، ... " وقتی به "بالا و پائین می رن " رسیدید ، آرام بنشینید و بلند شوید . یا در شعر " یه توپ داره قلقلیه ، سرخ و سفید و آبیه ، می زنم زمین هوا میره " وقتی به عبارت آخر رسیدید ، آرام بنشینید و بعد بایستید و او را محكم در هوا نگه دارید .
 
* نوزاد را سینه خیز بر روی یك ملحفه ی بزرك وسط اتاق قرار دهید و یك اسباب بازی كه به وسیله ی باتری چراغ هایش روشن می شود ومی چرخد را كمی دورتر در مقابل او قرار دهید . نوزاد در تلاش برای به دست آوردن اسباب بازی به جلو می خزد . او را تشویق كنید و هروقت كمی حركت كرد، برایش دست بزنید و آفرین بگوئید . این نوع موفقیت ، اعتماد به نفس فراوانی را به وجود می آورد .
 
* از سه الی شش ماهگی كودك شما ممكن است بتواند یك شی را از یك دست به دست دیگرش بگذارد . این كار را اینگونه به او یاد دهید : وقتی جغجغه در یك دستش قرار دارد ، دست دیگرش را روی جغجغه بگذارید . او به صورت خودكار جغجغه را خواهد گرفت . سپس انگشتان دست قبلی را باز كنید . وقتی نوزادتان توانست این كار را انجام دهد دستش را ببوسید و تشویقش كنید .
 
*نوزادتان را تشویق به غلتیدن كنید . نوزادان با استفاده مداوم از عضلات  دست و پای خود ، به قدرت و انعطاف لازم جهت غلتیدن دست می یابند . كودك را به پشت روی یك ملحفه ی بزرگ وسط اتاق بگذارید و او را برای غلتیدن كمك كنید . با
کودک
كف دست كمرش را از زمین بلند كنید و او را وادار به چرخش كنید . می توانید یك عروسك پشمالو را كنار كودك كمی آن طرفتر بگذارید  تا او با غلت زدن آنرا به چنگ آورد .  این كار ماهیچه های كودك  را تقویت می كند . هیچ چیز هیجان انگیزتر از این نیست كه سرتان را برگردانید و ببینید كودكی كه به پشت رها كرده بودید ، حال بر روی شكم ، دست و پا می زند .
* كودكتان را در بغل بگذارید ، یك اسباب بازی مورد علاقه ی كودك را روی یك پایتان بگذارید، مطمئن شوید آنرا می بیند ،بعد آنرا روی پای دیگرتان بگذارید  . به او بگوئید :" موش كوچولو رفت ؟ رفت تو آسمون ( به بالا نگاه كنید) ، رفت روی زمین ( به زمین نگاه كنید) ، آهان ! موش كوچولو اینجاست پیداش كردم ( اسباب بازی را روی پای دیگرتان تكان دهید ) " . می توانید اسباب بازی را پشتتان پنهان كنید وبعد از اینكه ذهن كودك را به جستجوی او مشغول كردید ، آنرا بیرون بیاورید و بگوئید :" دالی موشه ! موش كوچولو اینجا بود ! " .  شما با حركت دادن اسباب بازی در دیدرس كودكتان ، و قایم كردن آن ،  كنجكاوی او را تحریك خواهید كرد . این عمل ، در بهبود یادگیری كودك حائز اهمیت است .
 
* كودك را در مقابل آینه ، روی میز آرایش اتاق خواب بنشانید و خودتان پشت او بایستید و او را محكم بگیرید . كودك را تشویق كنید تا خودش و شما را در آینه ببیند .  چشمك بزنید ، بعد دستتان را روی چشمتان بگذارید و بگوئید :"چشم ، این چشم من است " . بعد لب هایتان را كج و معوج كنید و بگوئید :"لب ، این لب منه " . بعد از معرفی خود به سراغ او بروید . به بینی اش دست بزنید و بگوئید : "بینی!" . تمام اعضای صورت و دست و پایش را همراه با شعر و آواز به او نشان دهید . حالا از او بخواهید كه با گفتن "بینی" ، دستش را روی بینی اش بگذارد . عمل " دیدن " و " خوب دیدن "  كودك را دقیق و موشكاف بارمی آورد . تحریك كودكان به "دیدن" برای رشد ذهنی كودكان حائز اهمیت است . كودكان از دیدن خود در آینه لذت می برند . می توانید یك آینه ی كوچك جیبی  در دستانش قرار داد ، تا با سعی و كوشش بتواند خودش را پیدا كند .
 
*او را در معرض همه جور صدایی قرار دهید : مچاله كردن كاغذ یا زرورق ، ریختن نخود و لوبیا در قوطی های آشپزخانه ، سوت و سرفه ، ... . كاغذ چیبس و پفك را بشوئید و به دستش بدهید . رنگ شاد و صدای جرق جرق كاغذ برای كودك لذت بخش است .
 
* عروسك هایی كه دست داخل آنها می رود و می توان دست هایشان را با انگشتان حركت داد ، بسیار مورد علاقه ی كودكان هستند . او را روی صندلی مخصوص كودك بنشانید و خودتان به پشت مبل بروید . عروسك را دست كنید و هربار از یك طرف مبل بیرون بیاورید و سلام كنید . سعی كنید نگاه كودك را با خود همراه سازید . یك سیرمشخص را چندین بار تكرار كنید . مثلا : اول از سمت چپ ، بعد از بالا ، بعد هم از سمت راست . بگذارید كودك ، رفتار شما را پیش بینی كند و قبل از اینكه عروسك را  به سمت بالا بیاورید ، او نگاهش را به بالای مبل منتظر نگه دارد . عروسك را به كودك دهید و ببینید آیا او از شما تقلید خواهد كرد یا نه !
كودكان عاشق بازی " دالی موشه " هستند . این بازی به كودكان می آموزد كه اشیای ناپدید شده دوباره برخواهند گشت . یك پارچه ی تمیز روی سر و صورت خود بكشید و از كودك بخواهید آنرا بكشد . تا توانست  پارچه را بردارد و صورت شما را ببیند ، به او بگوئید "دالی" یا بهتر است بگوئید : " سلام " . بعد پارچه را روی صورت كودك بگذارید ،تا او خود پارچه را بكشد
*كودكان عاشق بازی " دالی موشه " هستند . این بازی به كودكان می آموزد كه اشیای ناپدید شده دوباره برخواهند گشت . یك پارچه ی تمیز روی سر و صورت خود بكشید و از كودك بخواهید آنرا بكشد . تا توانست  پارچه را بردارد و صورت شما را ببیند ، به او بگوئید "دالی" یا بهتر است بگوئید : " سلام " . بعد پارچه را روی صورت كودك بگذارید ،تا او خود پارچه را بكشد . به محض موفق شدنش با صدای شاد و هیجانی بگوئید : "سلام" . این بازی منجر به قهقهه ی كودك می شود .

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 14-05-1394, 11:00   بازدیدها : 800   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .