ورود به سایت   عضویت
ورود به سایت
» » » سرگرم کننده اما ايمن

سرگرم کننده اما ايمن


در راه يادگيري، كشف و گسترش توانايي‌هاي فكري، فيزيكي و اجتماعي كودكان هيچ چيز مهمتر از اسباب‌بازي‌هاي گزينش شده، ايفاي نقش نمي‌كند. در حالي كه بيشتر مردم تصور مي‌كنند كه اسباب‌بازي‌ها براي كودكان جنبه سرگرمي دارند، تنها تعداد كمي از مردم به پتانسيل واقعي اسباب‌بازي‌ها براي گسترش توانايي‌هاي كودكان پي مي‌برند و اسباب‌بازي‌ها را مطابق با اين توانايي‌ها انتخاب مي‌كنند.
اگر شما والدين كودك باشيد يا هر فردي كه قصد دارد به كودكان و بچه‌هاي نوپا هديه بدهد، در اين مقاله چندين پيشنهاد در رابطه با انتخاب بهترين اسباب‌بازي‌ها براي كودكان ارائه شده است:

انتخاب بهترين اسباب‌بازي‌ها براي كودكان
براي انتخاب بهترين اسباب‌بازي‌ها كه موجب گسترش توانايي‌هاي كودكان شود چندين معيار وجود دارد كه اين اسباب‌بازي‌ها بايد اين معيارها را برآورده كنند.
اولا اسباب‌بازي‌ها بايد براساس مقررات ايمني كودكان ساخته شده باشند. اسباب‌بازي‌ها نبايد لبه‌هاي تيزي داشته باشند و نبايد شامل قطعات كوچك باشند؛ چراكه ممكن است كودك آنها را ببلعد و يا در چشم و گوش خود فرو كند و مهم‌تر آن كه اسباب‌بازي‌ها بايد از مواد غيرسمي و تجزيه‌پذير زيستي ساخته شده باشند.
معيار مهم ديگر در انتخاب اسباب‌بازي‌ها آن است كه آنها بايد متناسب با توانايي‌هاي كودك باشند. در اينجا تعدادي از بهترين اسباب‌بازي‌ها براي كودكان معرفي شده است كه تمامي معيارهاي فوق را برآورده مي‌سازند:
 
جغجغه
جغجغه‌ها سبك وزن هستند كه در اشكال و اندازه‌هاي مختلف عرضه مي‌شوند و رنگ‌هاي روشن آنها قطعا كودكان را به سمت خود جذب مي‌كند. جغجغه‌ يكي از بهترين اسباب‌بازي‌ها براي كودكان نوپا است. يك كودك مي‌تواند براحتي آن را در دست گيرد. اگرچه اين در دست گرفتن براي يك يا چند ثانيه باشد، اما به ميزان بسيار زيادي به بهبود واكنش‌هاي كودكان كمك مي‌كند. برخي از توليدكنندگان، جغجغه‌هايي از جنس مواد منعطف توليد كرده‌اند كه كودكان مي‌توانند براحتي اين جغجغه‌ها را در هر جهتي بچرخانند يا بپيچانند. بنابراين، اين نوع جغجغه‌ها بهتر از ساير انواع هستند. اگرچه جغجغه‌ها بهترين اسباب‌بازي براي كودكان 3 ماهه هستند، اما ممكن است برخي از بچه‌ها تا زماني كه اندكي بزرگ‌تر شوند با آنها بازي كنند.
اسباب‌بازي‌ها خانه سازي ، هم هماهنگي ميان دست، چشم كودكان و هم توانايي‌هاي فكري آنان را بهبود مي‌بخشد. در واقع اسباب‌بازي‌هاي خانه‌سازي بهترين اسباب‌بازي آموزشي براي كودكان و بچه‌هاست.
حيوانات عروسكي
در هفته اول زندگي تنها رنگ‌هايي كه بچه‌ها مي‌توانند ببينند سياه و سفيد است. بنابراين براي يك كودك تازه متولد شده، حيوانات عروسكي فقط در همين رنگ‌ها تهيه كنيد و آنها را به تخت بچه‌ها نصب كنيد يا درون تخت قرار دهيد. بعد از يك ماه عروسك‌هايي به شكل پنگوئن، ببر، ميمون و خرس در رنگ‌هاي روشن تهيه كنيد كه بچه‌ها از نگاه كردن، در دست گرفتن، پرتاب كردن و فشردن آنها لذت ببرند.
 

توپ‌ها
اين روزها بازار مملو از توپ‌هايي است كه با رنگ‌هاي روشن و طراحي‌هاي بسيار جالب عرضه شده‌اند و اين اطمينان را حاصل مي‌سازد كه توجه هر بچه‌اي را به سمت خود جلب مي‌نمايد. والدين براحتي مي‌توانند اين اسباب‌بازي را در تخت كودك قرار دهند و كودك از طريق بازي با آنها هماهنگي ميان دست،‌ بدن و چشم خود را بهبود بخشد.
 
آينه بچه‌ها
آينه اسباب بازي ديگري است که مناسب براي کودکان شش ماهه است .  اين آينه‌ها داراي لبه‌هاي نرم هستند و به تصاويري از حيوانات، پرندگان، گل‌ها و... مزين شده‌اند كه بچه‌ها از نگاه كردن به آنها لذت مي‌برند. با استفاده از اين آينه‌ها، بچه مي‌تواند در هنگامي كه بازي مي‌كند يا در تخت خود از ديواره تخت آويزان مي‌شود خود را ببيند و به اين ترتيب سرگرم شود.
 
 
اسباب‌بازي‌هاي خانه‌سازي
اسباب‌بازي‌هاي خانه‌سازي نظير حلقه‌ها، مكعب‌ها و فنجان‌ها مي‌توانند روي يكديگر چيده شوند و به اين ترتيب كودكان را سرگرم نمايند. بچه‌ها عاشق اين هستند كه آنها را به اطراف پرتاب نمايند و سپس سعي كنند آنها را جمع كنند و روي هم بچينند. بنابراين، اين نوع اسباب‌بازي‌ها، هم هماهنگي ميان دست، چشم كودكان و هم توانايي‌هاي فكري آنان را بهبود مي‌بخشد. در واقع اسباب‌بازي‌هاي خانه‌سازي بهترين اسباب‌بازي آموزشي براي كودكان و بچه‌هاست.
 
اسباب‌بازي‌هاي معرفي شده تعدادي از بهترين اسباب‌بازي‌ها براي كودكان هستند كه در عين حال ايمن و سرگرم‌كننده هستند، به گسترش توانايي‌هاي كودكان نيز كمك مي‌كنند.
در پايان، نكته بسيار مهمي كه خانواده‌ها بايد بدانند آن است كه يك كودك، زماني بيشترين ميزان يادگيري را دارد كه در حين بازي با اسباب‌بازي‌هاي با والدين، خواهران و برادران، پدربزرگ و مادربزرگ، پرستار و ساير افراد، مراوده و برخورد داشته باشد. بنابراين همواره اطمينان حاصل نماييد كه تا حد امكان در اطراف كودك حضور داريد تا با او مشاركت و همراهي كنيد.

توسط : مشاورفا  در تاریخ : 13-05-1394, 19:45   بازدیدها : 787   
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .